Loading...
dk

Anskaffelse af Tesla | Tesla Forum

Jabba
Jabba Nov 28 '15
Citat fra TeslaFreak

Jeg ringede ind til Tesla og spurgte om det var muligt at opgradere uden at miste depositummet så frem de havde en magen til min bare med soltag. Det blev til en opgradering fra 70 til 70D med samme udstyr som før + glastag. Hun spurgte hvorfor jeg ikke havde bestilt dem med glastaget fra starten. Jeg sagde jeg ikke havde så meget information på bestillingstidspunktet som jeg havde nu(Jeg vidste ikke det gav ekstra lofthøjde og mulighed for at montere noget på taget. Ungerne første reaktion på at vi skulle have ny bil var også har den glas tag???), og jeg tænkte det kostede jo ikke noget at spørge. Hun sagde at de godt ville gøre en undtagelse og lade mig opgrader uden at miste depositum. Hun sagde så også det ikke var muligt at ændre tilbage igen. Jeg går ud fra de var villige til det da de på den måde sælger en dyrere bil, og de har muligvis også massere købere til 70 RWD modellerne. Tror ikke den var gået den anden vej.

Jeg havde ellers lige fået faktura på den anden, så det er hårdt at skulle vente endnu længere men jeg er sikker på det er det rigtige valg i længden. Min tanke er også at man altid kan opgradere batteriet på et senere tidspunkt, dual motors og soltag skal være på plads fra starten

Tak for info. De gør øjensynligt forskel på folk, men good for you. Jeg prøvede at ændre min dagen efter jeg havde foretaget min bestilling på en 85D og de var ikke til at hugge eller stikke i. Jeg prøvede endda flere gange.

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 28 '15

Jabba Det er svært at vide hvad forskellen er, det kan også være en ny beslutning, måske havde hun lige en køber i baghånden til min bil hvad ved jeg. Havde de sagt nej havde jeg bare beholdt den jeg havde bestilt. Hvad skulle du have lavet om? Opgradering eller nedgradering?

Forummets indlæg er redigeret af TeslaFreak Nov 28 '15
Jabba
Jabba Nov 29 '15

En lille opgradering samt skift af farve og i mit tilfælde er der trods alt tale om flere penge i deres favør end med din 70D. Der var tale om en fuldt spec'et 85D.

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 29 '15

Ja så er det svært at sige hvad forskellen skulle være.

TeslaNovicen
TeslaNovicen Nov 29 '15

Mange super brugbare svar :-) tak for det!

Oplysninger om mit forbrug bliver efterspurgt. Vi bor i Odense og hverken min kæreste eller jeg bruger bilen til arbejde. Derfor skal den primært bruges til daglige gøremål i nærhområdet. De længste ture den vil blive udsat for, at til Odense-KBH eller Odense-Esbjerg til familie, og det forekommer ikke så ofte. Så umiddelbart vil jeg godt kunne nøjes med et af de mindre batterier? Er det muligt løbende at skifte batteri, hvis behovet ændre sig? 

Jeg var også primært interesseret i en lettere brugt udgave(500-600k) - eller en bil der har et beskedent værditab. Vil modeller vil primært være interessant for mig? Hvis der kunne gives et konkret link vil det være en stor hjælp :) 

Forummets indlæg er redigeret af TeslaNovicen Nov 29 '15
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 29 '15

70kwh og op efter skulle kunne opgradere batteriet. Men 90kwh koster vist omkring 220.000 kr. så det er ikke noget man gør hvert år. Jeg har selv købt 70kwt og det kan sagtens køre mig på arbejde og tilbage samt køre imellem SuC på langture, så med dit forbrug ville 70 være rigeligt. Jeg ville ikke vælge en 60ere da den som sagt ikke kan skifte til nyere batteri og ikke har gratis SuC det kan dog være tilkøbt på nogen af dem der er til salg.

Thor
Thor Nov 29 '15

Hej TeslaNovicen.

Er udvalget til 500k stort? Jeg tror faktisk ikke der rigtig er nogen, uden lige at have tjekket det for nylig. Hvis du kan gå op i 600-650k så vil der helt sikkert kommet et fornuftigt udvalg, og der burde være nogen fra September 2014, hvilket gør den er konfigureret til autopilot komfortfunktion (kører selv på motorvejen med radar, pararrel parkering m.v). Husk at tag et kig på udlandet også. I Norge får man meget for pengene, også når det er omregnet til danske. Hvis du har overskuddet til, at skulle møllen igennem. Jeg mener DeaconWP har ret godt styr på den procedure.

TeslaNovicen
TeslaNovicen Nov 29 '15

Budgettet kan jeg sagtens strække det til 650. Det nævnte beløb var blto et udgangspunkt uden jeg vidste ret meget om markedet. 

Jeg fik ikke nævnte spørgsmålet om at købe hos en dansk forhandler eller at hente en i Tyskland(eller Norge som en er inde på). Hvad er fordele og ulemper her? 

RD_85D_15
RD_85D_15 Nov 29 '15
Til info har Tesla fortsat biler startende ved 650.000 minus 10.000. Størrelsesmæssigt er det en perfekt familiebil - men det er nu ikke den jeg bruger til tennis, skoven, stranden og genbrugsstationen...

Thor
Thor Nov 29 '15

Ulempen ved Norge er en relativ teknisk ting, som har noget at gøre med ladestikket. Dét har jeg ikke forstand på, og vil helst ikke udtale mig om det. Men du kan sagtens få serviceret en norsk eller tysk tesla i Danmark. På samme måde som du kan køre til de pågældende lande, eller andre lande.

Generelt så synes jeg fordelen ved at købe i Norge eller Tyskland, er at der ofte følger vinterdæk med samt bilerne har meget udstyr, og her skal man virkelig tænke over om, hvad der er nice to have og need to have. Jeg er usikker på om det er så meget anderledes, at købe en Tesla i udlandet end en anden bil. Bortset fra det med ladningen. Tjek mobile.de ud for Tyskland, og så Finn.no . Fra Norge skal du ca gange prisen med 1.37 og så 0.81. Førstenævnte er told, moms, indregistrering etc. 0.81 er den norske krones værdi i Danmark. Når den er mindre værd end den danske krone, er bilen billigere derover. 

Hilbert
Hilbert Nov 29 '15

Købe en brugt bil fra udlandet for at spare måske 10%. Du ved ikke hvordan den har været behandlet (skader, megen kørsel i salt osv.). Køb dog en ny hos Tesla DK.

Eneste udstyrsmæssige forskel på norske Teslaer er at de leveres med blå CEE adapter og NO simkort.

700 kr for rød CEE adapter og skift til DK simkort hos Tesla - så er de ens.

Kurt1
Kurt1 Nov 29 '15
Hej Teslanovicen.
Dit kørselsbehov ligner meget mit og bor også i Odense. Jeg valgte en 70D. Efter 7000 km er min erfaring at den eneste ulempe er, at du skal regne med ekstra 20 min ved SUC når du kører tur/retur til Kbh, Århus eller grænsen.
DeaconWP
DeaconWP Nov 29 '15

Gyhrs: Lad bilen op til 100%  den fredag morgen du skal på besøg lige efter arbejde.

Når du skal køre så langt, kan du da ikke undgå at køre forbi en Supercharger på vej til de venner, der bor mellem 275 og 325 km væk.

Lav aftaler med dem om, at du bruger deres strøm stik og betaler for det, så du har nok til at kommer retur til en supercharger på vejen hjem. Og lad så op, til du har nok til at nå hjem.

Hjemme lader du bilen op igen om natten, og er klar igen næste morgen.

Keine Hexerei, nur behändichkeit.

muller
muller Nov 29 '15

@emne: Hvis du vil have eksisterende ejeres vurdering af børnevenlighed, så læs igennem følgende:

http://teslaforum.dk/forum/topic/hvor-b%C3%B8rnevenlig-er-model-s?&page=1

Og lidt mere af samme skuffe inkl. barnevognsbilleder:

http://teslaforum.dk/forum/topic/b%C3%B8rn-i-model-s

Jeg stiller mig op i rækken af ejere der er helt uforstående overfor, at man kan kalde Model S for ikke børnevenlig. Den er sikker og har meget plads. De bagudvendte sæder i trunken er helt suveræne! Mine 3 børn er aldrig blevet køresyge i bilen, hverken forlæns eller baglæns...

Mht. størrelsen på batteriet, så skal man også lige sikre sig at det stadig dækker ens kørselsbehov efter at det har mistet knap 5% af sin kapacitet efter et par år. Denne degradering er tilsyneladende størst i starten, og derefter kraftigt aftagende, men ikke desto mindre vil man hurtigt kunne få problemer hvis man er startet ud med et batteri som kun lige akkurat dækkede ens behov.

SuneH
SuneH Nov 29 '15

Altså. Jeg elsker jo min nye Tesla model S, som jeg har haft i en god uges tid nu. Mine unger elsker den, både accelerationen, stilheden og muligheden for at streame musik. Men ret skal være ret: der mangler lommer. I vores Octavia var der lommer i dørene, hvor der snildt kunne stå en halv liter cola, og ligge en pung, mobil og gajoler. Midt for under radioen var der 2 rum til solbriller, tyggegummi og hvad ved jeg. Mellem forsæderne, ved siden af håndbremsen,  var en holder til en kuglepen og en kopholder bagerst, som kunne nås fra bagsæderne. Forsæderne havde lommer bagpå, som indeholdt malebøger, ekstra tuscher mm. Og sidedørene bagtil havde også lommer med plads til drikkevarer, slikkepinde, dvd-film, mobiler mm. Midt for, på bagsædet, kunne man klappe et modul ned, så man kunne deles om et armlæn. Med opbevaringsplads inde i.

Teslaen har ingen af disse. Så ungernes mobiler ligger og roder løst på bagsædet, og der er ingen steder at gøre af dvd-film, iPads mm. Det ER et minus i min verden.

Ville nu ikke bytte alligevel. Men et midterarmlæn på bagsædet, lommer i dørene eller mere opbevaring foran ville nu være rart.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Nov 30 '15
griffel
griffel Nov 29 '15
Helt enig, SuneH!
Det undrer mig forresten, at man ikke har placeret et rum under midterarmlænet foran. Det er megahøjt, så der burde da være plads.
TeslaNovicen
TeslaNovicen Nov 30 '15

Igen - tak for rigtig gode svar! Det er meget brugbart. 

Jeg har lige et par(potentielt dumme :-) ) spørgsmål. 

Hvis man vil købe en brugt Tesla som flere har været inde på - er det så bedst at gøre det igennem en officielt forhandler eller hos en privat? 

Hvis man vælger en officiel forhandler(givet de forhandler brugte)  er der så forskel på udvalget imellem butikkerne? Er udvalget f.eks større i butikkerne i KBH end i den i Odense? 

Er der i øvrigt nogen der kan lave et troværdigt regnestykke med værditabet for en Tesla fra 2014 og en ny Tesla(begge til 650k) hvis vi antager den er købt inden årsskiftet og så frem til 2020.

Forummets indlæg er redigeret af TeslaNovicen Nov 30 '15
RobertJ
RobertJ Nov 30 '15

Et fremrangende udvalg af Pre-owned tesla'er her fra KBH og Århus biksen.

https://www.teslamotors.com/da_DK/models/preowned?source=models-features0

Fordelen ved at købe fra Tesla DK er at du får fornyet de 4år/80.000km garanti. Det er bestemt værd at ta med.

muller
muller Nov 30 '15

Da alle biler stort set er under 2 år gamle, er der nok ikke den store forskel på at købe privat og fra forhandler, da alle biler kommer med 4 års garanti - fra Tesla Motors. Så skulle det være en forhandler der ydede mere end 2 års garanti.

Mht. batteriet, så har jeg en bil (fra 2013) til salg med ubegrænset km garanti eller 8 år. Jeg ved ikke hvornår den blev reduceret til 80.000 km.

Mht. afskrivning, så er den stor på en dyr bil. Det er naivt at tro andet.

RD_85D_15
RD_85D_15 Nov 30 '15

Jeg brugte en del tid på at konkludere at en afskrivning på bilen 12-14% p.a. er realistisk, men dette uden upside fra afgiftsindførelsen. Med en net promoter score på 97% må det logisk betyde at der bliver et lille udbud om 1+ år der vil holde priserne lidt oppe.

Er der nogen der kan skabe klarhed på garantierne: i)  ubegrænset km garanti eller 8 år og 4år/80.000 km? Jeg har en bil fra marts 2015 og november 2015 

Sider: « 1 2 3 »