Hej allesammen.
Jf. Teslarati.com har Tesla sammen med de norske myndigheder undersøgt årsagen til branden, og har konkluderet at branden skyldtes en kortslutning i en elektrisk fordelerboks i Teslaen. Tesla har jf. artiklen til hensigt at udsende en ny software, som skulle give ekstra sikkerhed i f.m. Opladning. Artiklen er ikke præcis med oplysninger om denne fejl udelukkende kan forekomme i f.m. Supercharging, eller i f.m. opladning generelt.
Ilden udviklede sig temmeligt spektakulært, bl.a. fordi de norske brandfolk lod bilen udbrænde, da de var bekymrede for deres egen sikkerhed. Dette var brandfolkenes første møde med en brændende elektrisk bil, og derfor var de tilbageholdende med at slukke ilden i bilen. Ejeren nåede at slukke for / afkoble SuCen, og hente sine ejendele, og de fleste skader på bilen skyldtes at bilens interiør antændte. Samlet set udviklede branden sig væsentligt langsommere end, hvad man ser med ICE-biler. Bilens batteri eksploderede f.eks. ikke i f.m. branden, hvilket er vigtigt (batteriet kan dog næppe bruges igen). Selvom branden er alvorlig, har hændelsen heldigvis bibragt vigtige oplysninger, som både Tesla og brandmyndigheder kan bruge i fremtiden.
Min egen Tesla er for tiden indlagt hos Tesla Kastrup. Den havde problemer med at supercharge, og superchargede meget langsomt (chargede helt normalt hjemme). Om det er den samme fejl, som den uheldige norske Teslaejer har oplevet, ved jeg rent faktisk ikke, da Tesla indtil videre ikke har været særligt meddelsomme. Indtil nu kan jeg se på Tesla app'en at min Tesla har stået på nøjagtigt samme sted i over en uge, og jeg mangler stadig at få en status omkring fejlens årsag og tidshorisont for hvornår den er færdig. (Det er tydeligt at de har travlt, men lidt kommunikation om hvornår de går igang med den, hvad fejlen er, osv. ville gøre mig rigtig glad).
Hvis I oplever at jeres bil ikke charger normalt (i mit tilfælde: en markant lavere end forventet 'hastighed' - 120-150 km/t på en SuC, hvor man holder helt alene med et varmt batteri med en lav SoC) ville jeg ikke tøve med at tage kontakt til Tesla og bede dem om at kigge på jeres data, som de har adgang til realtime. Det er ikke sikkert, at det behøver at være forbundet til fejlen ved den norske bil - men det vil nok være rart at kunne udelukke en eventuel forbindelse...:-)
Link til artikel:
http://www.teslarati.com/...model-s-norway-fire/