Fir mot vedkommende, så er årsagerne følgende:
For lidt over 2 år siden stod min daværende Mercedes S (W221 benziner til 8km/l) til udskiftning, havde kigget lidt på en Mercedes CLS, og læste tilfældigvis en artikel i politiken, at Martin Lidegaard havde fået en Tesla som ministerbil. Jeg havde i september/oktober 2013 aldrig hørt om Tesla før, og havde næsten bestilt en Mercedes CLS.
Men eftersom min på det tidspunkt nuværende bil matchede en ministerbil, så skulle jeg da lige se hvad en Tesla var for noget, så jeg læste artiklen færdig, kiggede lidt her på forum, og tænkte, den så skisme godt nok smart ud. Eneste hage ved det hele var, at eneste salgssted var i København...
Vi snakkede lidt internt om det herhjemme, for den lignede jo godt nok rigtig meget en Mercedes indvenigt ud fra de billeder vi kunne finde. Vi kunne så læse at hvis vi bestilte i oktober 2013, ville vi have bilen i marts/april 2014, og jo længere vi ventede med at bestille, jo længere ville der gå inden vi ville få bilen, så vi hev kreditkortet frem, kørte for 15.000,- igennem nethandelen, klikkede finalize, og havde bestilt en bil vi aldrig nogensinde havde set. Det var godt nok en mærkelig fornemmelse...
Jeg forsøgte at lave en TCO og ROI beregning på bilen, men det var jo godt nok svært, for hvad var gensalgsværdien, den kendte ingen på det tidspunkt, der var jo ikke rigtig leveret andet end en 30-40 stykker på det tidspunkt i DK...
Vi kunne så se at dem der skrev her på forum i oktover 2013 ca. hvor mange wh/km de brugtte, og ved at sammenligne Seitzbergs tal med de andre, kom jeg frem til at jeg nok ville kunne køre ca. 250wh/km i bilen, og brugte de tal til at lave mine beregninger. I forhold itl min Mercedes gav det en besparelse på næsten 5000,- om måneden!!
Og da min kørsel vel for ca. 90% af alle km er på kørselsgodtgørelse til ca. 3,7 kroner pr. km gav det en rigtig god business case til at smide de 718.000 en S85 den gang kostede.
Så hvorfor jeg købte en Tesla, jo når Martin Lidegaard kunne, så kunne jeg også :-)
/Martin