Alle dem der har købt med gevinst for øje, har jeg absolut ingen medlidenhed med, hvis det viser sig at det var et fejlsats - hvilket jeg tror det er. Bilhandlere som privatpersoner. De er med til at danne et kunstigt marked som kun kan påvirke priserne negativt ift. et normalt/organisk marked. Nævnte jeg at jeg ingen sympati har for dem?
Hvor prislejet så kommer til at ligge i fremtiden, vil kun tiden vise, men jeg er enig med dem der ikke tror på vidunderpriser i de kommende år. Så attraktiv er en Tesla ikke for den generelle befolkning. De fleste danskere ved knapt hvad en Tesla er og så snart de finder ud af hvad en sådan fætter koster, vil de fleste per refleks heller vælge en Tysker.
Derfor er det primært "nørderne", "miljøaktivisterne", velhaverne (og måske nogle få kørende sælgere) som er potentielle købere til en TMS - og alle disse køberprofiler vil sikkert købe i år. Dem der ikke i stand til at købe i år (altså ikke velhaverne) vil sandsynligvis heller ikke være i stand til at købe nye næste år. De vil nok heller ikke være i stand til at købe brugte til samme niveau som 2015 nypriser. Hvis I er enige med ovennævnte servietanalyse, kan I jo derefter danne jeres egen konklusion ift. fremtidige brugtpriser.
Som jeg har nævnt tidligere vil jeg blot være glad hvis min bil kan holde prisen lidt bedre end en tilsvarende prissat ICE bil (også selv med afgiftsændringen til de 150%). Men jeg forventer da stadig en kæmpe afskrivning.
Jeg tror den største risiko/ubekendte faktor er Tesla selv. Hvis de går hen og bliver priskreative og/eller introducerer noget med bedre teknologi, så tror jeg for alvor TMS markedet kunne få fart på i den forkerte retning. Jeg tror dog ikke det bliver værre end det typiske marked for ICE biler i den prisklasse.