jeg forstår ikke at folk rådgive en kommende tesla ejer til at han nok godt kan køre 320 km vinter kørsel i en 70'er.
selv 260 km kræver en let fod og ikke komfort varme - husk på fammilien er med og unger som klager over temperatur er ikke sjovt.
har selv lige kørt 320 km i en p85d. Og temp uden for er ca. 10 grader. Udturen 160 km gik med normal hastighed (50% motorvej. 50% landevej) og klima sat til 20 grader. Noget af turen lå vi i læ af forankørende og ankom med ca halv tank.
hjemturen var jeg alene og sparede lidt mere på varme (slukket/18 grader + sæde varme) og kørte næsten konstant bag anden bil med lav fart for at spare (90 km/t påmotorvej) - ankom til sc med 9%. og gns. På 162w/km.
hvis det havde været koldere uden for skulle jeg bestemt have mere varme på.
mit totale snit er 200 w/km og pt. Køre jeg under da jeg har lært at spare. De fleste ture klares nu omkring 160 w/km. Så vil mene jeg godt kan køre økonomisk.
at køre 260 km i en 70'er er fuldt muligt men nok ikke uden kompromi i form at temperatur og/eller hastighed. Realistisk forbrug ved 110 km/t og udendørs temperatur under 0 grader er vel ca. 250 watt/km som jeg husker vinter kørsel. En 70'er gætter jeg på har ca. 60 kw brugbar energi. Dvs. 60*4=240 km. Konklution er at temp ikke kan stå på komfort/22 grader og at der skal køres bag andre biler med en lidt nedsat hastighed. Manden skal vel heller ikke rådgives til at strande 5 km før målet med bilen fuld af en håbefuld familie. Jeg har ikke tjekket strækningens hastighed grænser, hvis disse er lave (60-70 km/t) hjælper det gevaldigt. Endelig er der adskillige historier om folk som kommer frem til sjældent benyttede lade standere som ikke virker...