@Vitting, du kan godt skrue op for forventningsbanjoen, der venter en helt ekstraordinær køre/ejerglæde forude :-)
Konkret ; har du købt/bestilt din Tesla med dobbeltlader ?, hvis ikke, så glem alt om Cleverladere og diverse Harald Nyborg/hjemmestrikkede lademodeller. Det giver dig intet, i forholde til det anbefalede kraftstik. Jeg har kraftstik på job og hjemme, det virker fint og lader bilen helt op på ca. 8 timer fra tom.
Det medfølgende kabel har været rigeligt for mig. De smarteste er at have kraftstikket siddende i den samme side som ladeporten på bilen. Så undgår du bedre faldulykker og grimme mærker på bilens lak, vedr. kablet.
DerHansi
Vi lader også fra 16A 400V kraftstik i garagen. Fungerer fint og kan nemt nås over en nat. Ladehastigheden er 40 km på en time. Vi er miljøbevidste, så vi sætter timeren til start ved midnat, hvor der er overskud af strøm i DK. Fruens daglige distance er på 80 km og min svinger mellem 80 og 300 km de dage jeg arbejder, så vi lader ikke engang hver dag.
Jeg kører med dette sæt i bilen, men har indtil nu kun haft brug for standard ladekablet.
Der medfølger ved leveringen ladekabel, rød CEE 400V adapter, 230V schuko adapter og hvid adapter med dansk jordben (det er de ting der ligger til højre i vedhæftede billede)
Derudover har jeg selv anskaffet
400V 16A forlængerledning på 10 m med CEE stik
32A 400V - 16A 400V CEE
16A 400V komfurstik - 16A 400V CEE
16A 230V CEE - 230V m. jord
10 og 16A sikringer + lidt værktøj
Jeg afventer placeringen af SuperCharger stationerne for at se om de dækker mit behov, ellers vil jeg anskaffe en Chademoadapter, så jeg kan lade med 50Kw på Clevers Quickcharge stationer når vi er på langture.
Jeg har ikke anskaffet type2-2 kabel, da jeg har valgt ikke at have dobbeltlader. Vil hellere satse på DC-ladning fra SC eller via ovennævnte Chademo-adapter.
Jeg har også "kun" rødt (3 faser, 400V, 16A) i carporten og det er rigeligt. Min står også til opladning 02:00 og det er normalt helt fint.
http://energinet.dk/Flash/Forside/index.html
Der er rigtig gang i vindmøllerne - så vi eksporterer strøm med et Co2 gnsn. på 82 g/Kwh., Hvis vi lader lige nu svarer det til ca. 15 g Co2 pr. km vi kører i Teslaen. Det må siges at være miljørigtig kørsel.
http://energinet.dk/Flash/Forside/index.html
Der er rigtig gang i vindmøllerne - så vi eksporterer strøm med et Co2 gnsn. på 82 g/Kwh., Hvis vi lader lige nu svarer det til ca. 15 g Co2 pr. km vi kører i Teslaen. Det må siges at være miljørigtig kørsel.
Det er jo interessant!
Spørgsmål: Kan man starte opladning via Teslaen API?
Fordi, så kan man jo bruge den slags live information på Internettet om den aktuelle CO2 situation i elnettet til at udvikle en app, der automatisk starter opladning af Teslaen når det ser "attraktivt" ud.
Spørgsmålet er jo så hvornår det er attraktivt... Nogen af de relevante data må vel være aktuel "CO2 i elnettet", vejr/vind-udsigten, og hvornår bilen skal være klar til brug.
Hvilke andre data kunne påvirke det optimale ladningstidpunkt?
Kort sagt, så tænker jeg at det kunne være sjovt at lave en app, som prøver at minimere vores CO2 fodaftryk igennem opportun opladning. Er der nogen der ved om noget sådant er i støbeskeen andre steder i det hellige smartgrids navn?
Endnu en grund til at det er svært at vente... Min TMS er, ifølge Tesla i Holland, færdigproduceret i morgen, med levering i juni :-).
Der sidder timer i bilen. Og når du har dobbeltlader betyder det at du lader med fulde 16A med det medfølgende Kabel og en 3-fase 16A rød CEE. Og dobbeltladeren er en forudsætning for at kunne opgradere til 26A senere via en Type-2 22Kw lader.
@Kajkaj og Sorbra:
Ja, Energisystemet i Danmark på energinets hjemmeside kan give mange interessante informationer, og jo det er muligt at starte/stoppe eller ændre max ladepunktet via API'et. Det er ligeledes muligt at tilgå dataene bagved energisystemet i Danmark som et Webservice kald og dermed anvende informationerne til andet end blot visning (Jeg har WSDL og endpoint til dette hvis nogen er interesserede).
@kseitzberg
Jo tak, jeg ville gerne have fingre i wsdl og endpoint! Det kunne være sjovt at lege lidt med det, og måske lave lidt mashup med vejrudsigter og andet godt.
Jo, det ligner jo mere og mere den oprindelige ambition fra Better Place mv. Ambitiøst og fint nok. Ift. CO2 og bæredygtighed kunne et enklere og hurtigere alternativ være at alle Tesla ejere investerede i VE energi, der mindst udlignede deres eget forbrug - griddet hænger jo sammen.
Det ville selvfølgelig ikke være mærkbart i elnettet med det nuværende antal el-biler, men her er et bud på funktionalitet.
Når bilen sættes til lader vælger man ikke tidspunkt for opladning, men
* Tidspunkt for næste anvendelse
* Ønsket minimum og maximum opladningsprocent på det nævnte tidspunkt
Hvis man kommer hjem med 50%, så vil man måske gerne have et sted mellem 60% og 90% næste morgen kl. 8.00.
Dette kunne så omsættes til en besked til smart grid'en: Bil X placeret i område Y med 11 kW opladning skal bruge mellem 8 kWh og 32 kWh inden i morgen kl. 8.00.
Herfra kunne man få besked fra smart grid'en om hvornår det er tid til at starte opladning.
200 Model S'er vil kunne trække 2,2 MW og med et totalt elforbrug her kl. 1 om natten på aktuelt 2.752 MW (215 g/kWh!) så ville det ikke have den store praktiske værdi endnu.
TSLA nævner vedvarende energi. På provestenen.dk er der mulighed for at købe andele i en helt ny Vestas vindmølle. En andel der svarer til en produktion på 1.000 kWh årligt i forventeligt ca 25 år koster ca 5.000 kr, så der er strøm til op imod 25.000 kWh * 5 km = 125.000 km.
Pengene kommer desuden med meget stor sandsynlighed tilbage med renter.
Men det kræver vist at man enten bor i en afstand på 4.5km fra møllen eller i Københavns Kommune.
/Martin