Loading...
dk

Lyddæmpning af model S | Tesla Forum

Teammortensen
Teammortensen May 21 '15

Havde anledning til at afprøve min lydisolering (døre og skærmkasser jvf overstående) på 200km landevej + lidt motorvej i går (85-140km/t). Der var både tørre og regnfulde strækninger. Der er ingen tvivl om at det giver rigtig meget til en i forvejen lydløs bil (P85er). Det er stadig vejbanens/asfaltens karakter der har størst indflydelse på den lyd der opleves i kabine. Jeg kan varmt anbefale dette "indgreb" til alle Tesla ejere.

Jesperbang
Jesperbang May 21 '15

Jeg har nu bestilt tid hos Kurt til den fulde isolerings pakke af min bil, så ser frem til at få det lavet i start af næste mdr. :)

Forummets indlæg er redigeret af Jesperbang May 21 '15
NOELON
NOELON May 21 '15

Hentede min i formiddags efter lydisolering af primært hjulkasserne. Jeg havde desværre ikke isoleringsmåtter nok til også at få i dørene. Så vi har aftalt en runde 2, hvor han skaffer måtterne hjem. Men allerede nu kan jeg klart høre forskel. I min P85D var lyden primært fra hjulene. Men nu har den flyttet sig og dørene skal have en god omgang i starten af Juni når jeg er tilbage fra ferie og Kurt er blevet gift :-)

kajakaj
kajakaj May 21 '15
Jeg brugte 4 plader til isolering af alle dørene. Der er en mærkbar forandring både på musikken og ikke mindst hjul og vindstøj
Klaus_
Klaus_ May 21 '15

@kajakaj, du har kun fået i dørene - ikke i hjulkasserne? Og det er du tilfreds med?

kajakaj
kajakaj May 21 '15
Jeg har i forvejen brugt 12 plader til frunk og trunk. De bageste hjulkasser er isoleret indefra. Overvejer at isolere alle hjulkasser udefra med STP og dinitrol heavy duty.
Lborch
Lborch May 22 '15
Lyder spændende - var der nogen opdatering i forhold til prisen hos Kurt?
Jesperbang
Jesperbang May 22 '15

Jeg har bestilt tid hos Hurt, og han skal have 8-9tkr for alle døre og skærme. Han siger det tager ca 8-9 timer.

jens2
jens2 Oct 17 '15

~~Lydisolering hjælper det og hvor meget giver det?
Jeg har haft min tesla i 14 dage nu og har isoleret front trunk, hjulkasser, døre, bagklap og bagagerum, eller med andre ord stort set alt hvad der kan isoleres.
Jeg har brugt 20 stp plader, 8 m2 10 mm lydæmpningsplade, en rulle lydisoleringsfilt. Det kan alt sammen bla. købes i Biltema (undtaget stp)  http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=lyd

Et forsigtigt bud er, at lydniveauet bliver halveret, eller med andre ord: hvor jeg før kørte 100 km/t, kan jeg nu køre med 130 km/t med samme lydniveau. Transmissionen støjede en del før, og lydisoleringsfiltet har fjernet denne lyd totalt.
Kan stp eller dynamat stå alene? Min erfaring er klart nej. Begge matrialer er rigtige gode til at fjerne vibrationerne i pladedele, men det som virkeligt dræber lyden er et lydabsoberende matriale og merprisen er begrænset.
Bagskærme: Jeg har først behandlet de bagerste bagskærme med et tykt lag tekstyl, da det tager lyden i sig selv. Derefter har jeg monteret stp og til sidst endnu et tyndt lag tekstyl, som lukker alle huller i stp. Derved sker der ingen tæring, selv hvis der skulle komme fugt under stp pladerne.
Indvendigt i kabinen’s hjulkasser  har jeg monteret 10mm lyddæmpningsplade.
Lyddæmpningspladerne er selvklæbende og virkelige nemme at forme og montere.

Hvis jeg skulle have en anden tesla i fremtiden, ville jeg så gøre det igen?
Ja, det var så absolut det første jeg ville tage fat på. En rolig og meget støjsvag kabine er guld værd. Næste projekt er at lydisolere ungerne… har hørt der findes store chokoladestykker i Tyskland. Mon de er virksomme?
Kan man nøjes med at isolere dele af bilen?

Ja, det kan man godt. Problemet er bare, at isolerer man f.eks kun Trunken, så kommer lyden bare et andet sted fra. Jeg brugte 2 dage på projektet og det var ikke svært og man behøver ikke at have erfaring på området. Der findes glimrende vejledninger på forum’et om hvordan man får afmonteret panalerne, så man kan få de rare sager klisteret på.
Stor tak til alle dem, som har banet vejen for os andre.

Forummets indlæg er redigeret af jens2 Oct 17 '15
RobertJ
RobertJ Dec 8 '15

Det er en fin pakke. Men stp gold er tykkere/mere isolerende og der er fælleskøb igang nu til 700kr/4,5kvm. Rulle og handsker kan du altid købe for en slik i thansen.

- R

Hilbert
Hilbert Mar 15 '16

Jeg kunne godt tænke mig at se målinger på, hvor meget støjdæmpningen egentlig giver.

Måske er det enklere og mere effektivt blot at skifte til meget støjsvage dæk.

Jeg har netop kørt to målinger under nøjagtig samme forhold (temperatur, vind, jævn og tør asfalt) ved 80 km/h. Med Hankook W310 vinterdæk måltes 59 dB(A) og med Goodyear Eagle RS A2 helårsdæk måltes 55 dB(A). Altså en markant reduktion på 4 dB(A).

Bemærk at støjmålingen ikke er kalibreret, men reduktionen er interessant.

NCL
NCL Mar 15 '16
Hilbert, prøv at kigge på tesla-ejer.dk - der ligger link til resultat lavet før og efter isolering. Du kan ikke bare udelukkende kigge på db, da der er forskel på hvilke frekvenser lyden er i, og det er med til a påvirke køreoplevelsen
Hilbert
Hilbert Mar 16 '16

@NCL:

Tak for dit link til tesla-ejer.dk.

Kurverne er velegnede til at vurdere om der forekommer støj fra specifikke støjkilder. Det er lidt interessant, at se f.eks. kurven ved 60 km/h, hvor der ved 500-600 Hz forekommer en lille ”peak” med 35 dB. Det kunne typisk være blæserstøj – men jeg må gå ud fra at man ved støjmålingen selvfølgelig ikke har kørt med den tændt.

Jeg mener faktisk, at en midlet dB(A) registrering, giver det bedste/enkleste sammenligningsgrundlag (før/efter). Det er jo det A-filtreringen er møntet på. Dog skal man huske at registrere, hvis der forekommer tydeligt hørbare ”klartoner”, da dette netop påvirker lydindtrykket, uden at det fremgår af den målte dB(A) værdi.

Ved mine målinger var der ingen klartoner at høre.

Ja, måling af lyd er en vanskelig størrelse at håndtere, og opfattelsen af lyd en subjektiv størrelse, som også kan påvirkes af placeboeffekt. Det vigtigste er selvfølgelig, at den enkelte Teslaejer er tilfreds med resultatet af en måske omfattende støjdæmpning.

T3SLA har lavet nogle fine før/efter målinger ved dinitrolbehandling, som ikke har bevislig effekt.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/1935?&page=2

FrederikC  skriver her at støjdæmpning med Stp-plader har en bevist virkning – men hvor finder vi beviset?

koden
koden Mar 17 '16

Citat fra Hilbert

Jeg kunne godt tænke mig at se målinger på, hvor meget støjdæmpningen egentlig giver.

Måske er det enklere og mere effektivt blot at skifte til meget støjsvage dæk.

Jeg har netop kørt to målinger under nøjagtig samme forhold (temperatur, vind, jævn og tør asfalt) ved 80 km/h. Med Hankook W310 vinterdæk måltes 59 dB(A) og med Goodyear Eagle RS A2 helårsdæk måltes 55 dB(A). Altså en markant reduktion på 4 dB(A).

Bemærk at støjmålingen ikke er kalibreret, men reduktionen er interessant.

Enig ...kig på dæk før noget andet.

Køb michelin så får du den laveste støj og en god holdbarhed.

Blot min erfaring gennem 30 år. med ejerskab af mindst lige så mange biler.

de ligger ikke altid helt i top i test, men er som regel godt med.

personligt prioriterer jeg støj og slid højere end om den kan bremse på 10 eller 12 meter.

ja jeg har også haft enkelte Michelin dæk der støjede.... men så var det hæl/tå problem eller noget andet.

Nommensen
Nommensen Mar 17 '16
Helt enig at det er en god ide at købe så lyd svage dæk som muligt - men kan kun sige at jeg er super glad for min lyd isolering, som Christian fra Tesla-shop lavede for mig.
Stump69
Stump69 Apr 25 '16
Var på vennebesøg på Sjælland i bededagsferien, sammen med kone og barn. Vi havde fået det planlagt, da jeg havde en fræk aftale med Christian fra Tesla-shop, om lyddæmpning af 85D. Samtidig fik jeg en strømkasse med måler, som er lige til at klaske op i garagen. :-)
Da jeg hentede bilen hos Christian, var han i store træk tilfreds med resultatet, dog pointerede han at det var svært at fjerne lyden fra den forreste el-motor med lydisoleringen. Han skal på ingen måde have skrupler over dette. Det er enormt som det, hørt med mine ører, har dæmpet lyden i bilen, fra såvel dæk, som vindstøj. Kan kun anbefale dette, til dem som eventuelt tvivler på om det giver resultat, som svarer til ens forventninger. Samtidig må jeg sende en buket til Christian, for super service, og punktlighed på meget højt plan. Super oplevelse..

Mvh. Michael
ElPeter
ElPeter Jun 12 '16
Er der mon en der kan fortælle mig præcis hvor man skal begynde når man skal have dørbeklædningen af henholdsvis for- og bagdøre? Jeg har fjernet de tre skruer fra fordøren og forsøgt at få beklædningen til at slippe ved at lirke med en plastikspade der skulle være beregnet til formålet. Men selv med pænt meget kraft slipper beklædningen ikke og jeg tror den knækker hvis jeg bruger meget mere. Jeg tænker at jeg måske angriber det forkerte sted.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 12 '16

Du skal kort og godt bare tage godt fat med det yderste af fingrene på begge sider af beklædningen og rykke hårdt til, så skilles beklædningen fra døren. Det er vigtigt at rykke lige tilbage ellers risikerer clipsene at brække. Bemærk at hvis din bil er produceret fra 3. kvartal 2015 og frem, så vil der være en strop som fortsat holder beklædningen delvist når den er afmonteret

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 12 '16
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11