Jeg var én af en gruppe der for et års tid siden lavede egne 32 amp ladere til vore Teslaer. Vi lavede fælleskøb af Mainpine, kontaktorer, kabler osv. ligesom flere andre har gjort det.
Jeg har to gange haft problemer med bilen, hvor den har skrevet der er problemer med 12 volt kredsen, og at jeg ikke må køre længere, da der er fare for at bilen pludseligt lukker helt ned. Begge gange har den så været hos Tesla til gennemgang. Første gang fandt man ikke ud hvad problemet var, men nu her for nylig fandt man efter et par dage ud af, i samarbejde med fabrikken i USA, at problemet skyldes sandsynligvis min egen lader. Efter at jeg har gennemgået denne, så viser sig at den 40 amp kontaktor der sidder i min lader, havde "svejset" indvendigt, således at der var konstant strøm på ladekablet til bilen. Når man så fjerner kablet med 400 volt på, så kommer der nogle trancienter der resulterer i, at bilens styring på et tidspunkt "går i koma". Jeg har nu fået udskiftet den oprindelige 40Amp Legrand "husholdningskontaktor" med en mere professionel én af slagsen der er beregnet til motordrift. Det hedder vist nok en LC.D kontaktor, og den er væsentligt større og tungere end den oprindelige. Jeg er nu også begyndt at lytte til om kontaktoren mekanisk "slår til" når jeg sætter bilen til ladning. Det var den forrige jo holdt op med, uden at jeg havde tænkt over det. Har også overvejet at montere en lille kontrollampe der viser om der er spænding på kablet.
Ovennævnte er blot til info til andre der har lavet egne ladere, så I ikke får de samme uforklarlige problemer med bilen, som jeg har haft.