Loading...
dk

OpenEVSE | Tesla Forum

Lund
Lund Aug 25 '15

Ok, var egentlig ved at smide det hele, men Kiefer og DeaconWP har givet mig blod på tanden igen. Super fedt, det er simpelthen et fedt forum det her.

Kiefer, dit build ligger som du selv siger tæt op af det tyske forum build. Kan ikke finde den contactor I har brugt? Ang. supplerende 12V. har du link på den du brugte? Kunne man bruge en transformer til 12V ala https:///...ransformer-12-24v-ac ?

Af pædagogiske årsager bygger jeg den her boks færdig med 1 fase, så bygger jeg den næste ala Kiefer på rail.

/Ole

Kiefer
Kiefer Aug 25 '15

Lund: Både 12V PSU og contactor købte jeg hos RS Components. Hvis du bruger den rette kontaktor, så er det jo 3 faser med det samme ;-)

Hvis du bor i nærheden af Århus, er du velkommen til at kigge forbi, jeg skal i morgen have genopbygget min OpenEVSE til 1 fase og med Type1 stik til konens Nissan.

Men forskellen er jo den samme, det eneste jeg gør til Type1 er jo netop kun at bruge en enkelt fase som du også gerne vil. 

/Martin

Lund
Lund Aug 25 '15

Hej Martin,

Jeg bor i Aarhus N. Så det vil være perfekt. Jeg skal lige have børnene lagt, men jeg ved ikke hvornår du går i gang?

PM mig eventuelt.

Mvh Ole

DeaconWP
DeaconWP Aug 25 '15

Spar den 12 volt forsyning.

Lad udgangen trække et 230 volts relæ, der ikke bruger meget strøm i spolen til at trække. Dette relæ kan så slutte 230 volt via kontakten til det store relæ, der skal bruge en større spolestrøm, for at slutte. Jeg tror et relæ er meget billigere og mindst lige så drift sikkert som en strømforsyning.

Lund
Lund Aug 26 '15

Hej Deacon,

Kan også se den løsning er nævnt flere steder.

Dvs. et relæ ala: https://www.greenline.dk/...taktor/p/kiprelae-dc

Uden at jeg ved hvormange mA det trækker, men i den stil?

MVh Ole

PS. Mind mig lige om at jeg skal lave et "for dummies" indlæg når jeg er færdig :)

Forummets indlæg er redigeret af Lund Aug 26 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 26 '15

HEj Ole.

Nej det relæ du linker til, er med en DC styre strøm.

https:///...ktor/p/relae-ac-1pol

er med AC styre strøm. Modellen med 230 volt styrestrøm er den med elnr 7111. Den fjerde i rækken.

Dens "fjernstyrede kontakt" kan afbryde 20 ampere ved 230 volt.

Dette relæ kan så styre et stort relæ, der trækker mere strøm i relæ spolen, for at sikre en god kontakt funktion.

Deres relæ:

https:///...-polet-minikontaktor

Tror jeg ikke du skal satse på, før vi lige finder ud af, om det kan tåle at være sluttet (tændt) i så lang tid, som du skal bruge det. Jeg kan ikke tyde den tekst der står på låget af den. Jeg har set et lignende i nogle hjemmelavede bokse, men jeg må bede dig få lidt mere data om det fra greenline først.

Og måske kan det endda være, at dit printkort kan trække det direkte uden det ekstra mellem relæ. Men jeg har heller ikke fundet data over, hvor meget dit prints relæ udgang kan slutte.

Det er mest fordi jeg her nede i Lome, lidt uden for Sassnitz (D) kun har min mobil telefons hotspot data at trække på. Så det går lidt dårligt.

Jeg vil til enhver tid foretrække et meget større 4 polet relæ, som er til industrielt brug.

Jeg skal nok hjælpe med at kigge efter et.

Jeg formoder du er forberedt på, at det nok ikke altsammen kan være i din boks, og at du nok må bygge din boks sammen med en UG boks af en slags, for at få god plads til indmaden. God plads giver bedre forhold for internt afsat varme effekt.

Kiefer
Kiefer Aug 26 '15

Lund: Sorry, havde ikke set du havde skrevet Jeg bor selv i Tinning ved Hinnerup. Du er altid velkommen til at kigge forbi.

/Martin

Lund
Lund Aug 27 '15

@DeaconWP: 

OpenEVSE controlleren outputter 12VDC, 250mA. 

Når vi snakker det store relæ, så har Greenline også den har Schneider https://goo.gl/78Brmt med 4 pol. Vil det ikke være et fornuftigt valg til 16 A?.

Ang. boksen, så er det helt fint, det tager vi til sidst når vi ser hvad railen fylder.

@Kiefer, fantastisk. Jeg skriver lige i god tid, når der er plads i kalenderen. Kunne godt tænke mig at nærstudere din boks lidt og stille newbie spørgsmål. Jeg arbejder udenfor Bjerrringbro, så kører tæt på Hinnerup hver dag.

DeaconWP
DeaconWP Aug 27 '15

Ole. Når jeg kommer hjem fra Tyskland på tirsdag, kigger jeg lige i mine gemmer. Jeg har nok en 4 faset kontaktor i industri kvalitet til at ligge. Den skal ikke koste dig noget, hvis den kan bruges.

Mvh.

DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '15

Hej igen Ole.

Nu har jeg kigget mine relæer igennem.

ØV.

Jeg har kun denne som den der kan bære største strøm. Det er desværre ikke nok.

(Billede for stort. Skal lige formindskes.)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 3 '15
Lund
Lund Sep 3 '15

Hej Deacon,

Helt ok, tak for indsatsen. Jeg vil på jagt efter én. Måske kan den fra Schneider klare det.

Som jeg ser OpenEVSE boardet kan der både outputtes DC og AC til relæet, giver det mening. Det burde være muligt at finde en på markedet.

(har forresten fået boksen bygget færdig med 1 fase, virker ok)

Mvh Ole

DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '15

Det lyder dejligt, at den virker.

Jeg er nysgerrig for at vide, hvad den midterste terminal klemme på venstre side laver. Jeg har kigget på de monterede ledninger på billederne i vejledningen, og bilder mig selv ind, at det er en 230 volt styrespændings mulighed. (til at trække relæet) Og at den 12 volt udgang, der sidder på højre side, er til at trække et service relæ, der kan vise, at der lades, eller aktivere en anden ting, såsom udluftning, mens der lades.

Det er derfor jeg vil mene, at der blot skal bruges et relæ med 230 volt spole og 4 poler til at slutte lade strømmen..

Men måske du har en forklaring, ud fra hvad du har gjort? Kan måske forklares med et billede at dine forbindelser.

Måske der er en rigtig elektriker, der læser med, som kan hjælpe med at vurdere de relæer du længere oppe har henvist til. Måske er det ikke nødvendigt at købe det der er 3 gange så dyrt fra Schneider, hvis andre har brugt det billigste med succes?

Hvem kender lige til, hvad det betyder, det der står på forsiden af dette relæ?

http:///...-polet-minikontaktor

Hvad betyder de data, der står ved AC1: og ved AC3:

Er det kort tids/langtids belastning?

Er det slutte/bryde belastnings grænse?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 3 '15
DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '15

Her er min korrespondance med Greenline, der giver grønt lys for at du bare bruger det billige de har, og som jeg var lidt utryg ved at bruge.

Brian SommerHej - Hvad kan jeg hjælpe dig med?

Kunde Hej. Jeg kigger på det minirelæ, der afbryder for 3 faser. https://www.greenlin…taktor/p/4-polet-minikontaktorMinikontaktor, 4 polet, 20 A fra MalmbergsMalmberg minikontaktor 4P 20A Rigtig god til prisen 4 polet kontaktor Styrestrøm: 230 Volt

Hvad betyder de data, der står ved AC1 og AC3 linierne?

Brian SommerDet er jeg faktisk ikke klar over - sådan helt præcist.

Hvad skal det kunne?

Kunde Jeg skal bruge et relæ, der igennem mange timer kan levere 16 ampere ved 400 volt.

Amperen vil gradvist falde, og efter 6 timer, vil der gå meget mindre strøm.

Brian Sommerok, jeg undersøger det lige.

Kunde Det er til at lade en elbil med.

Strømmen vil ikke blive trukket lige så snart kontaktoren er sluttet, og kontaktoren vil ikke blive brudt med stor strømstyrke da bilens elektronik vil afbryde for ladestrømmen, inden man tager stikket ud.

Brian SommerDet er lige lidt over mit niveau - jeg venter lige på en kollega som kan svare på det.

Kunde Super.

Brian SommerKan du hænge på et øjeblik ?

Kunde Og jeg kan se I har et Schneider relæ, der er temmelig meget dyrere.

Ok, jeg hænger på så længe du har lyst til at hjælpe mig. :-)

Dette relæ synes at kunne trække 16 KW, udfra hvad der står på siden af relæet, på billedet. https://www.greenlin…ktor/p/schneider-minikontaktorSchneider Minikontaktor 25ASchneider Minikontaktor - 25A Styrespænding: 230V

Brian SommerAltså jeg får at vide at det i dette tilfælde ikke har nogen betydningen.

Kontaktoren vil køre helt upåagtet hvilken belastning du trækker.

Dog må du ikke komme over de 20A.

Kunde ikke komme over de 20 A. Er det på hver fase, således at der må trækkes 16 Ampere på hver fase samtidigt?

Brian SommerJa det er pr. fase.

Kunde Fint. Så siger jeg til en der hedder Ole, at han roligt kan bestille det billige relæ, udfra at I siger, at det kan bruges til det tjeg har beskrevet.

Tak for hjælpen.

Brian SommerAlletider. Ole er velkommen :-)

Velbekomme

Kunde Farvel.

Brian SommerFavel

Lund
Lund Sep 3 '15

@DeaconWP: Enig. Kunne være fint med en forståelse, anyone?

Som jeg ser det her: https://code.google.com/p/open-evse/wiki/theory_of_operation

Så er det en 12VDC strøm, andre har også brugt et ekstra relæ til at styre 4P relæet i deres builds.

DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '15

Jeg har lige læst dit indlæg nr 51 igen.

Og det er det jeg mener. Hvis den sender en 230 V AC styre spænding ud, skal du bare bruge den til at trække din 4 polede kontaktor.

Har du styr på, hvilken spænding du bruger til at styre det relæ, der lige nu tilslutter dit en-fasede relæ?

Lund
Lund Sep 3 '15

Ja, det er 12VDC der tilsluttes til at styre. Ligesom Kiefer supplerer med en 12VDC PSU i hans originale indlæg som jeg maks har hijacket.

DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '15

Øv, så skal der nok være både power supply og relæ med.

Men så er der jo kun kontaktoren der mangler. For det eksisterende relæ, der lige nu slutter din en-fasede ladestrøm, lader du bare sende "den sluttede ladestrøm" til 230 V spolen på kontaktoren. Vupti,  så slutter den  3 X 400 volt i stedet for.

Kiefer
Kiefer Sep 3 '15

Lund: Så efter 56 indlæg er vi tilbage ved udgangspunktet ;-)

Både PSU og relæ har jeg i sn tid købt ved RS Components. Hold op det føles som længe siden selv om det blev købt i slutningen af 2013 ;-)

De 12V relæer jeg har kunnet finde skal der trækkes mere end de 250mah som OpenEVSE kan levere, derfor har det været nødvendigt med en ekstra PSU.

Men ja, som Deacon skriver, du lader jo blot det medfølgende relæ trække et ekstra 3-faset relæ i stedet.

/Martin

/Martin

Lund
Lund Sep 3 '15

Kiefer: Ja, tilbage til start. Men, jeg er meget klogere :) Så jeres tid har ikke været spildt:)

Jeg køber 12VDC PSU og relæ via DC components. Det bliver konklusionen, det er trods alt det mest elegante.

Kiefer jeg kigger forbi en dag og kigger din boks igennem, hvis du ikke har bygget den om.

DeaconWP
DeaconWP Sep 3 '15

Er det danske elbil support, der leverer den hjemmebyg løsning, der hedder open evse?

Eller hvor får i den fra?

Sider: « 1 2 3 4 5 »