@Renedyhr. Jeg bor i Jylland og brugte et firma der hedder Promontering.dk - Lars. De har vist også en mand på Sjælland. Han lavede samtidig diverse installation af kamera og GPS-tracker. Jeg tror jeg skal have ham forbi og lave ekstra lys i trunk og frunk ved lejlighed. Super dygtig og ret billig. Lyddæmpningsmåtterne skaffede han også selv, og de kostede vist kun ca. 500,- excl. moms...
/Claus
Var i dag en tur forbi Kurt i Køge, og lånte en lift og fik løftet bilen op, og afmonteret hjul og derefter inderskærme, hvorefter jeg fik plastret de bagerste hjulkasser til fra ydersiden. Jeg har i forvejen - i sidste weekend - fået lagt på inderskærmene foran, og de forreste var endnu lettere at montere på end bag. Foran sidder inderskærmene kun fast med clips - ca 10 stk, som hurtigt tages ud og lige så hurtigt sættes på plads. Foran tog det vel 20 min at montere - og forbruget var 1 plade Stp blackgold. Monteret i toppen af panelet, over blinklys samt den bagerste del af panelet. Bagerst er der ca 15 clips, og 4 stk skruer der lige skal løsnes for at inderskærmen kommer ud, hvorefter det er simpelt at montere. Har monteret i tårnet til affjedring, på de store flader rundt i hjulkassen, samt på alt hvad der lød hult og tyndt.
Lyddæmpningen i forskærmen gav meget - og flyttede lyden til baghjul. Nu da jeg også har taget baghjulskassen, så er lyd fra drive-unit mere hørbar (svag hvinen ved accelleration - ikke klonk), men der er helt sikkert fjernet rumlen og dækstøj fra pladerne i hjulkassen, hvorfor der nu er andre lyde der kommer frem.. Det er umuligt at fjerne alt, hvorfor jeg - når jeg har forsøgt at lægge ekstra lyddæmpningsskum (æggebakke skummåtter) i dørene, nok stopper forsøget med at støjdæmpe yderligere - ihvertfald indtil nogen finder ud af hvordan det bagerste panel kan dæmpes.
Jeg er super tilfreds med resultatet og støjniveauet i bilen er endnu lavere end da jeg fik den, og stadigvæk en drøm at køre i - men man skal huske at når man fjerner et sted, så er der et andet sted - hvor lyden måske er en dB lavere, som så kan høres. Man ville kunne blive ved og ved, men er tilfreds nu - indtil nogen prøver at dæmpe det bagerste panel, og finder ud af om det giver noget. Her vil man skulle ind med flydende materiale, som skal sprøjtes på via nogle ganske utilgængelige panelåbninger i trunken.
Hvorom alt er, så er nu døre, trunk/frunk og nu også alle skærmkasser støjisoleret, og resultatet er overvældende - selv med 22 tommer fælge!
Så har i mod på det, så kast jer over det - hvis ikke kan i enten få hjælp på forum, eller kontakte Kurt (Køge 56 65 83 20), som gerne hjælper med at montere dette - imod betaling, men som sagt er det altså ikke besværligt at gøre - man skal blot flå lidt af bilen fra hinanden og samle igen.
@Larsen. Hvordan skulle vand kunne trænge ind under en butylgummi plade hvis den er klæbet korrekt på?
Jeg har i ca 9 år monteret støjdæmpning og har aldrig oplevet at støjdæmpning med butyl plader er skyld i rust, der imod er de gamle asfalt plader noget rigtig skidt, da de sjældent blev klæbet ordentligt fast og efter et års tid begyner de at krakelere.
Men det er altid en god ide at give det hele en byge tynd undervogns behandling når man er færdig bag inderskærmene.
@Larsen - Interessant! Jeg er faktisk aldrig selv blevet helt sikker på hvor meget det egt. har hjulpet, eller om det hele bare handler om at jeg er mere følsom overfor lavfrekvent støj end de fleste. Man hører jo jævnligt om folk der har det svært med lavfrekvent støj fra vindmøller som andre slet ikke hører. Tilsvarende har jeg en tendens til at fokusere meget på den lavfrekvente støj i Teslaen (når nu der i mine ører ikke er så meget andet støj tilbage), hvorimod min kone overhovedet ikke kan høre det. I vores gode gamle Skoda dieselhakker er der utvivlsomt langt mere støj af alle slags, men der er det jo ligesom bare et vilkår, og den lavfrekvente vejstøj kan ikke jeg ikke høre over motoren alligevel :).
Indtil Larsen er tilbage kan du blot skrue på gummi knopperne, der sidder oppe i bagklappen. Du kan dreje disse ud og ind som en skrue. Problemet opstår sikkert fordi de ikke har tid til at stille denne skrue perfekt på fabrikken. Det løser problemet.
FrederikC,
Har du købt originale 19" Tesla fælge med sensorer uden dæk hos Tesla, og hvis ja, hvor meget kostede de ??
Nej, jeg fik et sæt 19" med sammen med bilen med helårsdæk.
Kender desværre ikke prisen på fælgene alene.
@Bendix: Jeg hentede et sådan sæt 19" Tesla base fælge med sensorer og uden dæk hos Tesla i sidste uge. Pris lige under 11.000. Jeg får sat Michelin dæk på fælgene i morgen andetsteds.
@Larsen: Jeg kan næsten ikke vente med at prøve med nogen bagklap støtte patroner!! Hvis det virkelig kan fjerne min fornemmelse af blafrende trommehinder, så vil jeg være en væsentligt endnu lykkeligere Tesla ejer.
Eneste udfordring er at jeg ikke lige har adgang (eller kompetencer) til et metalværksted. Hvor får man fat i bagklap patroner? Måske man også kunne klare det med andre materialer som er lettere at forarbejde for menigmand . Ideer? Træ? Plast?