Loading...
dk

Køb af Tesla | Tesla Forum

Doc
Doc Nov 28 '13
Angående køb i udlandet har jeg fået følgende svar af skat
Svar fra SKAT – Modtaget d. 27.11.2013 08:17

"det der i dette tilfælde er altafgørende er, om bilen kommer fra EU eller udenfor.

Kommer den fra EU, skal du ikke betale told og dansk moms, men hvis den kommer fra f.eks. Norge, skal du regne med

Told: 10% af (varens værdi incl. transportomkostninger)
+
Moms: 25% af (varens værdi incl. transportomkostninger + toldbeløbet)

Told- og importbestemmelser påvirkes altså ikke af, om bilen er drevet af el eller af flydende brændstof.

Med venlig hilsen
Steen Nygaard
SKAT
Kundecenter Erhverv

Tlf. 7222 1818

------------------------------------------------------------------------
120281
120281 Nov 28 '13

@DOC tak for indlægget. Så behøver man ikke tænke mere på det.

Kiefer
Kiefer Nov 28 '13

Hmm, jeg ville hvis det var aktuelt betale for et bindende svar fra SKAT. Norge er jo som bekendt en del af EØS og import fra disse lande er så vidt jeg er orienteret ikke omfattet af de 10% told.

Læser man regler for import af biler, ser det ud til at man skal betale momsdifferencen, motorkøretøjer er særskilt nævnt i reglerne omkring moms...

Så jeg tror desværre ikke den kære medarbejder fra SKAT helt har undersøgt tingene, ellers er det mig der er fejlinformeret, hvilket jeg da bestemt ville håbe på i en sådan sag som denne :-)

Det vil jo betyde at det er 6% billigere at købe bilen i Tyskland end i DK...

/Martin

Renedyhr
Renedyhr Nov 29 '13
Momsforskellen på 6% fra Tyskland til Danmark gælder KUN hvis bilen min 6 md. gammel OG har kørt min. 6.000 km.
Hookmaker
Hookmaker Nov 30 '13
Korrekt. Den pågældende skattemedarbejder har ikke orienteret sig godt nok. Jeg har fået et andet svar fra 2 forskellige skattefolk ved 2 forskellige lejligheder. Ved import af ny bil fra EU SKAL der erlægges dansk moms ved registrering i Danmark
Doc
Doc Dec 5 '13

Hej igen.

Grundet tvivl ringede jeg i går til skat.

Fik følgende svar:

Ved køb af nye biler i EU land (også elbiler) skal betales dansk moms. Den fritages så fra moms i det land man køber. Ingen told ingen registreringsafgift.

Kunne bedre lide den første medarbejder fra skat!

LarsR
LarsR Dec 6 '13

I forbindelse med prøveturen, hvor jeg også bestilte bilen, blev jeg lovet af sælgeren, at der ikke skulle betales mere forud end de kr. 30.000,- Resten kunne betales ved levering, når jeg havde set bilen og modtog registreringsattesten. Dette svarer så i øvrigt til mine rettigheder i Købelovens §14, så egentlig havde jeg jo ikke behøvet at spørge. Nu kan jeg så se, at jeg alligevel bliver bedt om at betale en uge forud, hvilket vel indebærer betaling med bankoverførsel, der er en af de mest usikre betalingsformer.

Det har jeg selvfølgelig nægtet. Hvad har I gjort?

kajakaj
kajakaj Dec 6 '13

Min bankrådgiver har frarådet forudbetaling. Jeg får en bankcheck med, som afleveres ved afhentning. Ved ikke hvordan TeslaDK forholder sig til det - levering er ikke før i marts.

Kiefer
Kiefer Dec 6 '13

Hej.

Er der nogen der har fortalt Tesla DK, at der findes kreditkort?

/Martin

kajakaj
kajakaj Dec 6 '13

Det nævnte min bankrådgiver også som en mulighed. Der er dog en begrænsning på 250.000 kr. pr. dag, men det kunne man godt komme uden om med bankens hjælp.

Der står intet i ordrebekræftelsen om forudbetaling, blot at Tesla har sikkerhed i bilen indtil det fulde beløb er betalt.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 6 '13
LarsR
LarsR Dec 6 '13

Jeg har betalt mine to seneste biler kontant med Dankort. Den sidste til over 600K, så beløbet bør være ligegyldigt, så længe der er dækning. Jeg holder fast på at betale ved levering. Købeloven er som nævnt klar på dette punkt.

kajakaj
kajakaj Dec 6 '13

Også betaling herfra ved levering - jeg skal ikke have så mange penge ud at svømme uden sikkerhed.

Kiefer
Kiefer Dec 6 '13

Nej, det burde ikke være noget problem med at betale med Dankort, Betalte også omkring 600.000 sidst ved Mercedes og der nævnte de at det var meget almindeligt at man betalte over en million med Dankort...

Jeg har da også regnet med at når de første 15.000 er betalt med kreditkort, kan de resterende 700.000 vel også betales på samme måde. Jeg har betemt heller ikke tænkt mig at betale før levering.

/Martin

_frederik
_frederik Dec 6 '13

Well - Tesla udleverer ikke bilen medmindre de kan se pengene er overført til deres konto i Nordea. Alternativt dokumentation fra din bank med underskrift fra banken at pengene er overført til Tesla. Det er et amerikansk firma og der er åbenbart allerede folk som har svindlet og fået udleveret bil uden at der var dækning. Det er firkantet men det glemmer man hurtigt når man sidder bag rattet...

LarsR
LarsR Dec 7 '13

@frederik. Købeloven, som gælder alle firmaer med udsalgssteder i DK, tilsiger at betaling sker ved modtagelsen af varen. Bedre og mindre risikabelt for Tesla med forudbetaling, selvfølgelig, men altså ikke noget de kan forlange. De må dog gerne anmode om det og det er jo så det de gør, men de kan ikke kræve det.

Storgaard
Storgaard Dec 7 '13
Jeg betalte min 10 dage før jeg fik den, da jeg havde betalt kontaktede jeg Lars fra Tesla og så fik jeg den en dag før planlagt - hver dag tæller mår man hvde ventet tre år!
Jeg var ikke bekymret for at betale, da jeg havde mit reg. nr. og forsikringen kunne se bilen i systemet, og så levere Tesla bare super service.
LarsR
LarsR Dec 7 '13

@Storgaard. Jeg er enig i at risikoen er meget lille, men konsekvenserne er til gengæld store. Går noget galt med din overførsel, f.eks. i forbindelse med tastefejl, tekniske fejl eller direkte svindel, så har modtageren af dine penge ret til dem, indtil DU har bevist det modsatte i retten og derefter effektueret dommen i fogedretten. Hvis dine penge stadig findes til den tid, så kan du overføre dem igen :-)

For mig er det også et princip. Købeloven er en balanceret måde at varetage begge parters interesser på. Du giver mig en vare. Jeg giver kontant betaling, f.eks. banknoteret check eller Dankort.

Jeg har da heller aldrig tidligere betalt en bil forud og her er der endog betalt depositum.

Forummets indlæg er redigeret af LarsR Dec 7 '13
christiandk
christiandk Dec 7 '13
Jeg går ud fra, at man tjekker kontooplysninger grundigt inden en overførsel, så "tastefejl" og lign. bør ikke være en risiko.

Den største risiko ved forudbetaling er risikoen for konkurs hos modtager af pengene.

muller
muller Dec 8 '13

Enig med christiandk; og hvis man er bange for en Tesla Motors konkurs, skal man nok ikke købe bilen i første omgang.

Men selv ved en konkurs i løbet af de 7 dage, så kan man vel afhente sin bil fra konkursboet. Den tilhører vel teknisk set ikke konkursboet efter overførslen af pengene. Og den er jo bygget og under den sidste klargøring. Men jeg er ikke jurist :-)

christiandk
christiandk Dec 8 '13
muller...men det er jeg og teoretisk har du ret - men hvad mener du med 7 dage?
Forummets indlæg er redigeret af christiandk Dec 8 '13
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »