Loading...
dk

Super charger optaget? | Tesla Forum

SimonHN
SimonHN Dec 25 '15
Jeg vil godt gå til bekendelse. Har været meget uartig. Så ingen julegaver til mig næste år.

Jeg holdte 45 min ved Randers SuC i går.

Undskylder mange gange. :(
Michael72
Michael72 Dec 25 '15

@SimonHN: Det samme her! Jeg er også skyldig i at lade mere end 50% i Køge ofte. 

DerHansi
DerHansi Dec 25 '15

Simon & Michael; go kill yourselves

JKraemmer
JKraemmer Dec 25 '15
Jeg holdte ved køge for et par timer siden idag, da vi ankom var der helt fyldt og 4 biler i kø foran os. På trods af det kom vi stadig til allerede efter 15 min og kunne uforstyrret lade op efter behov da der efter det var flere standere ledige konstant.

Jeg synes 45 min "reglen" er ganske fin på spidsbelastninger og hvis der er standere ledige må jeg indrømme at jeg ikke kan se problemet i at holde til 100% hvis det er det man føler for.
Hilbert
Hilbert Dec 25 '15

For mig at se er det væsentlige ikke så meget, hvor længe man lader, HVIS blot man bliver i/ved bilen og flytter sig, når der bliver trængsel.

Vi ser desværre ofte at folk forlader bilen og sågar uden at efterlade kontaktoplysninger (f.eks. på Tesla-brik) - og det er rigtig dårlig stil.

For at undgå unødig mistænkeliggørelse og frustrationer/aggressioner er mit råd:

Hvis du forlader bilen i mere end 5-10 minutter så stil parkeringsskiven og efterlad dit mobilnummer synligt (Tesla-brik eller seddel), så du kan kontaktes, hvis der bliver trængsel/kø.

Jeg kommer netop fra Middelfart, hvor der var 5 biler i kø, og et par biler havde stået tomme ca. 1 time uden kontaktmulighed (skaber frustration hos de ventende). I øvrigt var der skiltet med max. 40 min. ladning. Heldigvis havde vi selv ladet godt op om natten hos familien på Sjælland, så vi kunne nøjes med at lade 10 min. og dermed hurtigt give plads til den næste i køen.

En lille sjov/flov hændelse: Mens vi og 4 andre ventede linet op i tydelig kø kom en blå Tesla og kørte inden om hele køen og lagde an til ladning ved en netop forladt ladestander, til stor forbløffelse for de ventende. Han blev dog straks guidet bag i køen til fuld hornmusik. Måske var chaufføren en skisofren person, der troede at han var Prins Frederik :).

VH
VH Dec 25 '15

Er eneste ved Middelfart SUC nu. Lader på trods af det kun med 360 km/t ved 35%

T3S7A
T3S7A Dec 25 '15

Lær nu, at hvis man vil sammenligne, eller skrive om en lade hastighed kan være rigtigt, så skriv hvor mange kW man får. km/t, kan man ikke bruge til noget, der er alt for mange faktor der spiller ind. 

kW er det som du lader med lige i nuet. 

- Men når du nu skriver du lader der nu, hvor er du så kommet fra? Har du kørt langt inden? Ellers er dit batteri ikke varmt nok, og derfor du lader langsommere ( hvis du gør det, kan man kun finde ud af ved at vide din kW du lader med )

Soelan
Soelan Dec 25 '15
Jeg kan se på dine profiloplysninger, at du ikke bor så langt fra Middelfart , så mon ikke det er fordi dit batteri ikke er rigtigt varm endnu?
VH
VH Dec 25 '15

Soelan: Jo måske, har ellers kørt friskt fra Kolding for at den ikke skulle være helt kold. 

VH
VH Dec 25 '15

T3S7A: Det kan du måske have ret i. Hvis jeg ganger volt og ampere er den nu oppe på 55 kw. Men har før været nede på 150 km/t og så kniber det gevaldigt med at lade 80 % på 30 min.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 25 '15

Mener du ikke 80 % på 40 min. eller har de mon talt over sig?

VH
VH Dec 25 '15

Gustavfar1: Det Tesla har sagt er 50 % på 20 min. Det andet må jeg have andetsteds fra. :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 25 '15

Men det er heller ikke helt ved siden af med et fuldstændigt varmt batteri når det gælder 0-50%. Mener at det typisk ligger på 20-22 min. og fra 0-80% på ca. 40-45 min. eller noget i den stil.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 25 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 26 '15

En lade process er en spændende ting. Der skal tages hensyn til flere faktorer, når der skal vurderes, hvor kraftigt der skal lades.

Starter man på at lade på et næsten tomt batteri, kan man bare hælde på med fuld kraft, og så efterhånden som batteriet bliver ladet op, så falder den strømstyrke, som man kan lade med, uden at batteriet tager skade. Så set som funktion af State of Charge, SOC, er det en aftagende ladestrøm for en stigende SOC.

Ser man på batteriets temperatur, vil der skulle lades med en mindre strøm, jo mindre temperaturen er. Så det er en stigende kurve for ladestrømmen, for en stigende temperatur. (til en vis grænse)

Så med blot disse to forhold, vil du skulle starte med en høj strøm, dog begrænset af en lav temperatur, og slutte med en høj strøm, dog begrænset af en høj SOC.

Starter du med at lade på en Supercharger med et næsten tomt, og temmelig koldt batteri, vil den så starte med at lade med en mindre strøm styrke. Efterhånden vil ladningen udvikle varme, og så vil temperaturen stige sammen med temperaturen.

Tiden går, og ladestrømstyrken stiger stadig. Efterhånden er temperaturen steget så meget, at der ikke er begrænsninger på ladestrømmen grundet hensynet til temperaturen.

Så vil den lade så kraftigt som den må, ud fra hensynet til SOC. Og her rammer du så ind i en aftagende kurve. Så i dette tilfælde vil du se, at ladeeffekten starter lavt, stiger, stiger, stabiliseres og så falder igen.

Hvordan ladestyrken så er "lige nu", hvor du starter, er afhængig af start temperatur og start SOC. Måske er du et sted i processen, hvor du vil være på vej op i strømstyrke. Måske er du allerede et sted, hvor du er på vej nedad i strømstyrke. Og måske lægger du slet ikke mærke til de små ændringer du kan se i starten af din ladning. Du ved måske ikke, at den startede et antal kW lavere, end du lige ser den gør nu. Og du ser måske ikke lige, at den skifter fra stigende ladeeffekt til faldende ladeeffekt. Så det er svært at sige, om du med den registrerede lade effekt er begrænset af den nuværende temperatur i batteriet, eller af den nuværende SOC.

Det er kun din erfaring, som gradvist bliver større og større, som kan fortælle dig, hvad der er normalt.

I dag var du ikke begrænset af, at der også skulle leveres strøm til en anden Tesla på samme ladepar, så det kan ikke forstyrre dig i dag.

Men kommer du til et ladepar i brug, vil du kun få det, som den lader har tilovers fra den allerede igangværende ladning. DVS, hvis han lader med 120kW, kan der kun blive ca 10 til dig. Så efterhånden som hans SOC stiger, og hans deraf justerede ladeeffekt falder, så bliver der mere strøm til dig.

Efterhånden som han kommer ned og kun bruger 10 kW, er der 120 kW til dig. Men dem får du så ikke alligevel, fordi du er kommet så langt op (dog langsomt), at din SOC nu begrænser ladeeffekten til måske 70 kW.

Så det er lidt kompliceret at give et præcist billede af, hvad der er forkert og rigtigt.

Men efterhånden kender du din bils lademønster bedre og bedre. Så næste gang du kommer til Middelfart, er der alene, har kørt 200 km, for at nå dertil, og også har samme start SOC som i dag, vil du kunne isolere den faktor der hedder batteri temperaturen. Så vil du ud fra den dags ladning, sammen med flere, kunne vurdere, om du i dag har ladet med "nedsat effekt", grundet du ikke havde varmt batteri.

God jagt på at finde den sande sammenhæng.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 26 '15
koden
koden Dec 26 '15
1900 i dag. Køge 12 pladser i brug. 3 i kø. Vælger blot at fylde på 30 min. Så andre kan komme til.
2 af dem der holdet der ladede ikke og ingen personer i bilerne??!

Kørte fra Jylland i modvind. Startede med 383 km. Efter 170 reelle km var jeg nede på 118 km rest strøm. Hastighed på turen 115 til 130.
Den er lidt forslugen den bil :-)
Kristian70k
Kristian70k Dec 26 '15

det er vel ikke et krav man skal være i eller omkring bilen når den lader?

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 26 '15

Jeg tror faktisk at "koden" mente at de 2 biler holdte der uden at lade...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 26 '15
Mobo
Mobo Dec 26 '15
Hvis lade kablet sad i ladestikket, så kan man jo ikke se om den lader. Hvis de holdte på pladsen uden at kablet var sat i bilen - ja så er det dumt. Men det tænker jeg ikke at der er nogen der gør!
Mobo
Mobo Dec 26 '15
Desuden er 26 dec vel en stor rejsedag, hvorfor man kan forvente at der er kø ved suc. Så jeg vil ikke mene at denne dag giver et klarheds billede af hvad der bliver diskuteret i denne tråd?
KimT
KimT Dec 26 '15

Vi var lige en tur Silkeborg -> Dybbøl. Kl 16 var der fyldt i Rødekro. Vi ankom med 11% på batteriet, og ventede 5-6min for at komme til. Men suk - den ladede kun med 34kWh ! Og jeg vidste at jeg skulle bruge 20kW inden vi var retur i Rødekro, så det tog lidt tid at lade...

På Hjemturen var vi heldigvis kun 2 biler der holdt i Rødekro

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 26 '15
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »