Loading...
dk

hvordan bliver brugtpriserne på Teslaer købt uden afgift? | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Hookmaker, der vil helt sikkert være rigtig mange biler til salg næste år til ++Priser, men de bliver ikke solgt. Hvorfor skulle nogle købe til 100.000kr mere næste år, i stedet for nu? 

Der har jo været tid og er jo tid nok til at finde en i år. 

Men alt er jo blot hvad man tror - så vi får jo se. 

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 19 '15

Du har helt ret T3S7A =)

Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15
Ikke enig. For det første tror du da vel ikke for alvor på at alle dem der gerne vil købe nu, kan købe, og for det andet tror du da vel heller ikke på at efterspørgselen efter en model S dør ud 31/12?? Men vi gætter alle, lad os i stedet se på det igen i sommeren 2016.
T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Hookmaker, det vil sige, du mener at vis man havde forlænget afgiftfritagelsen, eks 1 år eller 2 mere, så ville der stadig være solgt lige så mange Tesla de sidste par md og december md som det er nu? Slet ikke. Det er jo alle dem som ville have købt næste år, eller senere som har købt nu. Selvfølgelig vil der være enkelte som ikke har fået købt, eller lige vinder i lotto også så vil købe en brugt Tesla næste år. Men der vil slet ikke være nær så mange som vil købe en Tesla som der vil være Tesla til salg. Når der så er så mange til salg til ++priser, som der så ikke er køber til, så vi de helt automatisk sætte prisen ned til et leje hvor de få køber som er der, vil købe til. Jeg gætter på det vil være samme pris som nu, eller endda billigere. 

Kiefer
Kiefer Nov 19 '15

Husk nu også på at rigtig mange har købt en eller flere biler hjem som de forventer at sælge efter den 1.1 for at score kassen. Jeg gætter dog på de bliver slemt skuffede, som I selv siger, så stiger brugtpriserne ikke til skyhøje priser bare fordi der er afgifter på bilerne, derefter vil dem der har øbt brænde inde med bilerne og begynde at sælge ud for at mindske tabet. 

Mit gæt er at, i januar vil vi se højere brugtpriser men de vil falde til marts, måske allerede til februar igen for så at ende på det leje de lå på her i efteråret.

Vi ser jo alerede her på forum enkelte der har forsøgt med et salg og allerede nu begynder at sætte prisen til hvad de selv har givet...

/Martin

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Helt enig Kiefer.

Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15
Ok, vi gætter bare videre....;-)
@kiefer, rigtig mange? Har du data der understøtter det, eller er det bare noget du har "hørt"?
Jabba
Jabba Nov 19 '15

Alle dem der har købt med gevinst for øje, har jeg absolut ingen medlidenhed med, hvis det viser sig at det var et fejlsats - hvilket jeg tror det er. Bilhandlere som privatpersoner. De er med til at danne et kunstigt marked som kun kan påvirke priserne negativt ift. et normalt/organisk marked. Nævnte jeg at jeg ingen sympati har for dem?

Hvor prislejet så kommer til at ligge i fremtiden, vil kun tiden vise, men jeg er enig med dem der ikke tror på vidunderpriser i de kommende år. Så attraktiv er en Tesla ikke for den generelle befolkning. De fleste danskere ved knapt hvad en Tesla er og så snart de finder ud af hvad en sådan fætter koster, vil de fleste per refleks heller vælge en Tysker.

Derfor er det primært "nørderne", "miljøaktivisterne", velhaverne (og måske nogle få kørende sælgere) som er potentielle købere til en TMS - og alle disse køberprofiler vil sikkert købe i år. Dem der ikke i stand til at købe i år (altså ikke velhaverne) vil sandsynligvis heller ikke være i stand til at købe nye næste år. De vil nok heller ikke være i stand til at købe brugte til samme niveau som 2015 nypriser. Hvis I er enige med ovennævnte servietanalyse, kan I jo derefter danne jeres egen konklusion ift. fremtidige brugtpriser.

Som jeg har nævnt tidligere vil jeg blot være glad hvis min bil kan holde prisen lidt bedre end en tilsvarende prissat ICE bil (også selv med afgiftsændringen til de 150%). Men jeg forventer da stadig en kæmpe afskrivning.

Jeg tror den største risiko/ubekendte faktor er Tesla selv. Hvis de går hen og bliver priskreative og/eller introducerer noget med bedre teknologi, så tror jeg for alvor TMS markedet kunne få fart på i den forkerte retning. Jeg tror dog ikke det bliver værre end det typiske marked for ICE biler i den prisklasse.

Niels
Niels Nov 19 '15
hvis der er forhandlere/private som har købt udelukkende for at sælge med fortjeneste er de nok lidt naive.
det første halve år af 2016 har tesla formodentlig demo biler på lager. dels til omgående levering og dels til gl. pris.
det skal nok tage lidt af luften fra ballonen.
i 2017/2018 kan der være tale om at man muligvis kan sælge sin brugte bil med beskedent tab - fortjeneste skal man nok ikke stille efter.

blot mit gæt
Hookmaker
Hookmaker Nov 20 '15

@Niels, naaah, det er ulovligt. Grundet situationen og det fokus der er, vil jeg tro SKAT vil holde et vågent øje med Teslas "lager" af demobiler".

P85DK
P85DK Nov 20 '15

@Hook, det er ikke ulovligt for Tesla at opbygge et lager af biler på den nuværende afgift, men der er ingen tvivl om at Skatteministeren vil blive princesse fornærmet og forsøge at få en domstol til at finde en paragraf om omgåelse af registreringsafgift, men den er svær hvis de er købt under gældende afgiftsregler. Et andet er at Tesla ikke har biler til at opbygge lager. Men 'salgssuccesen' MB B Electric er f.eks. en lagerbil i dag, og VW kører også med et lager.

Bianco
Bianco Nov 20 '15
Jeg prøvede at købe en MB B el for et måned siden. Da havde de fem-ti demo biler og regnede med at få max 40 hjem inden nytår, fordi fabrikken ikke ville forfordele DK.
Så jeg tror ikke de har mere end en håndfuld stående v årsskiftet.
P85DK
P85DK Nov 20 '15

måske, her er hvad Mercedes selv skriver på deres hjemmeside: 'Kontakt en af vores salgsrådgivere og få et tilbud på en Mercedes-Benz Electric Drive. Gør et ekstragodt køb – vi har lager af modeller med masser af ekstraudstyr:'

https:///...asse-electric-drive/

DavidS90D
DavidS90D Nov 20 '15

Mercedes-Benz B ED ligner også et godt bud på en elbil i "100 km-klassen".

Den kan bare ikke "lynlades" med DC! Max 11kW AC. (2-3 timer)

Thor
Thor Nov 20 '15

Vi har prøvet at køre en Meredez-Bens  B ED. Den kører overraskende meget som en normal ICE bil. Bare uden rumlen, støjen etc.

Den er vidst opgivet til ca 200km, men brugernes oplevelser er, at den ikke kører meget over 100-120km + den kræver 7-8-9 timer for fuld opladning. Ifølge Mercedes.

Batteriets størrelse og ladetiden blev dealbreakeren.

Flemming
Flemming Nov 20 '15

Jeg har en Mercedes-Bens med range +,  som jeg bruger til min daglige arbejdskørsel, da fruen har Teslaen. Jeg kører normalt mellem 90 til 130 km om dagen hvilke den klarer fint.  Elforbruget er dog en del højere end Teslas forbrug på samme rute.

Fra Hillerød til Valby og retur er Mercedes forbrug ca 260 W{km og Tesla forbrug ca 220 W/km ved ca 8 grader og jævn vind.

Bilen kører rigtig godt og er nok det bedste man i øjeblikket kan få, når man kigger på de elbiler der har en kortere rækkevidde.

Lader bilen op daglig med samme ladeboks som vi bruger til Teslaen og det tager ca. 2  timer fra 20 % til 90 %

Thor
Thor Nov 20 '15

@Flemming

Det lyder jo overraskende godt med hensyn til ladningen. I det daglige brug, er den sikkert ganske fin. Men til længere ture, så vil det ikke være optimalt.

Og så er jeg lidt overrasket over, at du kan få så meget strøm på den. Så ved Mercedes egne medarbejdere umiddelbart ikke så meget om bilen. Vi blev oplyst det tog de førnævnte timer.

P85DK
P85DK Nov 20 '15

@Thor - tror du ikke at de 7-9 timer er med 220v 13a, mens de 2 timer er med 400v 3x16a?. Det lyder sådan for mig

Thor
Thor Nov 20 '15

@P85

Du har nok en pointe. Jeg tænkte faktisk ikke nærmere til dette, men forholdte mig udelukkende til, hvad Mercedes fortalte os. Teslas egne ansatte ved nok mere om dette, da Tesla jo er 100% el biler. Mercedes er trods alt også ICE biler, og derfor er de muligvis ikke vant til, at tænke i andre baner.

Men stadig, selvom vi så havde fundet ud af dette, så havde manglen på SuC m.v. været en dealbreaker.

Flemming
Flemming Nov 20 '15

@Thor.

Ja jeg lader udelukkende hjemme på en 22 Kwt. lader, hvor Mercedes dog kun kan trække 11 Kwt. og jeg er enig at hvis man tit skal på længere turer end 140 km er det ikke den rigtige bil. Jeg får lov til at låne Teslaen af fruen, når jeg skal til Jylland og det er er også den vi bruger til vores efterhånden mange ture rundt i Europa.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »