ias, det er virkelig også en svær beslutning! Lysten til at beholde den er bestemt tilstede!
Det der afskrækker mig en smule er min overbevisning om at bilen skal nedskrives til en meget lav værdi efter 6 år.
Min bevæggrund for at mene dette er flg.:
1) Der er på det tidspunkt 2 års garanti mere på batteri og drivkæde, hvorefter der skal bruges et større ukendt beløb på et nyt batteri og eventuelle mekanik fejl på drivlinjen skal afholdes af køber - dette koster på salgsprisen. På biler med forbrændingsmotor er der mere historik at trække på mhs. til holdbarhed.
2) Udviklingen indenfor el-biler er i sin spæde start. Som Elon selv udtaler skal high-end markedet bane vejen for billigere serie producerede el-biler. Dette sammenligner jeg med udviklingen indenfor fladskærme - se bare, hvor hurtigt udviklingen er gået og hvor meget mere man får nu for endnu meget mindre. Ja, jeg tror ikke på denne afgift fjendlige holdning regeringen har fortsætter!
Det koster at være first mover og er kørselsbehovet ikke tilstede vil jeg efter 6 år skulle afskrive 800.000 over 150.000 km. svarende til 5,3 kr. i afskrivning per kilometer.
Kun tiden kan vise om mine betragtninger er forkerte.
Så til alle jer heldige Tesla ejere - denne gang sejrede fornuften for mit vedkommende og ikke lysten :-)