~~Lydisolering hjælper det og hvor meget giver det?
Jeg har haft min tesla i 14 dage nu og har isoleret front trunk, hjulkasser, døre, bagklap og bagagerum, eller med andre ord stort set alt hvad der kan isoleres.
Jeg har brugt 20 stp plader, 8 m2 10 mm lydæmpningsplade, en rulle lydisoleringsfilt. Det kan alt sammen bla. købes i Biltema (undtaget stp) http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=lyd
Et forsigtigt bud er, at lydniveauet bliver halveret, eller med andre ord: hvor jeg før kørte 100 km/t, kan jeg nu køre med 130 km/t med samme lydniveau. Transmissionen støjede en del før, og lydisoleringsfiltet har fjernet denne lyd totalt.
Kan stp eller dynamat stå alene? Min erfaring er klart nej. Begge matrialer er rigtige gode til at fjerne vibrationerne i pladedele, men det som virkeligt dræber lyden er et lydabsoberende matriale og merprisen er begrænset.
Bagskærme: Jeg har først behandlet de bagerste bagskærme med et tykt lag tekstyl, da det tager lyden i sig selv. Derefter har jeg monteret stp og til sidst endnu et tyndt lag tekstyl, som lukker alle huller i stp. Derved sker der ingen tæring, selv hvis der skulle komme fugt under stp pladerne.
Indvendigt i kabinen’s hjulkasser har jeg monteret 10mm lyddæmpningsplade.
Lyddæmpningspladerne er selvklæbende og virkelige nemme at forme og montere.
Hvis jeg skulle have en anden tesla i fremtiden, ville jeg så gøre det igen?
Ja, det var så absolut det første jeg ville tage fat på. En rolig og meget støjsvag kabine er guld værd. Næste projekt er at lydisolere ungerne… har hørt der findes store chokoladestykker i Tyskland. Mon de er virksomme?
Kan man nøjes med at isolere dele af bilen?
Ja, det kan man godt. Problemet er bare, at isolerer man f.eks kun Trunken, så kommer lyden bare et andet sted fra. Jeg brugte 2 dage på projektet og det var ikke svært og man behøver ikke at have erfaring på området. Der findes glimrende vejledninger på forum’et om hvordan man får afmonteret panalerne, så man kan få de rare sager klisteret på.
Stor tak til alle dem, som har banet vejen for os andre.