Loading...
dk

Dual Motor i snekaos | Tesla Forum

Jevi
Jevi Nov 22 '15

Tværs over Sjælland i nattens snestorm. Nåede frem næsten til Køge SuC. Vejen spærret af fem lastbiler, der sad fast. Over i modsatte kørebane og den forkerte vej i rundkørslen. Nåede frem til SuC med få procent tilbage på batteriet. Puha en lettelse. Hvis vi sad fast på resten af turen til København kunne vi så i det mindste overnatte i en varm bil.

På vejen til København var det som at se en katastrofefilm med biler, der var forladt til højre og venstre. Men min 85D gav ikke op. Elmotorernes stabile drejningsmoment sørgede for at trække bilen sikkert igennem snedriverne. Utroligt ...og det var med almindelige men ganske vist helt nye Michelin Sport Pilot 3 dæk.

Elon Musk har ikke kun tænkt på Californiske kunder da han lancerede D for et år siden. Jeg tror han har haft de norske vejrforhold i tankerne. Og det var jeg glad for da jeg nåede hjem i nat og kunne sove i min rigtige seng.

lysmanden
lysmanden Nov 22 '15

imponerende især med det hårde vinter vejr. Er det 19 eller 21 du kører på?

Jeg har selv i dag siddet fast med 19 sommer. Havde slået insane fra og kørt den ned i sport. Dog var det som om bilen gav op og slog fra. Kan ikke helt finde ud af om man skal slå traction control fra eller til? Hvis man slår den fra kører hjulene jo bare rund, men måske det er det der skal til for at den kan arbejde sig igennem sneen? Nogle gode råd?

p.s har vinter hjul klar så skal bare have skiftet asap

Bianco
Bianco Nov 22 '15

Hvis det er meget glat, så skal du altid køre med traction control ON. Så har du en bedre chance for at undgå udskridninger.

Hvis du sidder fast, og bilen bare ikke vil fremad, så prøv at slå traction control fra midlertidigt, og tryk meget forsigtigt på speederen. Tanken er at du så kan grave dig ned til fast underlag - men der er lige så stor sandsynlighed for at du skrider baglæns eller sidelæns (senest erfaret i går aftes)

Så altid kør i sporet og betragt det der kommer ned fra oven som brun sæbe 8-)

lysmanden
lysmanden Nov 22 '15

Bianco. ok det vil jeg prøve. TC var slået til som altid for at undgå hjulspind, men det var netop følelsen om at jeg ikke kunne få hjulene til at arbejde sig igennem sneen. Den slog bare fra og det skal den vel egentlig også når den registrere at hjulene ikke får fat. Alligevel så var de få cm jeg kunne få bilen til at bevæge sig fra side til side og ikke frem og tilbage.

Ja jeg kørte også i sporet men det må have være det presset sne under dækkene. Den kørte i hvert fald kun fra side til side når den endelig bevægede sig. Det var et klart held jeg kom fri. Har bevidst sat den fra insane til sport, men tror ikke det gør den store forskel

Har lige talt med chefen ( Ken Z ) der beretter at den automatisk slå til igen ( eller slår fra om man vil ) når man kører mere end 30 km /t, så konklussionen må være at sidder man fast, så skal den slås til ( dvs TC fra ) og så kan man bedre komme fra land.Eller er jeg forkert på den?

Michael84
Michael84 Nov 22 '15
Aldrig har jeg før kørt 4WD i sne, så idag måtte blive første prøve efter en transport i en forhjulstrukken lige inden... Jeg er ganske simpelt vildt imponeret over køreegenskaberne i sne... :-)
Climber
Climber Nov 22 '15
ja, jeg kom hjem fra Aarhus i går aftes. Ladede nok strøm til at nå hjem med en lille margin, men den blev ædt op af sne og is på vejene. Da vi så kom op ad frakørslen i Køge SUC, var der kø fra lyskrydset og hele vejen til Superchargeren, med lastbiler så langt øjet rakte. Jeg havde ikke lige nok is i maven til at køre hele vejen fra motorvejen til SUCen i modsatte side, så vi hyggede os foran Køge Hospital med 230 V og 16A. Efter en lille time var der nok til at krybe til Kirstinehøj, hvor der til gengæld var masser af strøm i en fart. Jeg elsker superchargere.<br />
@Jevi: Jeg ser ingen grund til at reklamere for at du begiver dig ud i det vejr med sommerdæk. Det var lige præcis de mange tåber med sommerdæk ude på vejene der var skyld i, at en trafikal intens situation udartede sig til trafikkaos. Det er på tide at der kommer en lovgivning der forbyder færdsel i vintervejr med sne og frost på sommerdæk, og gerne støttet af bøder i norsk størrelse.
Forummets indlæg er redigeret af Climber Nov 22 '15
HJJ
HJJ Nov 22 '15
Ja sommerdæk skal ikke køre på vintervej.
Manglende respekt for andre. ( regner med at Jevi ikke troede på at det blev så slemt)
Alle de lastbiler der holdt der ved Køge var 95 % udenlandske på
Sommerdæk. Passerede broen der lidt over midnat (på vinterdæk) i
Fruens Peogeut. Tesla'en er lovet om 40 dage.
Det bliver en god nytårsgave. Glæder mig som et lille barn og må som regel lige forbi SUC i Køge og tælle hvergang jeg kommer forbi. 8 ved standerne og mødte 1 på vej ind og 1 på vej ud.
pwkehl
pwkehl Nov 22 '15

@Climber - Meget nyttig info med mulighed for ladning ved Køge Sygehus - det skulle vi ha vist igår nat! :-/ Superchargeren i Køge var MEGET svær at nå frem til kl. 02 med de første 10 lastbiler der var kørt fast og det var med store udfordringer (via Lellinge og tilbage igen, kørsel den gale vej i rundtkørsel og modsatte side af vejen mv....) at vi nåede helt frem for dog så desværre at køre fast ca. 5 m. fra en af standerne (f***!!!) da der lå 35-40 cm sne på området og med 2-3% tilbage gik der desværre ikke langt tid får vi måtte søge ly på Statoil med et helt tomt batteri! Natten gik med at finde en skovl/spade hvilket lykkedes på en af gravemaskinene bagved - tak for lån! :-), grave området foran/under bilen helt fri for sne og så skubbe den ind i båsen og den er fandme tung! Derefter var der strømafbrydelse og diverse nedbrud på ladningen så det var en lidt skidt maiden voyage med hele familien tur/retur København/Præstø!! :-/ SC området blev først ryddet ca. 10.30 hvor det lykkedes mig at få fat i en traktor med plov der kørte rundt i nærheden. På det tidspkt. var stort set alt andet ryddet så det kunne være Tesla skulle få en aftale i stand så der løbende er snerydning ved superchargerne hvilket i alt fald ikke var tilfældet igår! Næste gang har jeg ihvertfald skovl, snekæder og varmt tøj med og så må vi ha' norske bøder lanceret ift. kørsel uden vinterdæk på lastbiler som helt tydelig var grund til den gårsdagens totale kaos!

Jevi
Jevi Nov 22 '15

@Climber: Jeg var på ophold i Jylland uden vinterdæk da snestormen blev varslet og vil heller ikke anbefale sommerdæk til vintervejr. Men det vigtigste er trods alt at tilpasse sin hastighed efter forholdene bl.a. føret og dækkene.

Jevi
Jevi Nov 22 '15

@lysmanden: 19" fælge og ingen hjulspin overhovedet. Trådte forsigtigt ned på speederen ved start så det er måske fidusen.

PNC
PNC Nov 22 '15

Jeg kørte også hjem i Nat,, Rødovre til Køge på 1time og 15 minutter.. via Taastrup landevej.

Mine 19 " Nokia WR A3 på S 85D var et perfekt match!!! ingen hjulspin, selv gennem 30 cm sne.. 

Hævede bare min undervogn til Høj og et enkelt sted til Max... Vi havde absolut ingen problemer..  

Icebreak
Icebreak Nov 22 '15
Ja den er fantastisk med awd og den køre bare igennem alt selv på sommerhjul. Dog er bremselængden nærmest uendelig og der skal passes godt på indtil Tesla kan levere de lovede og bestilte vinterdæk.
lysmanden
lysmanden Nov 22 '15

hvordam kan det gøre en forskel ved at hæve højden på bilen? Hvis bilen kører fast er det jo pga dårligt vejgreb.........eller?

Kiefer
Kiefer Nov 22 '15

En bil kan sagtens køre fast i sneen på grund af den mængde sne der ligger under bilen. Det har jeg prøvet i vores 4x4 SUV hvor der "pludselig" var mere sne under bilen i forhold til bilens højde mellem grund og dæk...

Så ud og grave og derefter sætte bilen på high, så kan man komme væk igen. Det er på sådanne tidspunkter man bliver rigtig glad for luftaffjedring :-)

/Martin

lysmanden
lysmanden Nov 22 '15

Kiefer. tak for info. Jeg troede blot ( som fortalt af Tesla sælgeren ) at luft undervognen havde det formål at beskytte bundpladen og batteri pakken. Fik det klare indtryk at det var spild af penge til brug i dk

Kiefer
Kiefer Nov 22 '15

Hold da op sikke da en sælger. 

Luftundervognen bruges også til en mere behagelig kørsel, og samtidig sparer den dig også for nogle wh/km når den sænker sig til lav på motorvejen.

Det er korrekt at kører du på f.eks. en grus/jordvej så kan du også hæve bilen så den ikke skraber på jorden. 

Jeg synes det er noget pjat og sige det ikke er noget vi har brug for i DK... Nu hvor jeg har haft det på de seneste tre biler jeg har haft igennem de sidste 10 år, vil jeg ikke undvære det igen!

/Martin

HJJ
HJJ Nov 22 '15
Nu kan man da være heldig, hvis man er en dygtig fører at køre gennem flere vintre på sommerdæk uden problemer. Da vi ved at snerydning udbydes til billigste og dermed ikke bedste og slet ikke mest kompetente udbydere, må vi regne med at klare os selv første døgn selv.
Bo flere billister på sommerdæk jo senere kommer i frem. At hvis der er sne op til 40 cm. er jeg jo ikke i tvivl om at jeg skal have luftaffjedring når der er batteri i bunden til over 100.000 kr.
Har man råd til 21" og en masse tant, kører (glider) man ikke amatøragtig rundt på sommerdæk.
Så må man bruge legetøjet til sommerbil.
Hookmaker
Hookmaker Nov 23 '15

Glatbanekurset med FDM kan stærkt anbefales - især til dem der vil køre sommerdæk/helårsdæk hele året. Kom ud og se flodhesten danse, når man har set det, kommer man i tænkeboks ......;-) 

Thor
Thor Nov 23 '15

Citat fra Kiefer Hold da op sikke da en sælger.

Jeg fik faktisk det samme at vide som Lysmanden. Jeg var ude med et familiemedlem for at købe en, hvor man selv kunne konfigurere den. Vi talte for og imod luftundervogn. Sælgeren fortalte os, at det er ganske praktisk at have, men i Danmark er det sjældent nødvendigt. Måske i tilfælde af det sne som vi så i weekenden, men det rammer sjældent hele Danmark. Og ellers ved høje indkørsler etc.

Da jeg selv kontaktede Tesla for, at høre hvad de havde på lageret. Det var efter d. 8/10.

Så havde de en uden luftundervogn, men med hifi anlæg. Her slog jeg så til. Jeg ville egentlig gerne have haft luftundervogn, men det var ikke en mulighed. Jeg fik indtrykket af, at det strengt taget ikke var nødvendigt i DK af bl.a deres sælger. Men ok, når det ikke var en mulighed, så var der heller ikke så meget at gøre. ;)

Forummets indlæg er redigeret af Thor Nov 23 '15
Sithfury
Sithfury Nov 23 '15

@Mwn har fuldstændigt ret mht sommerdæk.

Min 85D kan ikke bremse i det her vejr.. pænt frusterende at have kredit tilgode til Tesla og have bestilt vinterdæk, men de ikke kan skaffe dem.

Arbejder hjemmefra idag :-)

Sider: 1 2 »