Loading...
dk

Tesla – ringeste måde at skære CO₂ på | Tesla Forum

SorenLarsen
SorenLarsen Nov 12 '15

Måske har nogen af jer set Bjørn Lomborg's udspil i Berlingske, hvor han skriver under overskriften "Tesla – ringeste måde at skære CO₂ på"

Jeg har ikke set, at nogen har forsøgt at tilbagevise Lomborgs påstande. Derfor har jeg selv gjort det her:

https://www.facebook.com/Dr.Soren.Larsen/

Hvis nogen finder fejl eller ukorrektheder i det jeg har skrevet, tager jeg gerne imod rettelser. 

- Søren

Forummets indlæg er redigeret af SorenLarsen Nov 12 '15
Lau
Lau Nov 12 '15

Hov, det ser ud til at du har opdateret URL-strukturen på din blog. Linket i Facebook-indlægget skal nok rettes til:

http://sorenlarsen.info/blog/tesla-og-andre-elbiler/

Hilbert
Hilbert Nov 12 '15
SorenLarsen: Meget velskrevet og rigtigt. Roser herfra.
SorenLarsen
SorenLarsen Nov 12 '15

@Lau: Du har ret. Tak for det.

@Hilbert: Mange tak. 

GO4IT
GO4IT Nov 12 '15

@SorenLarsen - Meget fint skriv :-)

janlanxe
janlanxe Nov 12 '15

Godt brølt, løve :-)

Det er mig en gåde, at tænkende mennesker kan støtte Bjørn Lomborg, men det er nok i virkeligheden heller ikke tilfældet.

kakvib
kakvib Nov 12 '15
Super godt skrevet
KimT
KimT Nov 12 '15

Et par småting. "Efter 200.000km"..... man må næsten gå ud fra at andelen af grøn energi vokser over tiden, og en ICE soder mere tid. Dvs. en Tesla bliver nok grønnere over tiden, hvorimod en ICE forurenere mere.

"....tjerne staten mere på moms på en Tesla end der kommer ind i afgifter+moms

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 12 '15

Det skulle jo have været bragt i Berlingske, når nu Lomborg skrev der, men de vil nok ikke trykke dit svar, når det har været ude som blog først. Måske du skulle sende dem en redigeret version? Eneste punkt, hvor jeg kan se en angrebsflanke er i argumentet om, at alternativet for de fleste af os næppe er en kæmpe Audi men en familiebil. Argumentet er uden tvivl rigtigt, men så kan man måske også sige, at CO2-besparelsen er knapt så stor. (Mon ikke den er der, uanset om man sammenligner med en Audi eller en mellemklassebil?). Hvad med argumentet om, at batteriproduktionen er meget både miljø- og klimabelastende? Mit gæt er, at det er det, der indgår i Lomborgs tal. Men rigtig godt!

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 12 '15

Godt skrevet. Sagligt og med troværdige kilder.

Thumbs up,

greens1
greens1 Nov 12 '15
Vores største CO2 udledning kommer globalt fra Biler

Det er jo egentlig ikke noget vi tar notits af, det er globalt folkemord, men det er nødvendigt for at holde menesker igang, og industrien omkring benzin "DIESEL VW" og bilindustrien, er det tankevækkende?

Det er "TANKEN" der tæller
Er det noget en dansk politiker tænker på, eller andre, nej ikke ret mange, de drøner bare derud af i diesel og benzin biler, jo større jo bedre, de skal jo sidde godt!

Skrevet af en naiv sejlmager i Åbyhøj der kører Tesla på 2. År
Hilbert
Hilbert Nov 12 '15
@Bluecofee: Jeg mener at den med stor miljøbelastningen fra batteriproduktionen er en myte og at over 90% bliver genanvendt. Hører gerne hvis jeg er fejlinformeret.
Hansen
Hansen Nov 12 '15

Selve produktionen af batterier er ret energi intensiv. CO2 profilen kommer jo så igen an på energi mix.

Koster ca 75 kg CO2 pr kWh batteri at producere EV batterier inkl. energi genvundet i genbrugsprocessen.

http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF

Tesla har som mål at deres batterifabrik skal være selvforsynende med vedvarende energi. Indtil da er batteriproduktionen achilleshælen på Teslas miljøprofil. 

Hilbert
Hilbert Nov 12 '15
@Hansen: Jeg havde håbet på en mere relevant henvisning. Japans energimix er jo ikke just af de bedste. Efter nogen litteratursøgning er mit indtryk at vi pt. nok taler om ca. 10% af bilens samlede udledning, men vi kan vist henvise til lige det vi gerne vil høre, og det er nok meningsløst. Derfor er det nok lettest og rigtigst blot at konkludere at miljøbelastningen fra den fremtidige batteriproduktion med vedvarende energi bliver ubetydelig i det samlede regnskab.
SorenLarsen
SorenLarsen Nov 13 '15

Tak for gode tilbagemeldinger. 

Mhp. CO2 fra produktion af batteriet, så har jeg set tal som lægger mellem 8% - 15% oveni CO2/km (ved total 200.000 km/livsløb).

Hvis nogen er interesserede, kan jeg forsøge at grave dokumentationen frem. 

Et væsentlig point er, at batteriproduktionen bliver mindre CO2-intensiv med tiden. Energimiksen får større andel af fornybar energi og selve produktionen bliver mere effektiv. 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 13 '15

Hej Søren

Ja du må gerne grave lidt i det. Jeg synes nemlig tit at man oplever at blive skudt i skoen at elbiler slet ikke er så grønne som man gør dem til netop på grund af CO2 fra produktionen af batterierne. Det ville være smart hvis man kunne gøre op hvor man km man reelt skal køre for at regnestykket falder ud til elbilens fordel.

KimT
KimT Nov 13 '15

Jeg så lige et link til den her på reddit : http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-ucs-electric-vehicles-emissions-study-20151110-story.html

https://www.reddit.com/r/teslamotors/

"The bigger the battery, the more pollution results from its production. That’s why the smaller Nissan -- which also has less than half the range of a Tesla -- offsets its excess manufacturing emissions in about 4,900 miles, or six months of driving. The Tesla offset comes within 19,000 miles, or 16 months of operation."

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 13 '15