Loading...
dk

Autoskadestuen anhængertræk til cykelholder | Tesla Forum

Rutonium
Rutonium May 12 '16

Redigeret: Havde en off dag i går. det var dumt at puste mere til ilden. 

Jeg elsker mit anhængertræk! (var lige på genbrugspladsen med nogle brædder tidligere i dag, ahh the freedom!...

Forsikringen gælder hele vogntoget og tilkoblingen er tilmeldt. Klippet fra trygs hjemmeside: "...Den trækkende bils ansvarsforsikring dækker (nemlig) de skader, du kan komme til at lave på andre eller deres ting med din trailer. "

ja, man får en bøde... Har ikke set nogen steder at kortet kunne være i fare hvis bare man holder sig til fart og lastgrænserne..

Forummets indlæg er redigeret af Rutonium May 13 '16
MartinPedersen
MartinPedersen May 12 '16

Det du kalder "uinteressant" og negligere , er så alvorligt at det kan koste kortet og adskillige bøder, fordi det kan udløse betydelig materiel og personskade.

Og det kan godt være du har sat "flueben" ud for anhængertræk i din forsikringspolice,

men jeg kan næsten garantere dig, at forsikringen ikke vil dække, hvis der sker noget og de finder ud af anhængertrækket ikke har været godkendt.

fmm1000
fmm1000 May 12 '16
Rutoniom.
Vil det sige dit forsikringsselskab har godtaget trækket.
I bekræftende fald er det da interessant for os som drømmer om at køre med trailer (ja jeg bor i Jylland :-)).
RobertJ
RobertJ May 13 '16
Trækket fra Torklift er beregnet designet og godkendt til 1000kg træk. Personligt har jeg intet imod at man derfor køre med en havetrailer eller lign.

Der er nogle lovmæssige konsekvenser manglende godkendelse kan medføre, men det er i mine øjne kun et spørgsmål om tid før nogen får TüV'et det. Og jeg venter spændt til det sker.

Problemerne opstår når firmaer udvikler træk uden trækevne, men kun tiltænkt cykel / bagageboks/kurv, og man derefter hænger en trailer.

Er der forresten nogen der har spurgt på Autoskadestuens trækløsning, hvad vægt de har dimensioneret svejsninger og samlinger og plade efter?

Rutonium
Rutonium May 13 '16
Det er Brinks ophæng der er brugt til trækket, og de har været ret omhyggelige med at fraskrive sig ansvar. https://brink.eu/...sclaimer-dk.pdf ;

Jeg ved fra installationen at den er ret stabil, så det er ikke evnen der mangler. :)

Her er forsikringsbetingelsen (igen): "Den trækkende bils ansvarsforsikring dækker nemlig de skader, du kan komme til at lave på andre eller deres ting med din trailer." Der er stadig tvivl om de vil dække skaderne på egen bil/trailer, men ikke andres ejendom.

Her er strafferammen: (fra "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" - Straffebestemmelser - § 6. Overtrædelse af bekendtgørelsens krav til køretøjers indretning og udstyr straffes med bøde.)

Så er fakta på plads.

Rutonium
Rutonium May 13 '16
Trækbaren er boltet fast ved kollisionsbjælken bag til. 

Det er et meget stabilt og stærkt sted. Jeg har vedhæftet et billede af torklifts, da jeg ikke kan finde brinks, men princippet er det samme. 

Hvis man ser på præcedens, så er tilslutningen med m10 boltene på teslaen langt stærkere end de bolte der bruges på denne dispensation fra 2013, hvilket indikerer at dispensation til 750/500 kg skulle være lige til.....

https:///...eddelelser/1973.ashx

mbk
mbk May 13 '16
@Rutonium

Som sagt tror jeg teknisk ikke der er nogle problemer i din brug, bilen er stærk og tung. Jeg var bare ikke klar over om der var kommet en godkendelse eller en metode hvor det blev godkendt.

@Robert

En godkendelse kunne være godt, og umiddelbart burde det da også være muligt. X'eren og S'eren skulle være ret ens i undervogn, så egenligt lidt synd Tesla ikke begynder at tilbyde det på S'eren også.  

Kunne være fedt hvis trækket kunne komme op i ~1500 kg liga, så man kun er begrænset af trailer kørekort eller fantasien.

Klaus_
Klaus_ May 13 '16
Kunne godt stille mig tilfreds med en tilladelse der gør at jeg kan spænde en trailer efter til at transportere haveaffald eller et par havestole engang imellem...
fmm1000
fmm1000 May 13 '16
OK. Her kommer så en ide.<br /><br />
Hvorfor vente på, at en eller anden får lavet en TUV.<br /><br />
Kan vi ikke selv sætte det igang.<br /><br />
Jeg har selv sammen med (vistnok) 1500 andre skrevet under på en anmodning til Tesla om at lave træk til Model S.<br /><br />
Jeg ander ikke, hvad en TUV koster, men lad os nu sige, alle 1500 spyttede 100 kroner i en fælles kasse.<br /><br />
Så har vi 150.000 at gøre med.<br /><br />
Personligt ville jeg gerne smide et større beløb end 100 kr. i kassen for at få træk godkendt.<br /><br />
Er der ikke noget med at en eller anden mikrobil fik sådan en TUV til træk selvom fabrikken ikke selv ville lege med.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 May 13 '16
Klaus_
Klaus_ May 13 '16
Spytter også gerne i TUV-kassen, men derudover aner jeg intet om hvordan det foregår eller hvad det koster. Mon ikke der dukker én op her i tråden, der ved lidt.
mbk
mbk May 13 '16
Citat fra Klaus_ Spytter også gerne i TUV-kassen, men derudover aner jeg intet om hvordan det foregår eller hvad det koster. Mon ikke der dukker én op her i tråden, der ved lidt.
Selvom jeg ikke ejer en Tesla vil jeg da godt spytte 100kr i sådan en indsamling ☺️

Det er selvfølgelig ikke helt uselvisk, det kunne jo være jeg gik hen og købte en brugt S'er på et tidspunkt, fantastisk bil. 
Niels
Niels May 13 '16
ideen om fælles tuv godkendelse er god....der er dog lige den hage at der pt. findes flere varrianter af træk (torklift, autoskadestuen, norsk udgave mm.)
hvilket skal så testes/godkendes ?

det burde være leverandøren som får dette tuv godkendt, derved kan beløbet lægges oven i salgsprisen - f.eks. de første 2-3000 solgte.

når det er sagt ville jeg da gerne betale 1-2000 kr for at få en tuv godkendelse til f.eks. 750 kg - så er der ikke noget problem i forhold til totalvægt og lille/stort kørekort.

hvis der er nogen som ved hvordan man i praksis får en tuv godkendelse af træk, så meld gerne lidt info ud - vi kan jo spørge autoskadestuen hvor mange de har monteret i dk og så regne på hvad det koster at få godkendt (der vil efterfølgende blive solgt mange til norge)
Forummets indlæg er redigeret af Niels May 13 '16
fmm1000
fmm1000 May 13 '16
Nu har jeg skrevet om ideen på det norske forum.
Så må vi se hvad de siger til ideen.

http://elbilforum.no/...opic=28223.msg478911
Rutonium
Rutonium May 13 '16
Norge er ikke med i EU, så det hjælper ikke. Læs på det..

Formuleringen der er nøglen til en nem godkendelse er i bekendtgørelsen jeg tidligere linkede til: 

§ 2. Et køretøj og udstyr til køretøjer kan ikke nægtes godkendt under henvisning til,at det ikke opfylder danske bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr,såfremt køretøjet henholdsvis udstyret er godkendt i henhold til et EF-direktiv elleren EF-forordning med modsvarende bestemmelser.

Det eneste der skal laves er en kopi af vedhæftede dokumentation (1973.pdf) og, det vigtigste, testen SKAL foregå i et andet EU land end danmark

De andre EU lande er mere pragmatiske omkring kompleksiteten af en anhængertræk, så der kan man få valideret et træk af en trediepart. Hvis det så er valideret og godkendt i f.eks tyskland, så SKAL de danske myndigheder godkende det... EU er godt for noget alligevel :) 

Jeg vil gerne donere min bil til undersøgelsen, samt lave papirarbejdet, men jeg mangler installationsbilleder. Dem håber jeg at Emil fra autoskadestuen kan skaffe. Jeg tror at godkendelsen kan laves i tyskland for under 2000 Euro.. 

Jeg har bare vurderet indtil nu at 2000 euro er mange bøder af 1500 DKK....

fmm1000
fmm1000 May 13 '16
Jamen så er det vel bare de 2000 euro der skal samles ind til plus lidt løst til at dække Rutoniums tid til papirarbejde og evt rejseomkostninger   

Hvis Rutonium opretter en eller anden form for konto skal jeg gerne bruge noget tid på at skrive om indsamlingen på alle de teslafora jeg kan opstøve. 

Lad os sige vi skal have indsamlet 20000 kr. 

Så skal der blot 200 ejere til at give 100 kroner. Det burde da være muligt :-). 

Nu er jeg ikke EU ekspert men Norge er vel med i EØS så mon ikke en TUV også gælder i Norge.

PChr
PChr May 13 '16
Det er dejligt du vil gøre så meget for sagen.

Jeg spytter også gerne i kassen

NOELON
NOELON May 13 '16
Jeg har tidligere fået godkendt køretøjer hos IDIADA, Spanien (alternativ til TÜV) før og vil spørge hvordan processen er og hvad de skal have for en sådan godkendelse af et træk til Model S. Men vi skal være sikre på hvilket træk der satses på. Jeg har tidligere kikket på det fra Torklift, men vil også undersøge hvad det er Autoskadestuen har.
fmm1000
fmm1000 May 13 '16
På 1,5 time har tre nordmænd nu meldt ind, at de hver godt vil smide et par 1000 norske kroner efter en typegodkendelse.
Og jeg har slet ikke skrevet på de tyske/hollandske o.s.v. fora endnu.
Det begynder at ligne noget :-).
Niels
Niels May 14 '16
da der findes flere forskellige kroge til tesla, vil jeg lige høre hvilken krog vi forsøger at få godkendt - hvis vi snakker autoskadestuens Thule' krog så er jeg med på ideen med fælles indsamling, eller har jeg misforstået og det i virkelighedden er teslaen som godkendes til at må trække x antal kg.
- hvis det kun er 20.000 kr, så forstår jeg ikke at autoskadestuen ikke allerede har gjort det.
allene i dk vil de kunne sælge mange flere kroge end de pt. kan - jeg vil tro de første par hundrede kunde bare venter på at krogen er lovlig før de bestiller.
Rutonium
Rutonium May 14 '16

@Niels: Jeg kan personligt bedst lide den løsning som autoskadestuen bruger. Brink tværbar med Thule krog. 

Thule krogen er 100% type godkendt og europæisk i kvalitet. Brink tværbaren er ny, så den og befæstelsen til bilen er det der skal godkendes og det bliver ikke noget problem tror jeg.

Er sikker på at Brink vil betale gildet, hvis vi laver forarbejdet og stiller en bil til rådighed, mod at de får markedets eneste godkendte træk, også selvom det muligvis "kun" ender med 750 kg. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »