Loading...
dk

Praktisk spørgsmål før bestilling | Tesla Forum

cvitting
cvitting Apr 13 '14

Kære pasionerede Tesla-ejere og -følgere.

Jeg håber på forståelse for, at nedenstående spørgsmål er samlet i denne kategori, idet det alt har noget med økonomi og finansiering at gøre.

Jeg er helt ny her på forumet, og er bestemt i "risiko" for bestille, men har lige et par spørgsmål inden den endelige beslutning skal tages... Overvejelserne går mod en P85+ med stort set alt i udstyr. Konfigurationen viste 1.023.000,- incl. moms. Alt for mange penge ... suk ...

Jeg bor ved Vejle, og kører ofte til København for at besøge kunder - i gennemsnit vel 1 gang hver uge / hver 2. uge. Kører i alt 55.000 km pr. år.

Jeg har eget firma i selskabsform, og kører pt. i Range Rover Vogue, som kører på flexleasing med overliggende splitleasing. Det har været en fin løsning for mig, idet jeg kører 18% privat og 82% firmakørsel.

Alt andet lige, havde jeg tænkt at fortsætte på denne måde, og har da også modtaget tilbud (vedhæftet) på splitleasing af min forhåbentligt nye Tesla. Går ikke ud fra at flex-delen er relevant, når der ingen afgift bliver at lease ...?

Er der nogle af jer her på forumet, der er i en lignende situation? Hvis ja, hvad har I da valgt?

Umiddelbart tænker jeg, at der vil være en stor besparelse på dels ejerafgift og naturligvis "brændstof". Her er min nuværende bil naturligvis taknemmelig at sammenligne med... Det bliver til ca. 70.000,- pr. år til diesel. Men hvad koster strøm til jeres biler egentlig - altså når I lader hjemme hos jer selv?. Får man lavet et 380V kraftstik i garagen og en separat måler, så firmaet får faktura på den strøm, der bruges til bilen? Afregnes der herefter som erhvervsstrøm?, som koster noget mindre end afgifts- og momsbelagt privatstrøm, eller?

Jeg er helt med på, at strømmen undervejs enten er gratis (på de kommende Super Charger points) eller koster - helt op til 5,5/kWh, som jeg her på forumet læste at Clever beregner ...

Bilens gennemsnitlige forbrug (ige igen - jeg er helt klar over, at det afhænger meget af kørestil, temperaturer m.v.) - kan det i teorien udregnes som kapaciteten på 85 kWh / rækkevidden 500 km = 0,17 kWh pr. km?. Hvis dette er korrekt, hvad siger så jeres erfaring - er vi der omkring, eller måske nærmere 400 km på fuld opladning (85 kWh), svarende til ca 0,22 kWh pr. km. ...

Er der evt. nogle af jer, der privat har købt bilen, og så modtager kilometergodtgørelse efter statens takst - skulle det være en bedre forretning, hvis selve driftsomkostnignerne er lave, men statens takst den samme?

I det hele taget søger jeg erfaringer og gode råd. Vil det måske være forkert valg, når jeg kører så relativt mange kilometer om året, eller vil det blot gøre fordelen endnu større - det nok det sidste jeg håber og fornemmer. Og igen, jeg er helt med på, at afskrivningen nok er usikker - om det lige frem er en lodseddel ved jeg ikke, men jeg er klar til at "gamble"...

På forhånd tusind tak for svar. Hvis nogle vil foretrække at ringe i stedet for forummet, kan jeg fint sende mobilnummer. Jeg er også mere end klar til at besøge en af jer, hvis I har tid og lyst til at dele jeres erfaringer, og foretrækker at gøre det "on location".

Mvh.

Claus

Forummets indlæg er redigeret af cvitting Apr 13 '14
Kiefer
Kiefer Apr 13 '14

Hej.

Flexleasing giver vist ikke nogen mening overhovedet. Men jeg kiggede på et tidspunkt på splitleasing som nogle stykker herinde vist endte med at hoppe på. For mit vedkommende endte det med at kilotergodtgørelse på 3.7,- var den bedste løsning med et kørselsbehov på et sted mellem 30.000 og 40.000 "firma" kilometer om året.

Jeg er ved at sætte en el-måler op til min hjemmelader og købe mig et abb. på laderen via et firm som overtager ejerskabet af laderes, for derefter at få 1,- retur i 2014 og 2015 så prisen på strømmen kommer under 1,- pr. kWh. Det hjælper rigtig meget på en ROI beregning :-)

Min oprindelige ROI var lavet ud fra en kWh pris på ca. 2,- pr kWh så en halvering af dette i næsten 2 år er giver en anelse kortere tilbagebetaling end beregnet. 

/Martin

cvitting
cvitting Apr 13 '14

Hej Martin.

Tak for hurtigt svar.

Bare lige for at være sikker. De 3,73 kr. pr. km er da "kun" de første 20.000 km, ikk? Statens takst siger vist 2,10 kr. for alle km over 20.000...

Men OK, det giver også en stattefri indsprøjtning på 127.100 ved 45.000 firmakilometer pr. år...

Ja OK, så bliver prisen på din strøm noget billigere. Hvordan kommer det i stand, altså at du får 1,00 retur pr. kWh... Jeg tænkte bare, at hvis jeg kører den som firmabil, bliver det erhvervsstrøm, som nok ligger i nærheden af 0,82 uden afgift og moms. Det må være noget omkring denne løsning, du er inde på... Bortset fra, jeg ikke kan lure, hvordan du kan købe strømmen til denne pris, hvis bilen kører som din private bil ...???

Mvh. Claus

Kiefer
Kiefer Apr 13 '14

Citat fra Bianco

Citat fra FrederikC

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=144737

Fradrag for afgift til strøm brugt i firmaets "ladestandere, herunder hurtigladere" til og med 2015.

§ 21

Stk. 1. Der ydes tilbagebetaling af afgiften af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet anvendt til opladning af batterier til registrerede elbiler. Tilbagebetalingen omfatter elektricitet anvendt i ladestandere, herunder hurtigladere, der drives for virksomhedens regning og risiko, og elektricitet anvendt til opladning af batterier på batteriskiftestationer. Tilbagebetalingen ydes i øvrigt i overensstemmelse med de øvrige bestemmelser i lov om afgift af elektricitet §§ 11, 11 a og 11 c.

Stk. 2. Tilbagebetalingen ydes uanset betingelsen i lov om afgift af elektricitet § 11, stk. 16, om fradragsret i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for merværdiafgift for elektricitet og varme. Som dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden på anmodning fremlægge opgørelser af målinger af den forbrugte elektricitet i ladestandere, herunder hurtigladere, og på batteriskiftestationer. Der ydes tilbagebetaling med virkning fra og med den 27. april 2010 og til og med den 31. december 2015.

cvitting
cvitting Apr 13 '14

Hej Kiefer,

mange tak - det ligner præcist det, jeg havde håbet på :-)

Mvh. Claus

sjensen
sjensen Apr 13 '14
Med hensyn til forbrug, så er bilens måling i vores tilfælde 200 Wh pr km - gennemsnit over 3.000 km. Der er dog et spild ved opladning, så målt på el-måleren er forbruget måske 5-10% større. Vi har ikke særskilt måler på.

Det er klart at mange kilometer på især 130 km/t motorvej vil koste.

Mht godtgørelsen, så skal der formentlig en egentlig lader til (ejet af firmaet) - en udskrivning på 4.000 - 8.000 kr excl. moms (med mindre man bygger selv :-) Det kan dog rigeligt tjene sig hjem inden udgangen af 2015 ved 55.000 km/år.

Forventningerne til værditab er selvfølgelig også en væsentlig faktor i at vælge mellem privat og firma ejerskab.
cvitting
cvitting Apr 13 '14

OK.

Hmm, øhh, kan det virkeligt passe, at vi så er nede på 17 øre pr. km ved 200 Wh pr. km á 0,82 kr. excl. afgift og moms.

- hvis jeg altså ikke har misforstået det helt ...

Mvh. Claus

Niels
Niels Apr 13 '14

du skal 'regne' med 200 w/km om sommeren og 300w/km om vinteren. Mange små ture giver et lidt højere forbrug men med dine mange km om Året er der nok tale om lange ture.

bilen kan snildt køre over 300 km på en opladning, men regn med at du skal finde opladning de dage hvor du har mere end 300 km (om vinteren måske lidt kortere afhængig af køre stil). Hvis du beholder bilen i mere end 5 år skal du ligeledes tage højde for at batterier bliver lidt slidte og maks rækkevide til den tid kan havne nede omkring de 250 km.

Disse tal er fuldt realistiske og kræver ikke at man køre øko eller noget i den stil. Her kan du give gas når du har lyst. Hvis du er typen som køre 150 på motorvej skal du dog istedet regne med 250w/km om sommeren og 320w/km om vinteen. Dvs. 3-4 km per kwh strøm.

Bluecoffee
Bluecoffee Apr 13 '14
Som jeg har skrevet i en anden tråd, er min erfaring, at det faktiske forbrug ligger væsentligt over det målte i bilen. Vi har måler på vores udtag i garagen, og den viser et merforbrug på i hvert fald 20 procent. Så 250 wh/km i bilen bliver til ca. 300 wh/km på el-tavlen) Det er målt i vinterhalvåret, hvor der har været et større tab pga. kulden (åben carport). I en lukket garage er spildet nok mindre, især hvis den er opvarmet. Det næste halvår forventer jeg også et mindre tab. I øvrigt: Hvis jeg skulle køre tværs over landet flere gange om ugen, ville jeg satse kraftigt på at bruge superchargere frem og tilbage - det ville betyde en del for mit regnestykke.
Kiefer
Kiefer Apr 13 '14

@sjensen: Jeg har haft et forbrug på ca. 240Wh pr. km ved ca. 3200km efter at have haft i bilen i ca. 2,5 uge. vil tro at 80% har været motorvej ved mellem 115 og 150km/t

At sige den "snildt" kan køre over 300km ved en opladning er måske en anelse powerpoint marketing agtigt ;-) jeg vil sige den kan køre ca. 300km på en opladning ved mit normalforbrug, men det er nok meget individuelt og efter kørestil om man er langt over eller ligger lige på grænsen.

/Martin

Niels
Niels Apr 14 '14

@keifer. Helt enig selv om bilen godt kan køre over 300 km på en opladning, vil der også være dage hvor den kun lige akurat kan køre 300 eller måske under. Efter nogle år må dette tal forventes af falde med 5-15%. Med et kørselsbehov på 55.000 km om året (svare til ca 250 km/dag) bevæger man sig formoentlog nogle dage på grænsen af det mulige. Der vil helt sikkert være dage med 100 km og af den grund måske også dage med 400 km. Selv om teslaen godt kan køre 400 km uden opladning, så er det ikke under alle omstændigheder den kan det. F.eks. Kpan det kræve at man køre omkring 90 km/t på motorvej og temp er sat moderat til 19• - blot et eksempel.

(forbrug under 200w/km ses typisk ved flad kørsel under/omkring 60-80 km/t dvs. Landevej)

som tidligere skrevet ligger forbrug et sted mellem 150w/km og op til 400 w/km - med 80 kwh brugbart energi kan, man selv regne ud hvor langt man kan køre (der er i øvrigt kun 72 kwh ved normal opladning) hvilket så i værste tilfælde giver 180 km og i bedste tilfælde 534 km. I praksis oplever jeg ca 300 om vinteren og lige under 400 her nu hvor der er forår.

personligt har jeg et kørselsbehov på maks 150 km per dag og har derfor altid rigeligt i reserve. El regner jeg med koster ca. 60 øre per km da jeg ikke gider bøvle med tilskuds ordninger og papir nusseri. Der til kommer en ikke ubetydelig post på ca. 50 øre per km til dæk, denne 400 hk æder bagdæk når man svinger den rundt. Alt i alt regner jeg med at hver kørt km koster ca. 1 kr i forbrug samt i mit tilfælde ca. 6-7 kr/km til afskrivning og forsikring. At tro at man spare penge ved at købe en bil til 1 mill er ikke realistik - køb den fordi den er lækker og der ikke findes en tilsvarende bil - jeg har ikke et sekundt fortrudt min...

p.s. Dette indlæg er ikke ment som et 'køb ikke' da tesla'en er en super fed bil som køre som en drøm, køb endelig men gør det ikke for at spare penge - her vil du blive skuffet og regningen vil sikkert blot komme senere når du skal sælge din bil med 200.000 km på klokken. Køb den hvis du har råd og glem alt om at spare 20 øre i brænstof per km.

.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Apr 14 '14
Kiefer
Kiefer Apr 14 '14

F.eks. i dag kørte jeg til Ålborg i morges i strid modvind, det gav et forbrug på 275wh pr. km. men da jeg så i eftermiddag skulle den modsatte vej lå forbruget på 180wh pr. km. På begge ture var fartpiloten sat til 120km/t. det er en gevaldig indflydelse vinden har på forbruget.

Jeg er selvfølgelig helt uenig i dit indlæg om at en Tesla ikke skal købes for at spare penge, jeg kommer fra en bil der kørte 8km/l og kostede minimum 25.000 kroner om året i reparationer. Der er ingen tvivl om at ,jeg sparer en mindre formue om året ved at skifte til Tesla :-)

Jeg gider så godt bøvlet med at benytte tilskudsordning i 2014 og 2015 hvorved jeg sparer ca. 1 krone pr. kWh. Jeg gider dog så ike bøvlet med f.eks. Modstrøm og gratis strøm om natten. Der tror jeg ikke der er noget at spare...

/Martin