Loading...
dk

Rækkevidde, vinterkørsel i Norge og Sverige, hvor langt tør planlægge at kunne køre | Tesla Forum

sono
sono Nov 8 '15

Hej jeg har en 70D i ordre og beklager rookie spørgsmålet da der jo ligger meget info allerede omkring emnet, men når jeg læser at man skal holde sig mellem 15% og 90%, kan nogle steder læse at jeg skal forvente en væsentlig reduktion ved vinterkørsel etc.  så er jeg lidt i vildrede om jeg tør satse på Teslaen til årets skitur.

Situationen er at jeg skal køre ca. 320 km fra sidste supercharger i Norge til skisportsstedet og har endnu ikke fundet et væld af andre opladningsmuligheder. Mit spørgsmål er om der er der baseret på erfaring tør give et bud på hvor langt jeg kan forvente at kunne køre i vintervejr med en familie på fire og oppakning? På forhånd tak.

Skaarup
Skaarup Nov 8 '15
Meget svært spørgsmål. Det er meget afhængig af forholdene. Der var en ejer der sidste år hurtigt mistede strømmen pga. temperaturen, føret, hældning og oppakning. Han fik kun 250 km på en fuld tank (eller var det endnu mindre?) selvom han kørte meget forsigtigt.

Jeg ville ikke turde binde an på at kunne køre de 320 km uden opladning, i vintøreføre, i en 70'er. I en 85'er ville den være lidt presset.
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 8 '15

Jeg ville ikke turde satse på at kunne køre den afstand om vinteren i en 70d. Du skal ramme typical range for at det kan lade sig gøre. Dvs rundt regnet 200 wh/km hvilket i teorien nok også er muligt ved landevejskørsel, men det er nok lige til øllet efter min mening. Når jeg planlægger ture beregner jeg sjældent over 300 km mellem ladningerne og det er vel at mærke om sommeren i en S85.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 8 '15
gw
gw Nov 8 '15
320 i en 70D tror jeg ikke er realistisk i vinterføre. Skriv evt på den norske Facebook Tesla gruppe. De må have meget god viden at dele ud af
T3S7A
T3S7A Nov 8 '15

Selvfølgelig kan man det. Det afhænger jo altsammen af hastighed, og komfort. Vind og vejr, og terræn spiller også ind. Er det mange højde meter forskel fra Supercharger og til dit mål, gør det det lidt svære. Jeg har kørt 330 km motorvej i en S60 i oktober md. 

Så hvis det er din eneste, eller den bedste mulighed, at kører det hele uden opladning, så er det blot at tilpasse hastighed efter det, og sætte varmen ned. 

Hold øje med Wh/km forbrug hele tiden, så du ligger under 190Wh/km. Det er ikke umuligt, men kræver du er indstillet på at kører mega øko. 

SuneH
SuneH Nov 8 '15
Tænk også på, at du kommer frem med tæt på 0 i tanken. Dvs du skal oplade med det samme for ikke at skade batteriet. Så du skal have styr på opladningsmuligheder på destinationen, så der ikke går et døgn eller to før du finder en løsning. Lyder lidt satset efter min mening.
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 8 '15

Du har ikke mulighed for at køre en lille omvej og så rammen en suc mere? Der er så mange norske tesla ejere der må da næsten være en ekstra du kan komme forbi. Ellers har jeg set at bjørn nyland har delt nogen CHAdeMO adaptere ud man kan låne rundt omkring i Norge.

sono
sono Nov 8 '15

Tak for svarene, jeg har nu fundet en ladestation efter 254 km, det lyder til at det ikke skulle være helt umuligt ud fra det i skriver, hvis man er indstillet på at køre økonomisk. Og jeg når forhåbentlig også at få lidt erfaring selv inden så vi må se om det bliver i Tesla eller i udlejningsbil..

Werge
Werge Nov 8 '15

@Sono, du kan ikke have en Tesla stående hjemme og køre på ferie i noget andet - dur ikke, så der skal findes en løsning. Hvor skal I hen ?

Vi kørte i februar til Trysil i en 60 kWh (og gør det igen til jul), det gik fint, dog skal du også huske at hvis du skal trække den til det sidste, så kræver det også en 100% opladning (eller meget tæt på), hvilket betyder du skal planlægge et langt stop før den strækning (en time vil jeg tror i 70er).

//Werge

sono
sono Nov 8 '15

@Werge, Vi skal til Vemdalen i Sverige og starter fra færgen i Oslo, supercharger i Elverum, det sidste lange stræk er mellem Elverum og Vemdalen, (320 km). Jeg har fundet en ladestation i Sveg efter 254 km, men ud fra det info jeg har nu er det lidt tyndt med ladere. Vi skal muligvis også have en overnatning, så måske jeg kan finde en løsning på hotel eller lignende.

gw
gw Nov 8 '15
God ide TeslaFreak kom med omkring chademo ladere som Bjørn nyland har lagt ud forskellige steder. Bjørn har en Facebook side, hvor han typisk er rigtig sød/god til at tage sig tid til at svare på diverse spørgsmål. Så du kan beskrive ruten du ønsker at tage og om der er mulighed for chademo ladning der. Bjørn har snart kørt 200000km i hans Tesla og kender vel de fleste ruter i Norge.
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 8 '15

Her er hans facebook side: https://www.facebook.com/BjornsTesla

sono
sono Nov 8 '15

Tak, har fundet en type 2 lader i Sveg på http://www.uppladdning.nu/ og kan det ser også ud til at der er ladestationer på vej i Trysil, så der er håb forude med lidt planlægning. http://dfly.no/nye-ladestasjoner-i-trysil-og-hemsedal/

Niels
Niels Nov 8 '15

jeg forstår ikke at folk rådgive en kommende tesla ejer til at han nok godt kan køre 320 km vinter kørsel i en 70'er.

selv 260 km kræver en let fod og ikke komfort varme - husk på fammilien er med og unger som klager over temperatur er ikke sjovt.

har selv lige kørt 320 km i en p85d. Og temp uden for er ca. 10 grader. Udturen 160 km gik med normal hastighed (50% motorvej. 50% landevej) og klima sat til 20 grader. Noget af turen lå vi i læ af forankørende og ankom med ca halv tank.

hjemturen var jeg alene og sparede lidt mere på varme (slukket/18 grader + sæde varme) og kørte næsten konstant bag anden bil med lav fart for at spare (90 km/t påmotorvej) - ankom til sc med 9%. og gns. På 162w/km.

hvis det havde været koldere uden for skulle jeg bestemt have mere varme på.

mit totale snit er 200 w/km og pt. Køre jeg under da jeg har lært at spare. De fleste ture klares nu omkring 160 w/km. Så vil mene jeg godt kan køre økonomisk.

at køre 260 km i en 70'er er fuldt muligt men nok ikke uden kompromi i form at temperatur og/eller hastighed. Realistisk forbrug ved 110 km/t og udendørs temperatur under 0 grader er vel ca. 250 watt/km som jeg husker vinter kørsel. En 70'er gætter jeg på har ca. 60 kw brugbar energi. Dvs. 60*4=240 km. Konklution er at temp ikke kan stå på komfort/22 grader og at der skal køres bag andre biler med en lidt nedsat hastighed. Manden skal vel heller ikke rådgives til at strande 5 km før målet med bilen fuld af en håbefuld familie. Jeg har ikke tjekket strækningens hastighed grænser, hvis disse er lave (60-70 km/t) hjælper det gevaldigt. Endelig er der adskillige historier om folk som kommer frem til sjældent benyttede lade standere som ikke virker...

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 8 '15
Hookmaker
Hookmaker Nov 8 '15
Jeg forstår ikke din rute, jeg ville da hellere køre via karlstad og Mora SuC, her er der så 197 km til vemdalen, 100% sikker rækkevidde.
sono
sono Nov 9 '15

@Hookmaker, ja Mora er måske den sikre løsning med en lille detour på 100 km. behøver dog ikke Karlstad, men Oslo, Elverum Supercharger, Mora Supercharger og Vemdalen, så er længste stræk 200 km. Så flere km, men med et sikkert ladesystem der lader hurtigt.

Raymond
Raymond Nov 9 '15

Niels: Du har næsten ret, men en 70D har nok et større batteri end 70kWh, for de kan udnytte ca. 68kWh - modsat 85kWh versionen.

DavidS90D
DavidS90D Nov 9 '15

@Raymond: Har du et link eller andet med nogle data/test der bekræfter din oplysning ang. brugbar batterikapacitet på 70kWh vs. 85kWh ?

SuneH
SuneH Nov 9 '15

Enig med Raymond. De 68 kWh i en 70'er har været debatteret en del her på forum.  Brug søgefunktionen. For mig at se er det eftervist uden tvivl.

Niels
Niels Nov 9 '15
ok taget til efteretning, ændre lidt på regnestykket så man med 250 w/km kommer op på 280 km. hvilket ikke er langt fra 85'ern. en 70 er jo i givet fald et fund for pengene. i en 85'er får man så kun kwh effektivt mere. mener man skal trække 8 kwh fra min og kommer så ned på ca. 78 kwh.
dvs. kun 10 kwh mere og ikke 15
Sider: 1 2 »