Loading...
dk

Har elektrikeren installeret forkert stik? | Tesla Forum

christianbak
christianbak Dec 9 '15

Så har elektrikeren netop været og installere ladestik.

Men laderen passer ikke :(

Det er et rødt CEE stik som umiddelbart ser ud som om det passer - lige bortset fra at diameteren er en anelse for stor.

I tavlen sidder et relæ på 400V/16A.

Er et 32A stik større end 16A? Kan det være det der er fejlen?

IlTempoGigante
IlTempoGigante Dec 9 '15
Hej Christianbak,

Jeg har netop oplevet det samme. Elektriker har sat ny 16 A gruppe op og trukket kabel til garagen. Da jeg skal tilslutte bilen første gang i torsdags passer stikket ikke - Tesla var ikke populære i det øjeblik. Det skulle dog viser sig at være elektriker der var skurken. Ja, der er forskel på er 16 A og 32 A CEE stik. Jeg måtte selv en tur i Harald Nyborg og hente et nyt stik. Jeg havde ikke tålmodighed til at vente på elektriker så jeg har ikke fået en forklaring - det giver ingen mening efter min mening.
Super70
Super70 Dec 9 '15
Det lyder som et 32 amp stik han har sat op.
Det er lidt større i diameter, det er en ommer
Niels
Niels Dec 9 '15
ja der findes et 'stort' og et lille rødt CEE stik. det er den lille udgave som skal bruges...
hvis du har bestilt forkert må du til pungen, og ellers skifter elektrikkeren det nok tilcdet andet.

du kan selv købe det rigtige i harald skrald for ca. 200 kr og skifte mens sikringen er afbrudt (ej lovligt).
hvis du er gør det selv manden skal du sikre dig at skruer strammes ordentligt da løse forbindelser skaber varme (og derved brændfare) - specielt da der er tale om strømtræk over længere tid.
ErikBH
ErikBH Dec 9 '15

Det står på låget til stikket hvor mange ampere stikket er til, men som de andre har skrevet er 32A stikket større end 16A. 32A er godt 6 cm Ø og 16A er godt 5cm Ø.

vh, Erik

Kiefer
Kiefer Dec 9 '15

En elektriker der ikke kan kende forskel på et 32A CEE udtag og et 16A CEE udtag, og sætter et 32A udtag på en 16A ville jeg nok kontakte og give en gevaldig balle.

/Martin

Okkels
Okkels Dec 9 '15
Enig, men nu kunne det jo være at elektrikeren havde hørt/læst at Tesla'en kunne lades med 22kW (dobbeltlader) og derfor tænkt, at ladekablet til bilen ville være med cee stik til 32A.
christianbak
christianbak Dec 9 '15

Jeps - det er et 32A CEE stik han har fået sat op på en 16A gruppe... Der kommer en mand med røde ører og fikser den imorgen.

ErikBH
ErikBH Dec 10 '15

@Okkels - det gør det ikke meget bedre, der stadig piv ulovligt at sætte et 32A udtag på en 16A gruppe.

@christianbak - godt at du får det løst :-)

/Erik

Kiefer
Kiefer Dec 10 '15

kitora: Det er nok mere det irritationsmoment det giver når du så sætter en 32A dims på en 16A sikringsgruppe og den bliver ved med at slå fra ;-)

/Martin

Okkels
Okkels Dec 10 '15
Kitora: Nemlig...
Elektrikeren er dog ikke helt uskyldig. Han burde have undersøgt, hvad for et stik bilens ladekabel er født med.
Hvis man har dobbeltlader, får man så et andet ladekabel med, med 32A cee stik?
Bianco
Bianco Dec 10 '15
Citat fra Okkels Kitora: Nemlig...
....Hvis man har dobbeltlader, får man så et andet ladekabel med, med 32A cee stik?

Nej, der findes kun en udgave af Teslas EU ladekabel. Med mindre nordmændene har en specialudgave pga speciel jording.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Dec 10 '15
ErikBH
ErikBH Dec 11 '15
Citat fra kitora

ErikBH: Det er noget vrøvl. [...] Du må altid forsikre lavere end installationen er dimensioneret til.

@kitora; ja, min fejl - du har ret. Men det er vel en mærkelig ting at sætte op, hvis den bliver brugt som 32A vil den jo slå sikringerne hele tiden.

@Okkels; der var en blå 32A 1 fase CEE med min bil da jeg købte den i Norge, jeg har ikke prøvet at bruge den, men jeg tror faktisk ikke UMC'en kan tage mere end de 16 fra den. Dobbeltladeren kommer vel mest til sin ret på offentlige type 2 ladestandere eller med en ladeboks.

vh Erik

Kiefer
Kiefer Dec 11 '15

ErikBH: Du kan tage 32A 1 fase på det blå stik der følger med de norske Teslaer. Og siden det rent faktisk jo kun er ca. 7KW så tager det lige en del ekstra timer i forhold til vores "almindelige" 16A ladere. 

Jeg har så ladet mig fortælle, at man ved nybyggeri i Norge rent faktisk er begyndt at bruge samme type stik som i resten af Europa, mon Tesla deroppe så på et tidspunkt begynder at udlevere begge udgaver deroppe?

/Martin

ErikBH
ErikBH Dec 11 '15

@Kiefer; så ved een fase kan UMC'en klare de 32A? For der findes da ikke en 3 faset 32A adaptor? (jeg har dobbelt lader - men kun 25A tarifsikring, så derhjemme er det ligegyldigt).

vh, Erik 

Kiefer
Kiefer Dec 11 '15

Korrekt, den kan kun tage 16A på 3 faser. Havde det været maks 16A på en fase i Norge, så havde det været det lille stik man bruger på bl.a. campingpladser og maks 3,7KW som f.eks. på en LEAF.

/Martin