Runeh - Det er en interessant hypotese du stiller op.
Jeg undrer mig dog over at andre Teslaejere kan køre meget mere økonomisk under samme forhold.
Altså at 2 biler på samme rute kan performe forskelligt, det er da underligt.
Jeg har en 70D og lider også af samme følelse omkring batteri, effektivitet og range. Jeg ved godt vejret er dårligt (koldt, vind, våde veje, air con mm), så jeg håber det bliver lidt bedre om nogle måneder.
Jeg var en tur i jylland i weekenden og kørte fra Frederikssund omkring Herlev og ankom til middelfart med 5% strøm tilbage. Altså 235km på 95% batteri.
Jeg kørte lovlig hastighed plus 5km og fulgte trafikken (som der i øvrigt ikke var super meget af). Det sidste stykke frem mod SuC fik den lidt mere gas, da jeg kunne se at jeg ville komme sikkert frem selv med forhøjet forbrug.
Min mistanke går pt. på at varmeapperatet er en af synderen. Kabinen bliver kold, ruderne dugger når den står på auto. Så jeg er nød til at skrue op på 26gr. og 8 på blæseren for at opnå nogenlunde kabine komfort, og sædevarmen var der også gang i og så skal jeg alligevel hører på fruen som mener at det stadig er den ringeste bil vi har haft på den front (hun har ret, men det fortæller jeg hende ikke).
Hvis varmesystemet bruger 6kwh (mener at have læst at det i den størrelsesorden) i 2+ timer og jeg kører motorvej, så er det vel ikke så ringe endda mht. batteri og range.
Jeg har snakket med Tesla om varmen i kabine og de siger at det er en software fejl som bliver rettet i næste version, men at de desværre ikke ved hvornår næste version kommer.
Nu har jeg så planlagt en kør-selv juleferie til Hemsedal i Norge igennem sverige, med afgang på søndag (udstyret skal testes og så tænker jeg at sådan en tur lige passer). Jeg er godt nok spændt på hvordan det går, men har forberedt mig på en masse besøg på SuC, som det jo også er rigeligt af på strækningen.
Vi får se. Stadig den fedeste bil at køre og elsker den. Ville bare gerne kunne holde varmen, så jeg kan lukke munden på "Fru Hyacinth"
@dankersoe
Energimæssigt kan samme rute kan variere ret meget fra dag til dag på samme årstid. Forbruget kan let stige eller falde 15-20% afhængig af om der er med eller modvind, vand på vejbanen osv. Kun hvis 2 biler kører samme rute sammen med samme indstillinger, dæk osv. vil man direkte kunne sammeligne forbruget.
Jeg undrer mig dog over at andre Teslaejere kan køre meget mere økonomisk under samme forhold.
du har ret i der ikke burde være forskel på 2 biler på samme strækning på samme tid under de samme forhold.. dit forbrug lyder også vildt højt.. mit til og fra basen i dag var 211 wh pr km.. og dit har nok været tæt på de 300.. din forklaring med accu.. kunne jo faktisk godt holde i retten.. vil tesla tjekke den for det?
nej det kan man ikke med det mønster :) og synes heller ikke det er så vigtigt når man ikke skal længere.. dengang jeg var i købsovervejelse gik jeg meget op i rækkevidden..men det er fordi jeg skal op til 400 km om dagen.. i morgen skal jeg fra randers til sjørring, ned på job i vejle, og hjem over auning.. det giver lige på den smalle side af 500 km.. det kan jeg ford topper op i skive, efter 90 km. kørsel.. og lader lidt igen i vejle.. og lidt på suc i randers inden auning.. i en ICE bil ville jeg bare sætte mig ind og trykke på speederen, og betale 500-600 kr i brandstof for sådan en tur.. men i min TMS fplanlægger jeg lidt og betaler 0 kr.. for mig er det et lille puslespil, men det er jo faktisk lønsomt.. nu går alle køre pengene til afdrag i stedet for 50-60% til brandstof... (der er en gratis clever lader i skive og en i vejle) (den i vejle er ved en tesla makker :))
puha det er sku da koldt, den er kold nok i forvejen.. min står på 24 grader..
@dankersoe nævner tesla bloggen med grafer over rækkevidde. Her står der at med 19" hjul, i 20 graders varme, med aircondition off og en jævn hastighed på ca 120 km/t så får man en rækkevidde med en model 85 på ca 400 km. Det må også antages at være med 100% opladning fra start.
Under de forudsætninger, så er dette helt i tråd med mine erfaringer efter 35.000 km. Vores gennemsnit er et forbrug på 200 Wh/km.
Tesla grafen siger også at med en jævn fart på ca 135 km så kan man under optimale (sommer) forhold forvente en rækkevidde på 320 km. Med f.eks. 20% mindsket rækkevidde pga "vinterforhold", så er det 256 km.
Man skal ikke forvente at kunne køre 300 km på en opladning i vilkårlige vinterforhold og med 130 km/t.
Til dem som mistænker fejl på deres bil, så følg det konstruktive forslag om at få hjælp fra en anden Tesla ejer til at køre en tur med sammenligning. De skal være omtrent lige varme ved start, have samme motor og hjul-størrelse samt ens indstillinger. Der er stadig en del usikkerhed, men det bør give en klar indikation af om der er noget i vejen.
Kristian70k. Hvad laver du egentligt i Thy konstant? Er selv fra Thisted. Modtager min S85D, her om en uges tid. Så jeg tror egentligt jeg har læst alle trådene igennem flere gange, for at få stillet min Tesla sult, mens jeg venter :-)
he he ja jeg er del deroppe i tiden :) i har en del stål producerende virksomheder som jeg kommer ved.. :) kender du Bjørn Nyland, der er underholdning til nogen timer :)
Nu vi snakker range. Er der nogen af jer der ved, hvor langt de er med superchargeren i Herning ?