hej Maho, tror det stammer lidt fra de tidligere år.. og frygten for konkurs.. jeg regner med at jeg gør det samme som dig :)
hej Maho, tror det stammer lidt fra de tidligere år.. og frygten for konkurs.. jeg regner med at jeg gør det samme som dig :)
Hej Alle
Ja man kan bare overføre pengene.... men, går der noget galt i overførelsen får du ikke din bil før det er løst, og Tesla har pengene på deres konto. :)
når i nu har venter så kort tid på jeres TMS hvad gør så en uge eller to extra.
Baronen:
Det er jo jeres valg. jeg arbejder i Bankverden og disse overførsler sker manuelt og det kan gå galt.
Og ja det sker meget sjældent og ikke for jer :-)
Jeg hentede banknoteret check i banken dagen før, og mailede en scannet kopi til Tesla. Medbragte originalchecken da jeg hentede bilen. Så har man ikke noget udestående og nogen risiko.
hvad er den bedste løsning? overføre en uge inden så man er sikker på at man kan få den med når man er der? ville jo være den bedste løsning :)
jeg gør som dig Nommensen :) er du stadig tilfreds med bilen? har du set om den stopper ved 320 eller fortsætter til 350 kw?
Jeg kommer også med en banknoteret check, men det har ikke været uden problemer. HUSK at skrive Navn/RN nummer på checken eller tilhørende følgebrev, ellers vil de ikke tage checken.
Eksport af Norske Teslaer
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152491494261636&set=gm.789854774420304&type=1&theater
@Hookmaker: mærkeligt - virker her, men måske fordi jeg er logget på facebooksiden. Jeg har klippet teksten ud, så den står heriunder.
~~Etter selvskryten om eksport av Tesla'n min, så har jeg fått mange henvendelser fra dere i forumet. Jeg snakket litt med Bjorn Nuyttens fra Belgia som kjøpte bilen, og denne informasjonen deler jeg her.
Bjorn fortalte meg at den normale regelen er: Hvis en bil er seks måneder gammel, og har minst 6000 km, regnes som en annenhånds bil. Hvis disse vilkårene ikke er oppfylt, regnes som en ny bil og det er andre regler som gjelder (europeisk lov).
Norge er en del av det europeiske frihandelsområdet (EFTA), dette betyr at det i prinsippet er det fri bevegelse av varer, personer, kapital etc. og det er ikke ekstra skatt når man"importerer" noe fra et annet land i EFTA. Merk at å "importere" er feil ord, fordi du ikke
importere noe. Det er allerede i EFTA. Teknisk sett importerer man ting som er solgt utenfor EFTA. (Kan ikke si at det er på denne måten når man importerer bil TIL Norge)
Fordelen med å ta en bil fra Norge er hovedsakelig fordi det er et
markedet for brukte Tesla i Norge. Du kan finne noen i Tyskland,
Nederland, ... men disse kan man telle på en hånd. Å finne det alternativer som passer din personlige og din kones smak, farge modell er vanskelig. Med mindre du ønsker å betale for "bare en modell S i alle farger og eventuelle alternativer ".
Bjorn brukte ikke sitt eget selskap i denne transaksjonen. Så dette er en transaksjon mellom to privatpersoner.
I dette tilfellet betales hele summen i sin helhet i opprinnelseslandet (Norge). Han trenger ikke å betale noen ekstra avgifter i Belgia. Vel, bortsett fra noen dokumentavgifter, gebyr for teknisk sjekk, bilskilt og registrering:-) Men dette er spesifikk for Belgia og vil være forskjellig i andre land.
Overføring av penger: Swift anbefales- hurtigtransaksjon der man bruker eget IBAN nummer. Dette vil bare ta noen timer.
Etter tranasjonen var bekreftet av banken, fikk Bjorn skiltene- leverte inn disse på Statens Vegvesen og fikk røde prøveskilt som varer i tre dager. Disse gjelder i Norden. Usikker på hva han gjør når han kopmmer til tysk grense, men han sa han hadde tyske skilt.
Ankomst Belgia kjører han på rødt, viser kontrakt og betaler de lokale avgiftene.
Det er desværre forkert.
Der kommer Dansk moms (25%) samt told på 10% da Norge ikke er med i EU. Sådan er reglerne. Om de er anerledes for en privat person i Belgien, skal jeg ikke kunne sige. Men tvivler nu meget stærkt på at det er korrekt. Hvis, så skal folk i Belgien da bare til at købe brugt Tesla fra Norge og så sælge dem videre til DK og andre EU lande - Så på dette grundlag er jeg sikker på at overstående ikke kan lade sig gøre. Lyder til der er en privat person i Belgien som får sig en ekstra regningen, som han ikke har påregnet.
Men det er ikke første gang, jeg ser at Nordmænd prøver at få det til at lyde godt. De vil jo gerne sælge deres biler "dyre" til andre EU lande. De kan jo bagefter være ligeglad med at handlen bliver pålagt moms og told, det er jo købers ansvar at kende reglerne når han handler med andre lande i og ude for EU.
Det mente jeg også jeg havde læst - derfor jeg lige lagde den ud, så vi kunne få det afklaret. Det med EFTA eksisterer vist ikke længere.
Yeps, så den Belgier har nok fået sig lidt af en overraskelse da han mødte op på motorkontoret...;-)
Nå, men nu er priserne på nye biler jo steget heftigt i Norge i nat, og man kan allerede se at priserne bliver sat op inde på Finn.no - GODT når man er Tesla ejer i forvejen! Man kan også læse på det norske forum, at der er en del der har sagt farvel til at trykke på knappen for en P85D. Tingene normaliserer sig altså lidt. Der ser også ud til at være ved at være tyndet ud i tidligere Tesla Demobiler ude i Europa, de er efterhånden ved at være videre.
På det danske Bilbasen ku der godt ske ændringer de næste par dage, lad os se - der lugter lidt derinde, men vi har snuset os frem til lorten - Føljeton følger.....;-)
@Frederik: Det har du ret i - det er ret få lande der er EFTA-medlemmer Norge, Schweiz, Island og Lichtenstein ser ud til at være eneste medlemmer nu.
@T3S7A : det er ikke rigtigt det du skriver. Der er IKKE told på 10 % hvis du flytter en bil fra et EFTA land til et EU land. Der er indgået en "indre marked" aftale mellem EFTA og EU (EEA aftalen). Jeg har lige nærstuderet det link til EFTA som fandtes andetsteds her på tråden. Det fastslår klart varernes frie bevægelighed, når vi taler om stort set alt andet an landbrugs/fiskerivarer. Et kvalificeret gæt ville være at den danske regel om momsfritagelse, når bilen er mere end 6 måneder og bla bla bla, sagtens i Belgien kan håndhæves anderledes. Jeg kender ikke de Belgiske regler, men told det er der altså ikke. Min virksomhed eksporterer en del til Norge og der pålægges altså ikke toldafgift.