Øhhhh, hvis din nuværende boks virker, og kan tænde og slukke for 230 volt til din bil/forbruger, så mangler du altså ikke en 12 volt PSU og flere relæer, udover den kontaktor, der har 230 volt spole og slutter 4 poler.
Øhhhh, hvis din nuværende boks virker, og kan tænde og slukke for 230 volt til din bil/forbruger, så mangler du altså ikke en 12 volt PSU og flere relæer, udover den kontaktor, der har 230 volt spole og slutter 4 poler.
Tak Martin. Interessant at kigge på, efter mere viden.
Nu kigger jeg her: http://openevse.dozuki.com/...uild+OpenEVSE+Plus/2
Den blå terminal med 2 skruer, der sidder øverst til venstre på billedet i step 5, og som der står AC RELAY under.
Hvad laver den forbindelse? Hvad kobler man den til?
Jeg vil formode at: Det er en switch funktion, der giver forbindelse mellem de to forbindelser i terminalen, når der må lades. Og at man så bare skal lægge fase ind på den ene terminal, og når der så må lades, kommer der fase ud på den anden. Den forbinder man til relæets 230 volt spole, nul til den anden side, og så slutter det. Det er mit gæt. men jeg kan ikke finde dokumentationen for det.
Det fremgår ikke af teksten, hvilken funktion der går ind eller ud af de terminaler.
Jeg har læst, at AC test går igennem en Optokobler, for at sikre galvanisk adskillelse mellem de 230 V og de 12/5 volt.
Det er IC5. IC6 ser ud til at være magen til, bare monteret omvendt. Så indgang fra AC test til controlleren gennem IC5. MIt gæt er så:
Og udgang fra controlleren, gennem IC6, til AC RELAY terminalen.
Men så mangler der en dokumentation for, hvor stor en spænding der må være over terminalen, når relæet er afbrudt? Kan den IC6 tåle 230 volt på kontakten?
DeaconWP: Hvis du ser mit indlæg 10 i denne diskussion har jeg lagt diagrammet til hvordan jeg har kablet min OpenEVSE.
Dog har jeg ikke en CT coil på miin OpenEVSE, da der jo allerede er en sikring på i.
/Martin
Jeg ser, at det ser rigtigt ud, når jeg sammenholder dit diagram med det billede der er af din kontroller.
Men det er jo en anden kontroller, som Ole har lagt dokumentation op af. Det er en ver 3. Med en tilslutning mere end jeg kan finde på billedet af din.
http://files.openevse.com/OpenEVSE_V2_5_v3.jpg.
Det er det relæ, der i øverste venstre hjørne, som jeg vil mene er til at tænde for Ac til en relæ spole. Hvis dokumentationen kan findes.
Jeg har v4: http://files.openevse.com/OpenEVSE_v4.jpg
@DeaconWP: Du tænker på "AC Relay coil"? Right?
Ja, lige netop.
Men ikke den på dit link, men den på den her, som Ole har posted:
http://files.openevse.com/OpenEVSE_V2_5_v3.jpg
Ups, det var Ole, og ikke Martin, der skrev #67.
Jo Ole.
Hvad sker der på de klemmer, der hedder AC coil, når den åbner for ladning? kommer der ohmsk forbindelse derimellem? Ligger der spænding på dem?
Hvis der sker noget, og det ikke er der, når der ikke må lades, vil jeg mene, at det er til at styre et relæ, der har ac spole. Men så mangler der data fra leverandøren af billeder/diagrammer/materialer, som vil fortælle, hvor meget strøm og spænding disse klemmer kan håndtere.
Ole. Kan du ikke lige skrive de oplysninger der står på den lille sorte micro chip, der på dit seneste billede er mellem den store blå kontroller, og den blå skrue terminal klemme i midten. Det er den der har 7 ben, jeg vil have numrene på. Så kan jeg måske finde ud af, hvad dens data er på nettet.
Jes, har spurgt hos dem:
https://groups.google.com/forum/#!category-topic/openevse/general/gg7qsOnAAsg
Tak Ole. Udfra panasonic linket kan jeg se, at jeg bare har så meget ret. Hehe.
Den IC er en lys styret swith, der kan tænde og slukke for AC.
Den kan tåle 600 volt over terminalerne, når den er afbrudt. Intet problem, da den højeste spænding på en fase i forhold til nul er 230 V x kvadratroden af 2 = 325 Volt.
Den maksimale strøm den kan tåle, at der går i switchen når der er sluttet er 0,9 A.
Så den gør det ud for det relæ, der aktiverer kraft relæet, kaldet kontaktoren.
Så det er på de terminaler, at du skal sætte en fase ind på den ene, og sætte en ledning videre fra den anden til 230 V spolen på kontaktoren. Den anden side af spolen skal forbindes til Nul. Når så controleren bstemmer, at der må lades, sender den spænding ind på IC'ens ben nr 2 (+) og 1,3,4 (-). Så tænder lysdioden inde i chipen. Den lysfølsomme halvleder tænder så, og der kan gå strøm igennem IC'en via ben 6 og 8.
Du kan sikkert følge printets kobber baner fra klemrækken til chippen, og se, at det er rigtigt.
Håber du kan følge med.
Ad groups.google.com Den kendte jeg sgu heller ikke. Men High five til dig, du fandt det vi skal bruge.
Så nu skal du, med den version du har ar controller, altså ikke bruge PSU og 12 V relæ.
@DeaconWP, helt perfekt. Det bliver jo helt elegant nu med controller, contactor og automatsikring. Kan se nogle sætter HPFI type A relæ i, har du en holdning til det? (skulle egt. være type B, men det er nærmest teoretisk med DC strøm som jeg læser det).
Jeg er absolut ikke elektriker. Men manglende kendskab til emnet har aldrig afholdt mig fra at deltage i en diskussion.
Jeg har en holdning til, at i mit hus skal der være et HPFI relæ, for at beskytte mig mod stød fra elektriske apparater.
Hvis jeg skal have lavet noget udendørs strøm, vil jeg tage strammen fra måleren, før husets HPFI relæ, og sende den videre til et nyt HPFI relæ, af den almindelige type.
Fra dette vil jeg trække strømmen til sikringsgrupper, der skal forsyne alt udendørs strøm. Både 230 volt til lys, og 400 volt til brændekløveren, svejse apparatet og den elektriske bil.
Og jeg ville altså blot bruge et almindeligt HPFI relæ.
Grunden til det ekstra HPFI relæ er, at så slukker fryseren ikke, hvis der er fugt i de udvendige installationer.
Jeg kigger på kvaliteten af det produkt jeg kobler til stikket, holdt op mod prisen for det udvidede HPFI relæ.
Og der vinder Jyden igen.
Hej Alle.
Er det korrekt forstået at hvis man har v4 "http://store.openevse.com/products/openevse-plus-v4-universal-charging-station-controller" har men ikke brug for særkilt relay til at drive en 4 faset kontakter?
En helt anden ting: Jeg har kontaktet mit forsikrings selskab for at høre hvordan de forholdte sig til sådan en DIY wall charger, og de sagde at den blot skulle følge forskrifterne på området.. Så mit spørgsmål er.. hvad er disse? Må man selv lave en wall charger hvis man ikke er elektriker? Må man selv indstallere den? Må man hvis den blot er koblet til et CEE hun stik (ligesom mobil laderen) ?
Hej Igen.
Efter Raymonds opslag søgte jeg på "godkendt af en el-installatør" på google, og så vidt jeg kunne finde frem til dur den løsning ikke (ved ikke om den har gjort før i tiden).
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/cases/el_og_gds.php
Så jeg er kommet frem til at jeg under ingen omstændigheder selv må indstallere min hjemmelavet wall charger.
Jeg har dog stadig ikke kunne finde et svar på om jeg selv må bygge den, og så få en el-installatør til at indstallere den for mig.. Nogen der ved det?
Jannik79: Version 4 har tre blå kant konnektorer, med skrue terminaler. Der er en der hedder AC RELAY, den midterste af de tre.
Den "klods" kan du betegne som en afbryder. Når kontroleren siger, at der må lades, er der forbindelse mellem de to skrue terminaler. Og når der ikke må lades, er der afbrudt.
Denne afbryder kan tåle de 230 volt AC, der er i systemet. Så sætter du en fase til på den ene side, vil kontroleren sende den fase videre på den anden side, når der må lades. Den "fase" (tændledning) sætter du så til spolen på det store relæ, hvis du har husket at købe den model med 230 Volt spole. Den fås jo også med 12 volt spole og med 24 volt spole.
På den anden side af spolen forbinder du NUL. Kontroleren kan med den micro chip der arbejder som switch, tåle at trække 0,9 ampere. Det er mere end nok til at kunne tåle at trække strøm i en relæ spole.
Og vupti, så slutter det store relæ for strømmen ud tl dit lade kabel.