En ladeboks "taler" med laderen i bilen. Det gør kablet ikke og kablet kan derfor kun lade med 16A, boksen derimod kan lade med 32A (HVIS du har dobbeltlader), det er årsagen.
Faldt lige over dette link til en fransk lade løsning.
http://www.ve-tronic.com/store/wallbox
pris 5300,- dkr incl kabler og funktion så den åbner ladeporten. Kan det gøres billigere selv?
Host, kan du sige 705 EUR hvis det skal være 32A tre faser og 5 meter kabel samt med funktioner til Tesla til at åbne ladeporten.
Hertil skal vel tillægges en 20-30 EUR i fragt. Så hvis vi siger 725 EUR så er vi oppe på en små 5500,- Det tror jeg ikke min hjemmebyggede har kostet. (Hov du rettede vist lige selv prisen lidt til, dit oprindelige indlæg sagde 4500 :-)
Hvis vi tager Brians indkøb med Mainpine delene så koster de ca. 1000,- for controller og Relæ, hertil skal så lægges 750,- for Type2 adapter og ca. 500,- for 5 meter kabel. og hvis du så lægger smådele oveni for en 250-500 oveni så er du oppe på ca. 2750,- En dims til at åbne ladeporten kan man vist finde til en 250,- så den oven i. Samlet ca. 3.000,- for en samle selv løsning.
Så konklusionen må være, at ja det kan godt gøres billigere, selv hvis du tager udgangspunkt i de 4500 :-)
Samtidig ved samle selv løsning har du både brugt tiden på noget sjovt og lært om hvordan dimsen fungerer.
/Martin
Martin,
overbevisende argument du har. Jeg må hellere i gang med gør-det-selv projektet, og få lidt information fra Brian. Det er ret sjovt at få fingrene i teknikken.
Så er jeg smugstartet med at bygge. Jeg har endnu ikke købt kasse, kontaktor eller kabel, så indtil videre bygger jeg blot styringen.
@Pedro: er det en OpenEVSE du bygger helt fra bunden?
Jeg valgte at købe en "næsten" samlet udgave hvor der kun var enkelte dele der skulle loddes på. Har nu haft den kørende et par uger nu, og byggede den helt om i går. Nu er der kommet EL-måler på også. Den skulle jeg have fat i pænt hurtigt, så det blev en fra evse.dk. Vil forsøge mig med en Kamstrup og en Raspbarry Pi så jeg kan lave noget fjernaflæsning når jeg har fået delene fra Brian, til den kasse jeg vil sætte op ved svigerforældrene.
Hvilket relæ har du valgt at bruge?
/Martin
@Kiefer: Jep, det er en OpenEVSE DIY med display, også DIY.
Jeg har planer om et overdragerelæ, stikben i sokkel og et alm. lysrelæ, 25A ala:
http:///...-Minikontaktor-71252
Jeg har bestilt en fjernbetjening til åbning af charge port. Nu vil jeg se hvilke muligheder jeg har for at bygge den på håndtag i forhold til om laderen skal bygges til garage eller vejen.
For at kunne bruge overdragerrelæ, skal du så ikke bruge den modificerede hollandske kode fra github?
Overvejde det også selv på et tidspunkt men fandt at den ekstra strømforsyning også kunne gøre tricket.
Har du fundet DIN skinne til OpenEVSE boardet? Jeg er endt med at lime det fast i selve kassen i stedet da jeg ikke rigtig har kunnet finde en passende holder til DIN montering.
Jeg har overvejet at få bygget fjernbetjeningen ind i kassen til åbning/lukke for ladeport, men det er vist på todo listen til senere, indtil videre fungerer det fint med at klikke på skærmen i bilen når jeg er kommet hjem fra tur.
/Martin
@Kiefer: Jeg havde tænkt mig blot at trække et 12VDC relæ via OpenEVSE og lade 230VAC passere igennem dette til at trække effekt-relæet. Jeg kan ikke se der skal bruges modificeret kode til dette.
Jeg har noget din-skinne til at ligge, jeg regner med at købe en kasse med punkter til at fastgøre det i.
Da jeg endnu ikke har bestemt mig for om opladeren skal være med fast kabel og monteres i garage eller om den skal være med udtage og løst type 2 kabel til at have i bil, så har jeg ikke fundet en kasse.
Jeg har pt. svært ved at finde ud af om min UMC fungerer som den skal eller om der er noget galt. Nogle gange åbner den charge port helt som den skal, andre gange fungerer den ikke selvom bilen er låst op. Når den fungerer er den på ingen måde følsom i forhold til hvor man peger hen.
Når den ikke fungerer forsøger jeg at låse bilen og låse den op igen med fjernbetjeningen og holde den helt ovre ved førerdøren, men dette gør ingen forskel. Er der andre der oplever noget lignende?
Jeg har som sagt bestilt en fjernbetjening for at se om den fungerer når UMC ikke gør.
Ang. din-skinne. En anden mulighed er også at lave dobbeltbund i kassen og skrue din-skinne direkte på øverste bund. Jeg ender nok med at bruge noget i stil med disse plader i en passende kasse:
http://www.elvvs.dk/c/monteringsplader-3331/#
Hvis min lader skal monteres på væg ender jeg nok med noget lign.:
http://dk.rs-online.com/web/p/vaegbokse/5169788/
@Pedro, Du skal pege UMC op mod toppen af bagruden i venstre side, der sidder modtageren til at åbne ladeporten!
1. 7. & 8. maj er de realistiske dage - Har alle stemt?
Skulle vi evt. lave to aftener?
Afstemning om dato
@Raymond > Det ved jeg, men når laderen kan åbne ladeporten fungerer det upåklageligt stort set ligegyldigt hvor jeg peger hen. Når den ikke fungerer er det ligegyldigt hvor jeg peger hen. Jeg har mistanke om at den ikke kan registrere nøglen og derfor ikke vil åbne ladeporten.
Det foregår ved at jeg bakker bilen op til min garage, går ind i garagen, tager kablet og går op til bilen bagfra. Når jeg får den anden fjernbetjening vil jeg finde ud af om det faktisk er bilen der ikke vil åbne porten pga. den ikke kan se fob.
Samle-aften bliver 1. maj kl. 19 OG 7. maj kl. 19.
@KSeitzberg - Hvor på Hundige Havn kan du låne lokale?
@BrianMassesson - Hvad kan vi andre hjælpe med / medbringe?
Jeg ved ikke om Brian har fået alle delene endnu, men kablet er ihvertfald ikke kommet endnu - før vi har det bliver der ingen samling..;-)