Loading...
dk

Brand i Tesla - Brokelandsheia SuC midlertidigt lukket | Tesla Forum

CCR
CCR Jan 1 '16
Jf. det norske Teslaforum og NRK er der gået brand i en Tesla under ladning ved Brokelandsheia SuC. Årsagen til branden er ukendt, ligesom det er uvist om årsagen skal findes ved SuC, bil eller andet. Brokelandsheia SuC er midlertidigt lukket (den ligger langs E-18 mellem Kristianssand og Drammen). Hvis man skal den vej forbi bør man planlægge på, at der pt ikke kan lades. Der er heldigvis ingen meldinger om tilskadekomne, men bilen udbrændt.<br />
<br />
http://www.nrk.no/...ing-1.12729078<br />
Forummets indlæg er redigeret af CCR Jan 1 '16
JL
JL Jan 1 '16
Kan være man skal tage hunden med ud næste gang man lader ved SC :-)
Kiefer
Kiefer Jan 1 '16

På det norske forum snakkes der om, at det er to midlertidige SuC standere der kan være årsagen til branden. De 6 standere der er tilbage skulle være uskadte.

Med de strømstyrker der bruges til at lade en Tesla på en SuC, skal der nok ikke mange dårlige forbindelser til før det bliver enddog meget varmt.

Jeg har haft lagt mærke til at en automatsikring af de billigere udgaver på bare 16A godt kan blive pænt varm under opladning af bilen. Hvordan ser det så ikke ud hvis man lige ganger A med en faktor 10.

/Martin

runeh
runeh Jan 1 '16
Synes der stod i en af nyhederne, at bilen var fra 2014.
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 1 '16

Ja bilen er fra marts 14 men 1. ejer er reg, 30.12.2015

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 1 '16
DeaconWP
DeaconWP Jan 1 '16

Ganske rigtigt. I et link i indlæg nr 12 på det norske forum kan man se, at den er fra 12.03.14 men nuværende ejer har registreret den 30.12.15

Kristian70k
Kristian70k Jan 2 '16

der er volvo der også er sat i brand.. vist ganske ny.. påsat?

Maho
Maho Jan 2 '16

Jeg tror det er en ejer, som gentagende gange har ignoreret henvendelser fra Tesla om ikke at bruge SuC som hjemmelader..... Dette er straffen :-) høhø :-)

Kiefer
Kiefer Jan 2 '16

Læg dog mærke til, at det eneste der står tilbage er de uoriginale fælge. Alt andet er designet til at gå op i røg ved brand ;-)

/Martin

CCR
CCR Mar 20 '16
Hej allesammen.

Jf. Teslarati.com har Tesla sammen med de norske myndigheder undersøgt årsagen til branden, og har konkluderet at branden skyldtes en kortslutning i en elektrisk fordelerboks i Teslaen. Tesla har jf. artiklen til hensigt at udsende en ny software, som skulle give ekstra sikkerhed i f.m. Opladning. Artiklen er ikke præcis med oplysninger om denne fejl udelukkende kan forekomme i f.m. Supercharging, eller i f.m. opladning generelt.
Ilden udviklede sig temmeligt spektakulært, bl.a. fordi de norske brandfolk lod bilen udbrænde, da de var bekymrede for deres egen sikkerhed. Dette var brandfolkenes første møde med en brændende elektrisk bil, og derfor var de tilbageholdende med at slukke ilden i bilen. Ejeren nåede at slukke for / afkoble SuCen, og hente sine ejendele, og de fleste skader på bilen skyldtes at bilens interiør antændte. Samlet set udviklede branden sig væsentligt langsommere end, hvad man ser med ICE-biler. Bilens batteri eksploderede f.eks. ikke i f.m. branden, hvilket er vigtigt (batteriet kan dog næppe bruges igen). Selvom branden er alvorlig, har hændelsen heldigvis bibragt vigtige oplysninger, som både Tesla og brandmyndigheder kan bruge i fremtiden.

Min egen Tesla er for tiden indlagt hos Tesla Kastrup. Den havde problemer med at supercharge, og superchargede meget langsomt (chargede helt normalt hjemme). Om det er den samme fejl, som den uheldige norske Teslaejer har oplevet, ved jeg rent faktisk ikke, da Tesla indtil videre ikke har været særligt meddelsomme. Indtil nu kan jeg se på Tesla app'en at min Tesla har stået på nøjagtigt samme sted i over en uge, og jeg mangler stadig at få en status omkring fejlens årsag og tidshorisont for hvornår den er færdig. (Det er tydeligt at de har travlt, men lidt kommunikation om hvornår de går igang med den, hvad fejlen er, osv. ville gøre mig rigtig glad).
Hvis I oplever at jeres bil ikke charger normalt (i mit tilfælde: en markant lavere end forventet 'hastighed' - 120-150 km/t på en SuC, hvor man holder helt alene med et varmt batteri med en lav SoC) ville jeg ikke tøve med at tage kontakt til Tesla og bede dem om at kigge på jeres data, som de har adgang til realtime. Det er ikke sikkert, at det behøver at være forbundet til fejlen ved den norske bil - men det vil nok være rart at kunne udelukke en eventuel forbindelse...:-)

Link til artikel: http://www.teslarati.com/...model-s-norway-fire/
Forummets indlæg er redigeret af CCR Mar 20 '16