Nedenstående fra Ken gælder stadig, i videoen gennemgås LI-ION batterier op/afladning - i teori og med empiri.
"Tænk, hvis man havde søgt, så kunne man finde professorens præsentation flere steder herinde, der ligger enddog en video under den sektion!."
Misforstå mig ikke - jeg synes det er rart at høre om jeres erfaringer, men jeg er sgu træt af læse det evindelige vrøvl om at jeg skal søge i forum før jeg poster.
Jeg spurgte specifikt efter nogen der havde erfaring med et kørsel/lademønster i stil med mit, og gerne med en 90D, da denne har batterier, som ikke er sammenlignelige med dem som er at finde i "mindre" modeller. I 90'eren har man har erstattet en del af den kunstige grafit i anoden med silicium for derved at øge kapaciteten, men som samtidig bidrager negativt til batteriets nedbrydnings proces.
At i har kørt meget i jeres biler og har erfaringer derfra underkender jeg ikke - og kan da også læse om det i gamle indlæg, hvis det var det jeg var ude efter, men nu var mit spørgsmål altså et andet. Tilmed meget specifikt.
Lige så vel som i henstiller til at folk søger forum igennem inden de poster spørgsmål, så vil jeg gerne henstille til, at i læser folks indlæg ordentligt inden i "gamle" skyder fra hoften.
Nu nåede du at skrive inden, men jeg lurede over det samme.
Det er fint nok med nogle brugeres erfaring, det der bare ikke det der bliver spurgt til.
Det virker som om at der ved sidste server nedbrud forsvandt en eller flere filer, en af dem er "hjælpsomhed", den fil var til stede for bare et år siden, men er åbenbart forsvundet, den er dog muligvis over skrevet med filen "søg selv".
Og kigger man i nogen af de andre tråde, så er filen "god tone" åbenbart også forsvundet, er der mon mulighed for at få disse filer geninstalleret?
.. jeg tror ikke lidt silicone i ændre meget, udover hvor mange ampere du kan trække ud af dit batteri.. det var vist derfor man lavede den løsning.. batteriet er det samme... det er de samme celler og derfor det samme svar.. så derfor passer svaret endnu :) jeg ville vælge SUC så meget som det er muligt.. fordi der lader man mere eller mindre på hele batteriet på samme tid.. når di lader derhjemme fordeler man ikke så meget.. og bilens lader fordeler de færre ampere på færre celler.. beklager hvis tonen ikke er super fin... men det er fordi det er de samme ting der bliver bragt frem bare i andre tråde..
yderpunkter skader ikke.. du skal bare ikke parkere bilen med dem.. dvs. 100% er skidt og holde med.. og 0% er skidt at holde med.. så hvis du holder skal der strøm i.. holder du for længe skal du sikre den ikke er toppet op uden du skal køre med det samme.. jeg har læst dit indlæg en del gange nu på din opfordring.. men kan simpelthen ikke læse hvad det er du gerne vil have svar på ud over det der allerede er skrevet.. jeg har selv samme mønster.. bruger mit batteri i alle yderpunkter.. og efter 1 år har jeg ingen problemer.. så der er ikke nogen ide i SUC om morgenen.. det skal bare tilpasses så du ikke køre tør.. og kan sætte den til når du kommer hjem.. SUC bruger jeg til 60-70 % og så resten hjemme.. (det er de hurtigste kilometer) hvis du vil have mere info må du gerne ringe.. ellers kan jeg henvise til andre tråde hvor det er beskrevet..
@Kristian70k: Tak for den tid du bruger på at svare på rigitg mange indlæg herinde - herunder også mine.
Jeg kan forstå du kører meget, og det er også muligt at dine erfaringer kan overføres til min situation, men måske du kunne uddybe lidt omkring dit kørselsmønster og hvor meget batterikapacitet du er nede med? Det er nemlig svært ud fra jeres svar at vurdere om der reelt er et sammenlignings grundlag.
Mit oprindelige spørgsmål var: Er der nogen af jer herinde, der har erfaringer med at køre den helt i bund fra 90-100% dagligt, og har check på hvor meget kapacitet i har mistet?
Det er det forhold at der er tale om et DAGLIGT kørselsmønster som jeg kan være nervøs for udgør en afgørende forskel for batteriet.
Der er en vigtig faktor at huske på i denne diskussion: INGEN af os får lov til at nå yderpunterne på batteriet. Du kan lade til 100% - men det er IKKE max. Du kan også køre til under 0 - men det er IKKE min. KUN ved at køre den død og lade den stå tom i feks. et halvt år herefter vil potentielt gøre skade på batteriet. Tesla har beskyttet batteriet i hoved og r... og KUN derfor kan de give 8 års garanti. Og det er UANSET hvilket batteri vi taler om.
Hej det hookmaker skriver er fuldstændigt korrekt.. Dertil kan jeg om min kørsel oplyse jeg tit har dage på +300 km. men mest lige omkring de 300.. når jeg har lange dage i normalt vejr lader jeg til 100% ellers mest 90% faktisk er min cocktail lidt jeg stiller den til 90% og når jeg står op sætter jeg den til at lade og varme så den er lidt mere klar og strømmen til at varme med kommer fra væggen.. jeg startede med at kunne komme 79 kwh på fra 0 til 100% så der er 6 kWh som brick protection.. nu er jeg nede på 75/76 kWh jeg kan bruge.. bilen bruger min. 5 kWh til andre formål end fremdrift.. nok mere i denne tid.. så jeg regner med jeg har 5*70 kWh til kørsel .. max 350 km i denne tid. om sommeren lidt mere.. men det er lige meget for så langt skal jeg typisk ikke.. tit kommer jeg hjem med mellem 0-15% tilbage..smutter forbi SUC smider på op til 50 - 80% og så sætter jeg den til når jeg kommer hjem.. det tab jeg har er på 80.000 km.. tesla regner med at man på 1 til 2 år mister cirka den mængde.. men de regner med at mn i snit bruger bilen til 20.000 km pr år.. så de er positivt overrasket over hvor godt batteriet har af at blive brugt.. det er jo fedt nu når det virkelig bliver brugt :) så der er ikke noget du kan gøre for at minske tabet.. det kommer uanset.. men du kommer jo nok til at kunne gange med 5*80 så det er 400 km... måske ligger dit snit lidt højre.. men din dag kan sagtens hænge sammen. og din bil kan sagtens holde til det.. god tur.. som sagt er du velkommen til at ringe hvis du gerne vil have mere info.. eller bare en tms snak.. det kan jo være der kommer mere..eller der er ting du gerne vil have uddybet.. (jeg er på randers SUC om 15 min..) god aften :)
Nu har jeg søgt, læst og set videoer fra den nævnte professor, men ikke kunnet finde dokumentation for fordelen ved at lade til 100% og køre den ned til 0%. Så det ville være en hjælp og tidsbesparende, om I der hævder dette, ikke kunne henvise til lidt mere konkret dokumentation.
Dels er jeg selv interesseret i at behandle mit batteri optimalt, og så erfarer jeg at flere og flere åbenbart synes, at de skal lade til 100% på SuC´ere (måske inspireret af teslaforum, hvor det også har været fremført at DC (SuC) skulle være bedre end A/C) – og det er i hvert fald ikke smart af hensyn til kødannelser på SuC´erne.
Jeg kommer lige med mine personlige erfaringer her.
Min bil er fra september 2015. 85D
Den har nu gået 21500 km.
Bilen kører meget på tværs af landet. Vi lader 2-5 gange om måneden til 100 pct.
Den køres 3-6 gange om måneden ned mod 0.
Når vi lader til 100 pct kører vi med det samme.
Når vi rammer 0 lader vi med det samme.
Da bilen var ny var 100 pct lig med 407 km.
Nu er 100 pct lig med 393 km.
Ifølge en stor undersøgelse fra den belgiske Teslaklub ligger mit tab blandt de bedste i den undersøgelse.
Jeg overhørte i dag en samtale mellem to Teslaejere, hvor den ene sagde han var kørt mod SC med hue og ingen varme på i bilen for ikke at komme for langt ned mod 0.Han kom vist ind med mellem fem og ti pct.
Ud fra mine erfaringer mener jeg det er noget pjat.
Fmm. Bliver spændende at følge din batterikapacitet om et år eller 2 med så mange km om året.
For mit vedkommende er det procentvise tab stort set identisk med dit. Har kun kørt den til tæt på nul 8-10 gange og har også ladet til 100% tilsvarende antal gange.
Bilen er en S85 fra Marts. Den har kørt knap 29000 km. Ladede oprindeligt til 397 typical med range mode on og lader nu til 383 med range mode on.
Kristian70K: Nu er det ikke silicone de har brugt i 90kW batteriet, men Silicium :-), men det gør nok ikke den store forskel i måden at køre/lade på.
Hilbert: Jeg har igen gennemset Jeff Dahns video, det er 2 år siden sidst samt set et par andre videoer og han siger jo at elektrolytten er det største problem, men det har Tesla løst betydelig bedre en Nissan og GM - Desuden siger han, at temp er batteriets værste fjende(Tesla har fuldstændig kontrol af temp på batteriet!) samtidig siger han at hurtig opladning og hurtig afladning er mest skånsomt(ja SuC ødelægger ikke dit batteri!) flere gange siger han også at batteriet skal helst opbevares så køligt som muligt, gerne under frysepunktet(ingen varm garage :-) ) OG sidst siger har at batteriet opbevares bedst ved middel ladning (50% SoC?), specielt hvis det skal langtidslagres(han bruger et eksempel på LI-ION batterier han har haft opbevaret siden 1999.
Han siger at man ikke skal opbevare batteriet nær nul og heller ikke nær fuld opladning, men han beskriver på intet tidspunkt at det er et problem at lade til 100% og aflade til 0%, det er faktisk lige det han gør i sine forsøg.
Hilbert, får du anden information ud af videoen?
@Raymond: Tak for det korte og præcise referat.
Den kære professor er iøvrigt blevet hyret af Tesla: http://fortune.com/2015/06/17/meet-teslas-new-weapon-a-battery-scientist/
Jeg håber ikke nogen har gjort opmærksom på det tidligere ;)
@Raymond:
Nej jeg synes at dit resumé (og tak for det) dækker videoens indhold meget fint. Det er ærgerligt, at han ikke kommenterer på, hvorvidt det er godt eller skidt at køre til grænserne (0-100%).
Han nævner jo også muligheden for at degraderingen efter et vist antal cykler kan stige markant.
Hvis det virkeligt ingen betydning har, mener jeg, at det er vigtigt at få en klar opdateret melding fra Tesla. For i så fald er Teslas tidligere udmeldinger jo forkerte. Se f.eks. også:
http://www.teslarati.com/top-5-tips-to-maintaining-ev-battery/