Loading...
dk

Mormorladning + 3x16A på DIY installation | Tesla Forum

JKraemmer
JKraemmer Dec 14 '15
Vi skal hente vores S70 på Torsdag og spændingen vil naturligvis ingen ende tage.!

I den forbindelse er vi ved at gøre klar i hjemmet og i firmaet til at kunne hælde sovs på det nye familiemedlem.

Jeg havde en ledig 16A gruppe i min tavle i firmaet så der har jeg blot trukket 5x2,5mm2 omtrent 30-40m til udenfor hvor jeg har monteret et stik.

Hjemme, var planen at "mormorlade" på vores almindelige lysnet om natten i første omgang indtil behovet melder sig for noget større, da vores elinsallation er begrænset.

2 ting "bekymrer" mig i sidstnævnte.

1. Vi har ikke jord i vores almindelige lysnet (kun til komfur installationen som kun er 2 faset 16a, af en eller anden årsag) . Kan/vil tesla lade uden jord og kan den tåle det.?

2. Der sad en tesla dame hos Nygaard da jeg skulle aftale tid om afhentning, der henviste mig til en installatør da der "lige var nogle ting man skulle sikre sig" når man mormorlader. Jeg snakkede med denne installatør som begyndte at snakke om magnetismer og DC tilbageløb i AC installationen og beskadigelse af HPFI og bil og at de skulle ud og godkende alle Tesla installationer, da man ikke bare kan lade løs på hvilket som helst udtag. .

Jeg er selv scenetekniker og har lidt forstand på strøm og mine ører lyder det som en skræmmetaktik for at få folk til at bruge penge.

Men hvad siger panelet? Hvad har i af oplevelser med jeres installationer og hvad skal jeg tage højde for når baby skal have mad i hjemmet.?

Maho
Maho Dec 14 '15
Og i praksis er en lademulighed med kun ca 13 km/t (= "mormor") uflexcibelt. En fuld ladetid på 26 timer vil presse Jer før eller siden... Så op med 3 faser/16 a ASAP:-)
JKraemmer
JKraemmer Dec 14 '15
Okay så der skal jord på installationen. Tjek! :)

I forhold til at lade på alm stk på gamle installationer feks 13a. Er det så ikke bare spørgsmålet om at bede bilen om kun at lade 10a, så der er noget headroom i installationen. .?

Det jeg ihvert fald har behov for at høre er at der ikke er nogen af jer der har været ude i skulle have en installatør til at komme og lave om på jeres tavle osv for at kunne lade jeres Model S.?

Maho - på nuværende tidspunkt vil en 3x16 installation i hjemmet tbetyde helt ny tavle, hpfi og kabeltræk (vi bor i lejlighed, men kan trække kabel ud af køkkenvinduet da vi kan holde lige foran), så det er nok nødt til at være sådan i første omgang, indtil vi er nødt til det. Jeg er jo ofte i firmaer hvor jeg kan lade på 3x16 og vi er også tit både i køge og kastrup hvor vi kan lade på SuC.

Så jeg tænker at 13 km/t er fint når den bare står og hygger sig fra man kommer hjem fra arbejde til man skal afsted dagen efter??
RobertJ
RobertJ Dec 14 '15

Bedre end normal DC tilbageløbs sensor 'HPFI Relæ Typ B' skulle ikke være relevant at tale om med tesla'en. Det er kun relevant på Renault Zoe. Eller hvis man har Danfoss 3 fase Inverter med Transformer a'la TLX. osv.

God jord, ikke for gamle installationer. Husk ældre huse har 10A lysnet. Lad derfor ikke med mere end 10A eller 8...

JKraemmer
JKraemmer Dec 14 '15
Robert - jeg ved vores relæ kun er HFI. Hvordan undersøger jeg om den har de rette sensorer.?

Mwn - Matematikke jeg har lagt bag påstanden at 10A godt kunne gå i første omgang derhjemme er at 10Ax230v = 2,3kw/h så på 12 timer feks 19.00-07.00 giver det 27kw/h. Da vi ikke kører mere en max 500km på en uges tid tænker jeg det er fint når vi også har adgang til 3x16 i firmaet og SuC tæt på os. Hvad tænker du.?
SuneH
SuneH Dec 14 '15

Det er korrekt, at med 2,3 kW, lader du 23 kWh på 10 timer. På dem vil du kunne køre godt 100 km hvis du kører rimelig pænt. Hvis du kan lade til dagligt på arbejdet og kun skal mormor-lade en gang i mellem i weekenden, kan det måske godt lade sig gøre. 

Men gutterne har ret: Det vil før eller siden blive et problem. En eller anden dag kommer du sent hjem fra en tur til Sverige, og selv hvis du lader hele natten og får 100 km på, er den mindre end halvt fuld næste morgen, hvor I skal tidligt op og til konformation i Jylland (!). Så må du forbi en SuC næsten med det samme (der er næsten altid kø ved Kirstinehøj!). Endelig er det jo ikke optimalt at skulle have åbent køkkenvindue hele natten, alle weekender, hele året - dels af hensyn til kulden, dels indbrud mm?

Men i en startfase kan det måske godt gå indtil du får etableret noget mere permanent.

På SuC Kirstinehøj mødte jeg i sidste uge en mand fra Holte. Han kunne ikke lade hjemme, og havde på det tidspunkt ventet i 1 time på at komme til(!). Ikke fedt at køre fra arbejdet kl. 17, ankomme til Kirstinehøj kl. 17:20, vente 1 time på at komme til (18:20) og så lade i 35 minutter (18:55) for at kunne komme hjem til Holte omkring kl. 19:40... Og næste dag eller dagen efter gentager det hele sig igen. Det tror jeg vist nok lige man bliver træt af!

JKraemmer
JKraemmer Dec 14 '15
Det er rigtigt nok.
Så teorien bag giver mening, men jeg kan godt se at jeg vil få problemer når man måske skal køre langt 2 dage i træk, så ville det være praktisk at kunne stå op til en fuld bil, istedet for at skulle sidde og glane på kirstinehøj eller køge nærmest inden man er kommet hjemmefra. :)
DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '15

JKraemmer: Ring lige til mig på tredive 689 ni8syv.

Så kan sådan en fornuftig scene tekniker få lidt elektronikmekaniker hjælp.

DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '15

Hvis man bor i Holte, og venter en time  i Kirstinehøj, for at lade, er det fordi man ikke vil betale for strømmen. I Holte er der mange offentlige ladestandere, som man bare kan køre til. Og skulle man være heldig, kan man jo lige gå hjem, mens den lader.

SuneH
SuneH Dec 14 '15
@MWN: det var på Kirstinehøj, ikke Køge, at der var en times kø. Jeg ankom med 10% og kunne ikke komme hjem, men både Holte-manden og jeg kom relativt hurtigt til.