Loading...
dk

OpenEVSE | Tesla Forum

Pedro
Pedro Apr 5 '14

Hej Martin,

jeg troede det var et eksistrende kabel du havde brugt uden den ene ende, men det går jeg ud fra det ikke var. Hvor havde du kabel fra?

Du mener vel fra PP til PE og ikke CP til PE?

Jeg kan ikke finde ud af om Tesla følger standarden i forhold til tabellen med modstand, i UMC er der 150 ohms modstand og 480 når knappen trykkes ned:

http:///...32794&viewfull=1

Bilen må bruge CP signalet til at finde ud af hvor meget den kan trække:

http://www.aracnet.com/~rmerwin/Avcon/AvconBoxWiring.pdf

På side 3 beskrives dute cycle.

Kiefer
Kiefer Apr 5 '14

Hej Pedro

Jeg det er selvfølgelig PP til PE og ikke PE til CE.

Kablet og type 2 stikket har jeg købt som løsdele fra ESL i Tyskland. Kablet er et 5x 2.5mm2 og 1x 0.5mm2. JEg ved at Brian er vedat skaffe et 5x 6mm2 med 1x 0,5mm2 så man kan bruge det til 32A også. 

Der var ved at blive lidt mørkt i går aftes ude i carporten så jeg ville ikke rigtig montere det i kassen når der ikke var så meget lys derude.  Så jeg skal lige have testet igen nu hvor modstanden er monteret.

/Martin

Kiefer
Kiefer Apr 5 '14

Så har jeg fået testet min OpenEVSE, og det hjalp gevaldigt at få sat den rette modstand mellem PP og PE. Nu lader bilen uden problemer.

Dog er det sådan at hvis jeg fjerner det kabel Pedro skrev om tidligere mellem relæ og OpenEVSE så virker den kun hvis jeg fjerner LCD displayet. Sætter jeg det ekstra kabel på virker det hele som det skal.

Så nu står bilen og lader på min hjemmebyggede OpenEVSE :-)

/Martin

brianmassesson
brianmassesson Apr 5 '14
@Martin du kommer lige til at sende nogle billeder, godt det 'bare' var en modstand.
Kiefer
Kiefer Apr 7 '14

Der er sådan set ikke lavet de store forandringer i forhold til de billeder jeg allerede har lagt op. Har ændret lidt på N og fase-kablerne efter anbefaling fra Pedro. men ellers er der ikke laver om på de oprindelige billeder.

Den store forskel er kun at den korrekte modstand er monteret i kablet. Nu venter jeg så bare på nyt relæ og Mainpine controller så jeg kan skille det hel ad igen :-)

Jeg skal have fundet ud af hvilke ideer og projekter man kan lave ved at koble en OpenEVSE sammen med en Raspberry Pi til dataopsamling og evt ændre display til en trykfølsom skærm samt Wifi som jeg har set Chris skrive lidt om.

Og så vil det være fint med Mainpine som lader, så der er noget der virker mens jeg fedter rundt i alt det andet ;-)

/Martin

Pedro
Pedro Apr 23 '14

@Kiefer: Hvordan med enkelt-fase opladning, har du prøvet det? Jeg tænker om Teslaen accepterer at den kun får strøm ind på 1 fase, eller om der skal luses lige som med UMC?

Kiefer
Kiefer Apr 23 '14

@Pedro: Nej det har jeg ikke prøvet. Burde vel være simpelt at teste, enten at fjerne ledningen endnu nemmere for mit vedkommende med en el-installation fra '72 hvor der ikke er automatsikringer i el-skabet, bare at tage en af de andre end L1 og Null ud af skabet.

Min OpenEVSE kan ikke overleve at jeg mister L1, da det er den jeg bruger til at føde selve OpenEVSE boardet.

/Martin

Pedro
Pedro May 6 '14

Kiefer: Jeg har fået min lader op at køre med Open EVSE. Jeg havde først noget bøvl med en lodning der var dårlig forbindelse i, formentlig pga. vred ved tilspænding i klemmer. Dette er løst.

Men jeg oplever nogle gange at display ikke viser hele teksten, f.eks står der kun timer når den tæller, ikke minutter og sekunder. En anden gang var det en masse tegn der ikke gav nogen mening.

Er din fuldstændigt stabil?

Fejlene har hver gang kunne fjernes ved at genstarte.

Kiefer
Kiefer May 6 '14

Eneste problem jeg har haft er at jeg ikke har kunnet levere nok strøm til at display kunne kobles på også. Jeg har endnu ikke haft problemer med at den ikke viser det korrekte.

/Martin

Pedro
Pedro May 7 '14

@Kiefer: Ok, jeg må lige se om det fortsætter eller om det havde noget med den løse forbindelse på pilotsignalet at gøre.

Kiefer
Kiefer May 8 '14

Forbindelsen til pilotsignalet burde vel ikke have indflydelse om displayet fungerer eller ej. Du har lagt den korrekte software på OpenEVSE enheden?

Ud fra dine billeder skal du bruge den version med både LCD og RTC tilføjelserne, jeg går ud fra at det også er et RGB LCD display du hare anskaffet, det ligner rigtig meget det LCD jeg også har.

Mit problem med det var, at displayet ikke fik strøm nok til overhovedet, at ville tænde til at starte med.

/Martin

Pedro
Pedro May 8 '14

Forbindelsen til pilotsignalet burde ikke have indflydelse på LCD. Jeg gik alle lodninger på klemmer over, men ingen af dem burde kunne lave den slags ballade. Det jeg tænker er, at styringen kan have flippet ud over at signalet kom og forsvandt konstant og fået en overload på en eller anden måde. Fejlen har ikke været der siden.

Jeg har faktisk slet ikke kontrolleret softwareversion da alting fungerede fra start, jeg kan indstille ur og alting. Men det skal jeg da lige have checket op på.

Kiefer
Kiefer May 8 '14

Ah, så Chris havde allerede lagt software på da du fik den?

Det var det samme her, men det opdagede jeg bare for sent og begyndte at rode med at lægge nu software på, men så fik jeg da lært det samtidig...

/Martin

Lund
Lund Aug 24 '15

Hey gutter,

Jeg har købt et v4 kit fra Chris (openevse) inkl. case, men er gået kold i samlingen og forståelsen heraf. Mine elektronik evner kommer simpelthen til kort, eller er det min tålmodighed - nok en kombination. Synes jeg mangler en ordentlig EU guide.

Jeg har et 3 faset 400V rødt CEE stik i garagen, og med 16 amp sikring i skabet. Men, vil gerne have openevse boksen op at køre.

Er der nogen herinde der vil samle det for 6 flasker god rødvin el. et kontant beløb? Kunne være super fedt, da det bare samler støv.

Mvh Ole

Sthing
Sthing Aug 24 '15
Citat fra Lund

Jeg har købt et v4 kit fra Chris (openevse) inkl. case, men er gået kold i samlingen og forståelsen heraf.
...

Jeg har et 3 faset 400V rødt CEE stik i garagen, og med 16 amp sikring i skabet.

Hej Ole.

Hvor meget har du købt ud over OvenEVSE-boardet og kassen? Har du Type-2-stik og kabel? Har du en kontaktor? Er boardet færdigsamlet eller leveret som komponenter?

Tag evt et foto af de dele du har klar.

Vh Søren Thing

Lund
Lund Aug 24 '15
Hej Søren, Har det herhttp://store.openevse.com/...combo-with-enclosure Samt type 2 kabel og stik. Boardet er loddet. Mvh Ole
Sthing
Sthing Aug 24 '15

Det ser lækkert ud Ole. Er kontaktoren 4-polet (altså til tre faser og nul)?

DeaconWP
DeaconWP Aug 24 '15

Hej Lund.

Et sådan printkort indeholder logikken. Det kan tænde og slukke for en udgang på printkortet, når det får besked på det. Det er en udgang, der kan sende en begrænset strøm ud. Langt fra stor nok til at lade en bil.

Så denne udgang skal tænde for et relæ, ved at  udgangen forbindes til relæspolen. Typisk med navn A1 A2.

På det pdf der følger af det du henviser til, kan man se, hvordan man kobler et relæ på. Det relæ er dog ikke noget værd for dig, da det kun er til en enkelt fase, og altså kun til 1 X 230 Volt.

Du skal købe en 3 faset kontaktor, som helst også skal afbryde for nullen, altså 4 kontakt sæt. Det relæ afbryder så for de 16 ampere på hver fase, som skal forsyne din Tesla.

Har du også sådan et relæ?

Jeg synes ikke det ser du til, at det kan være i din boks.

DeaconWP
DeaconWP Aug 24 '15

Her ser du et billede fra en anden tråd, der viser en del mere, end det ser ud til, at du har.

http://teslaforum.dk/ow_userfiles/plugins/base/1373-IMG_3126.JPG

Det er kontaktoren/relæet, der er næst yderst til højre i læseretningen.

Men prøv lige at læse flere af de emner der omhandler ladere her på Batteri, Opladning og standarter gruppen af forum.

Og så kan du altid ringe, når jeg ikke er på havet. Så mellem 19 og 23 er jeg nemmest at træffe her nede i Sassnitz.

+45 30 689 987.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 24 '15
Kiefer
Kiefer Aug 24 '15

Lund: Hvis du ser min originale post i denne tråd, tror jeg du vil finde svarene :-)

Men dit problem er egentlig ganske simpelt som Deacon skriver, så er det originale board fra OpenEVSE beregnet til det amerikanske marked hvor de lader med en enkelt fase på op til 50A. Dn går jo ikke her i landet hvor vi gerne vil lade med 3 faser på op til 22KW.

Så du skal have en kontaktor på der kan trække de 3 faser i stedet for en enkelt. Og hvis der ikke er lavet om i designet så kan en OpenEVSE ikke trække ret meget andet end 100-200mA hvilket sjældent er nok til de lidt større kontaktorer, så der skal du enten have en ekstra 12V strømforsyning som jeg brugte, eller et relæ mere der kan trække det andet relæ.

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 »