Loading...
dk

Super charger optaget? | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Dec 29 '15

@Morphar: +1
Måske kunne lappen gøres lidt mere informativ, og alligevel venlig.
Forslag til tekst:

”Kære Teslaejer

Dine Teslakolleger (og dit batteri) vil være taknemmelige, hvis du stopper ladning ved 80%, eller når du har nok til at kunne nå hjem. De sidste 20% (op)tager lige så lang tid, som de første 80% (og koster levetid på dit batteri).

Næste gang du forlader bilen så stil venligst p-skiven og efterlad dit mobilnummer synligt.
Gevinsten vil sikkert være gladere/venligere Teslakolleger omkring dig – især hvis der er, eller bliver kø.   

Tak for dit hensyn.”

Thor
Thor Dec 30 '15

Da jeg var i nærheden af Kirstinehøj, så kørte jeg frbi for at få lidt strøm (Kan ikke lade derhjemme). Begge ladere var kl 23:00 taget, men den ene kørte ligesom vi drejede ned af vejen. Da der kom en til, så var "naboen" færdig. Da der så kom en til 20minutter efter smuttede jeg.

Men jeg havde ikke helt regnet med sådan en aktivitet så sent om aftenen. Men mon ikke det er folk i samme situation som mig: Ingen mulighed for at lade derhjemme.

Men måske skal man få arbejde hos Tesla. Mens vi ladede, så var der en Tesla medarbejder der ladede sin på deres lukkede standere. Dét er da en luksus. :)

DerHansi
DerHansi Dec 30 '15

@Thor : bare af nysgerrighed ; hvordan havde du tænkt dig at få det til at fungere ?? (altså det med at du ikke kan lade hjemme ?)

Maho
Maho Dec 30 '15

Hilbert +1:). Der synes jeg klart I skulle gøre for at skabe opmærksomhed om problemet. Især det med batteriet giver jo "værdi" for den ladende så han motiveres til at afkorte ladningerne. I det lange løb må det eder...... også være langhåret at sidde og lade i over en time for at spare de sidste kroner.... Nok ikke noget man ligefrem blærer sig med når man fortæller om bilen:)

Selv bruger jeg så godt som aldrig SuC, og derfor vil jeg også være ekstra træt hvis jeg fx til Østrig skal opleve kø ved hver eller ved flere ladninger. For så får jeg ALDRIG mere lov af konen til at vi tager den på langtur :-(

Thor
Thor Dec 30 '15
Citat fra DerHansi

@Thor : bare af nysgerrighed ; hvordan havde du tænkt dig at få det til at fungere ?? (altså det med at du ikke kan lade hjemme ?)

I højtiderne, hvor man skal frem og tilbage har vi kørt en del, hvor behovet for strøm har været væsentlig mere end normalt. Det har krævet noget planlægning, så man har været klar til at køre dagen efter om morgenen. En gang har vi brugt Clever, og ellers er vi kørt ud på mit arbejde eller hjem til noget familie, som også ejer en Tesla. Flere gange til Kirstinehøj på ret skæve tidspunkter, derfor har jeg en god idé om, hvornår man kan forvente folk derude. Det er lidt besværligt, og til tider har det været frustrerende, ikke at kunne lade om natten, så den har været klar til dagen efter.

Jeg skal have påvirket vores Grundejerforening, og så håbe jeg at de vil blive lidt medgørlige. Men pt er vi den eneste med el bil i vores ejendom. 

hhs
hhs Dec 30 '15

Løsning på problemet med kø ved SUC ? 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 30 '15

Jeg tror desværre ikke at en sådan skiltning løser udfordringen med kø ved SuC. Jeg tror vi må se tiden an, og så appellere til at brugerne tænker på andre end sig selv, og at de med tiden forhåbentlig får en forståelse for hvordan man skal gebærde sig for at få hele ladedelen til at fungere bedst muligt for alle.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 30 '15
BPBach
BPBach Jan 3 '16

Stakkels tesla medarbejder ,der stod og hjalp i Køge her i eftermiddag, i denne kulde med -4 grader og vind, uden lange underbukser, FY hvor han frøs, godt gået Tesla hjælper  !!!!!!!!!

muller
muller Jan 3 '16

@Gyhrs: En anden mulighed er at sætte farten lidt ned. Givet at du kan lade i Tisvildeleje selvfølgelig, så er det ikke mange km/t du skal køre langsommere for at spare 2-3% på en tur fra Amager. Min erfaring med prognoserne er, at de er ret præcise, og så opdateres de hele tiden. Jeg har adskillige gange ramt SuC med under 3% i batteriet (og kone og 3 børn i bilen) ved at finde den hastighed som gav denne restbatterikapacitet. Det fungerer, men kræver selvfølgelig både kompromiser og disciplin i forhold til ens normale kørselsmønster. :-)

sjensen
sjensen Jan 3 '16

@gyhrs.... ved ikke om du brugte muligheden med e-on app'en. Den *burde* vise om en stander er optaget, men viser selvfølgelig ikke hvis der blot er en bil parkeret.

Bortset fra det havde du også været velkommen til at finde mig på plugshare - 5 min fra Hillerødvejen/Ring 4.

Werge
Werge Jan 4 '16

Jeg kommer også en gang i mellem fra det sydøstlige sverige, og har helt opgivet at benytte Kirstinehøj, specielt hvis familien er med. Så nu tager jeg altid omvejen via Løddekøping, da jeg i min 60 kWh ikke kan komme hele vejen hjem uden at lade.

MEN der er håb for fremtiden, mener at der er planer for en Supercharger mellem Karlshamn og Kristianstad.

MS
MS Jan 4 '16

Jeg tror at Tesla i en fremtidig software opdatering kommer til at give flere informationer om ladestatus på SuC. Det kan både EON og Clevers app's begge i dag. Så hvorfor skulle Tesla ikke gøre dette også? Det er en stor hjælp at kunne se om der er plads på et ladepunkt, når man nærmer sig. I den app, der hedder Superchargers er der en funktionalitet hertil - men det er op til den enkelte selv at checke ind - og det tror jeg ikke mange vil gøre eller husker. Den information er derfor ikke brugbar. Det ville være helt fint, hvis der i fremtiden ville være informationer om, hvor langt den enkelte stander er i ladeprocessen. Det kunne muligvis fremme en endnu bedre ladekultur, så man ikke har for mange, der bruger 20 - 25 minutter på at lade de sidste 10 - 15% til en fuld tank.

koden
koden Jan 5 '16

Conrad: Ingen tesla kan køre gennem hele DK uden opladning... jo med 40 km/t måske..

eller om sommeren måske...

Kulde, modvind o.s.v. så ædes der strøm og 300 km rækkevidde kan være svært at nå.

Vi er nået langt med Tesla.

Men vi skal op på dobbel rækkevidde før det rigtig batter.

Men så er forbrændingsmotoren også tæt på død.

KimT
KimT Jan 5 '16
Citat fra MS

Det ville være helt fint, hvis der i fremtiden ville være informationer om, hvor langt den enkelte stander er i ladeprocessen....

Den information er også brugbar til hvor man skal parkere bilen. Hvis 4 ud af 8 stander er optaget vil jeg da helst parkere bilen ved det standerpar hvor bilen der holder der i forvejen trækker mindst strøm (er længst fremme i ladeprocessen), så jeg kan trække mest mulig strøm. Vil da nødig vælge den stander hvor bilen ved siden af også har et tomt batteri.

SuneH
SuneH Jan 5 '16
Citat fra Conrad

Nu kan jeg ikke tie stille mere; mit foreslag er, lad dog helt op hjemmefra, HVER NAT, og sørg for at blive tilsluttet til Vindstød (som jeg bruger) eller Modstrøm, med de distancer vi har i Danmark vil jeres kø-problemer være overstået med det vuns idet i ikke skal lade "ude" mere, undtagen i ekstreme tilfælde.

[...]

Og ja, jeg er skide misundelig på jer alle da jeg bor i Thailand hvor jeg ikke kan købe en Tesla og er hjemme for sjældent til at have en stående i sommerhuset.

Hej Conrad

Må indrømme, at jeg grinede lidt i skægget da jeg læste dit indlæg. Mest fordi du skriver at du er bosiddende i Thailand og ikke har en Model S. Og alligevel er du noget så irriteret over folks ladekultur - eller mangel på samme. Det er altså lidt morsomt, at et decideret ikke-problem kan gå dig så voldsomt på, at du er nødt til at komme med din uforbeholdne mening om det :-)

Men godt nytår også til dig i Thailand :-)

Jeg kan så fortælle dig, at jeg bor i Jyllinge og har familie i Ringkøbing. Der er 354 km hver vej, hvilket jeg med 100% sikkerhed IKKE kan køre i ét hug i min 70'er med mindre jeg kører 70 km/t på motorvejen, hvilket både min kone og børn samt de øvrige billister ikke vil synes om. Så hvordan du får ideen om man kan komme rundt i DK uden at lade på SuC, forstår jeg ikke. Vi er NØDT til at lade i Middelfart for at klare turen. Og da vi gerne skal retur igen fra Ringkøbing uden at være der i flere dage og lade via mormor-kablet, skal vi faktisk op på 100% for at kunne nå fra Middelfart til Ringkøbing og retur til Middelfart.

Hav det godt og nyd varmen og de lave priser, så fryser vi andre i mellemtiden (og sidder nogle gange i kø ved SuC også).

koden
koden Jan 5 '16

ja og der er for mange Tesla'er der triller rundt med 70 km/t i forvejen.

det er ved at være lidt pinligt...det er altså en sportsvogn :-)

hhs
hhs Jan 5 '16

Der er altså mere end 100 stk. Chademo ladere fordelt over hele landet. Her kan der med adapter lades med 40 kW (200 km/t). Brugte selv E.ON lader i Nyborg før nytår og undgik kø ved SUC i Køge.

koden
koden Jan 5 '16

http://elbilisten.blogspot.dk/p/lademuligheder.html

men den kender i vel.

Det er vel kun Tesla der er gratis.

hvad koster de andre?

MS
MS Jan 5 '16

@koden. Umiddelbart er det korrekt, at man ikke betaler direkte for at anvende Tesla's SuC. Men intet i verden er gratis. Indirekte har man betalt for retten til at lade, da man købte bilen. Jeg har kort hos både EON og Clever som back-up. Jeg betaler ikke noget for at have kortene med min type abonnement, da jeg lader 95% af tiden hjemme på kraftstikket. Prisen for at lade er ca. 5.5 kr. pr. Kwh. på EON og Clever med mit type abonnement. Hjemme er ca. 2 kr. Så det er en pæn merpris. Men jeg bruger muligheden af og til når det er nødvendigt og det er en rar back-up at have. Og som jeg skrev tidligere i tråden har de app's som både EON og Clever har udviklet den meget nyttige funktionalitet, at man kan se om en stander er optaget og endda også hvilket af udtagene der er optaget. 

koden
koden Jan 5 '16

Tak.. og det var heller ikke et forsøg på "gratis ladning".

jeg er selv "hjemmelader" og bruger kun SuC på ture.....

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »