Loading...
dk

Slipper Tesla for fuld afgift alligevel...? | Tesla Forum

KimT
KimT Dec 18 '15
Citat fra SuneH

Er der noget nyt om vi skal til at betale grøn ejerafgift?

"I forhold til beregning af grøn ejerafgift vil dette betyde, at eldrevne biler, og brændselscellebiler generelt vil have et lavt brændstofforbrug og disse køretøjer vil derfor som ud- gangspunkt blive indplaceret på den laveste sats i den grøn- ne ejerafgift, svarende til 620 kr. i 2016 for benzindrevne biler"

Det er teksten fra selve Lovforslag L61 som er det som skal tilrettes efter Eu erkommet med kritik. 

Maho
Maho Dec 18 '15

Jeg tror faktisk at regeringen har fat i den lange ende... og at deres initiativ vil fungere, ikke mindst nu.... Selvom bilen stiger 200.000, er den jo fortsat super attraktiv ift. biler med tilsvarende luksus og performance.... Og Tesla kan hele tiden sige år efter år: Køb nu - til næste år stiger den flere hundrede tusinde....  Så tror faktisk ikke det er den store skade Tesla vil opleve de næste år.

Besvares de havde da hellere været fri for afgift, men den gradvise indfasning er sgu næsten lige så godt med ovenstående argument.

Folk glemmer hvad den tidligere kostede, men kan forholde sig til hvad de sparer i.f.t. næste år.....

Samme logik vil i øvrigt gavne de andre elbiler....

Forummets indlæg er redigeret af Maho Dec 18 '15
Firelake
Firelake Dec 18 '15

I 2016 lige efter nytår vil salget nok praktisk taget stoppe, men herefter kan det måske komme lidt gang i salget igen inden 2017. Dette fordi den gamle pris efter sommer 2016 nok er lidt glemt i folks bevidsthed, og der måske er kommet lidt nyinnovationer til i form af hardware til en mere avanceret autopilot eller LED kørelys mm. Og nok sidste chance for at købe en Model X til lav afgift.

DeaconWP
DeaconWP Dec 18 '15

Per Power: Måske. Men it regneark er sat til at regne med 30 km pr "Liter" så 16 km rabat i afgiften, som måske er trukket fra. Det ved jeg helt sikkert, når jeg får det revideret i en excell udgave.

Nikolaj
Nikolaj Dec 18 '15

DeaconWP: , hvor har du de 30  km/l fra? Jeg får en "benzin" økonomi på hele 57.6 km/l for min 70D (udregningen følger). Mht. reduktion i registreringsafgiften vil det give 166.471 kr. Da der jo gives 4000 kr. i rabat for hver km ud over 16 pr. liter. 

Jf. aftaleteksten for indførelse af afgift på elbiler, så sker omregningen fra kWh til liter på baggrund af energi-indholdet i 1 kWh. Omregningen til liter brændstof er mere uklar. Jf. følgende link tyder det dog på, at der benyttes en faktor på 9.125

http://ing.dk/artikel/vild-forvirring-efter-elbil-aftale-ingen-kender-afgiften-paa-pluginhybridbiler-179454 

I linket fra ingeniøren står refereret en fra Skat mundtligt nævnt faktor på 91.25 dvs. 10 gange så høj, hvilket dog ikke giver meget mening. Desuden sammenligner de w/km med km/l, hvilket er reciprokke værdier. Endelig så giver en faktor på 9.125 god mening jf. følgende link, hvor energi-indholdet nævnes til 9.17 kwh pr liter benzin. 

http:///...old-i-braendsler.pdf

For at udregne km pr. kwh tager jeg udgangspunkt i de af Tesla oplyste 442 km rækkevidde samt et batteri på 70 kwh, hvilket giver 6.3 km/kwh. Ganget med de 9.125 giver det de 57.6km. Det er dog muligt, at Skat i stedet benytter elforbrug til at opfylde batteriet, en anden rækkevidde, en anden omregningsfaktor etc. Så de 57.6km er selvfølgelig behæftet med stor usikkerhed. 

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 18 '15

Prøv lige at se denne Tesla, den er opgivet til at gå 7,4km/l:

http://nrpla.de/AW66218?kid=9000000001413310

Dieselosaurus
Dieselosaurus Dec 18 '15
@KimT - Endnu en fiffig detalje i L61: elbiler skal åbentbart betale betale mere i grøn afgift end visse dieselbiler som slipper med ned til 260 kr... fatter det simpelthen ikke...
DeaconWP
DeaconWP Dec 18 '15
De 30 er bare noget jeg har sat ind for at kunne regne. Jeg kender ikke de officielle tal, men så er mit regneark kler til den detalje når den er kendt.
Raymond
Raymond Dec 18 '15

Skatteministeriet regner med, at priserne på Tesla og andre elbiler nedsættes med 4% årligt, startende fra 2016 - spåkoneri

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 18 '15

Underlige udregninger på bilmagasinet. De går ud fra bilerne bliver billigere og billigere. Det kommer nok ikke til at ske.

ErikBH
ErikBH Dec 18 '15

@TeslaFreak - det er skatteministeriets tal BM gengiver. Og SKM har nok ret i at priserne vil falde efterhånden som batterier bliver billigere. Spørgsmålet er hvilket tempo. Sokm @Raymond skriver; "Spåkoneri".

vh, Erik

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 18 '15

http://www.business.dk/transport/se-oversigten-saa-meget-kommer-elbilerne-til-at-koste-fremover

Ja ErikBH men de tal kommer ikke til at passe. En Tesla er mig bekendt aldrig blevet billigere, de er blevet dyrere. Desuden er nuværende pris også sat alt for lavt. 589.000 for en 70D, den koster jo 655.100. Med mindre de mente 70RWD så koster den 611.000

Hilbert
Hilbert Dec 18 '15

Mon Esben Pedersen forlod sit job i sidste uge, pga. skatteministerens hetz og beskyldninger mod Tesla??

Ja, gad vide hvilken km/l de vil anvende – det burde vel være NEDC (EU) eller EPA (USA). For Tesla S 85kWh oplyser Tesla NEDC til 502 km og EPA til 426 km. Jeg mener, at der tænkes på EPA, som også er den mest realistiske i praksis.
(EPA giver altså et forbrug fra bilens batteri på 76.000/426 = 178 Wh/km.
Rated range regner med ca. 390 km (100%-0%), altså et forbrug på 76.000/390 = 195 Wh/km.)

De 178 Wh/km skal tillægges tab ved opladningen, som udgør 10-15%. Bilens energiforbrug fra nettet bliver herved ca. 200 Wh/km.

Imidlertid er EPA på 426 km angivet til et energiforbrug på 237,5 Wh/km.
Så tallene hænger ikke sammen, MEDMINDRE EPA-folkene har formået at trække 85 kWh ud af batteriet, og derved forbruge 100 kWh fra nettet for at køre de 426 km.

Den korrekte værdi til beregning af ”km/l” må efter min opfattelse være 9125/200 = 45,6 ”km/l”.
Med det direkte (fejlagtigt?) opgivne forbrug fås kun 9125/237,5 = ”38,4 km/l”.

Kan nogen hjælpe med en forklaring og med den rigtige værdi for ”km/l”.

ErikBH
ErikBH Dec 18 '15
Citat fra TeslaFreak

[...] En Tesla er mig bekendt aldrig blevet billigere, de er blevet dyrere. Desuden er nuværende pris også sat alt for lavt. 589.000 for en 70D, den koster jo 655.100. Med mindre de mente 70RWD så koster den 611.000

ja, det er nok en rwd (og skrevet af en der ikke kender så meget til Teslaer) - og der står i teksten at priserne er indsamlet sommer 2015.

Prisen på Tesla'er er jo bl.a. påvirket af dollarkursen og så justerer de jo ofte på indholdet af udstyr - mere standard udstyr giver højere pris.

Men det ændrer ikke ved den kendsgerning at batteripriserne kun går een vej. Spørgsmålet er tempoet.

vh, Erik 

Niels
Niels Dec 18 '15
citat:
"Karsten Lauritzen vil nu arbejde på at finde en model for, hvordan man alligevel kan beskatte de dyreste elbiler, uden at EU-reglerne bliver overtrådt"
??
denlange
denlange Dec 18 '15
Citat fra Niels citat:
"Karsten Lauritzen vil nu arbejde på at finde en model for, hvordan man alligevel kan beskatte de dyreste elbiler, uden at EU-reglerne bliver overtrådt"
??

Held og lykke. Som Esben Pedersen skrev på Linkedin i dag:

"The EU Commission has ruled that Denmark cannot put extra tax on Teslas, just because the cars are expensive. Tesla must be treated equal to other electric vehicles. Exceptions to the car tax regime must be based on environmental benefits and not on price and a Tesla is just as sustainable as a cheaper EV, the Commission says." 

Så det går altså ikke at lave knæk i afgift baseret på pris. 

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 18 '15

Resten af systemet er jo baseret på samme princip 105%/150% så enten holder det hellere ikke ellers så er det vel et spørgsmål om tid inden EU må anerkende det?

Hilbert
Hilbert Dec 18 '15

Denne tråd var vist smuttet ud af oversigten. Mon den kommer tilbage med denne kommentar.

Ved nogen om det passer at Esben Pedersen, Tesla forlod jobbet i sidste uge (iflg. bilmagasinet).

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »