Har netop sendt SMS til et par politikere og gjort dem opmærksom på denne lille SKATtemæssige specialitet
Har netop sendt SMS til et par politikere og gjort dem opmærksom på denne lille SKATtemæssige specialitet
Politikerne bør kigge på:
A: Lovforslaget om afgiftsændringen oplyste:
http://www.skm.dk/media/1265173/091015_aftaletekst_elbiler.pdf
~Alle elbiler, både nye og gamle, bliver fuldt indpasset i den grønne ejerafgift og vægtafgiften
fra 1. januar 2016. Pga. elbilers høje energieffektivitet vil de som hovedregel blive
indpasset på det laveste trin i den grønne ejerafgift.
Ikke tilfældet, sandsynligvis fordi man omregner til liter BENZIN per 100 km bliver elbilen pludselig beregnet som benzin bil.
B: Oveni er Plugin hybrid beregningen stadig med sum af El og Benzin forbrug. Totalt urimeligt, først kører man jo alene på el, dernæst alene på egenproduceret strøm, så at summere de to forbrugs bidrag er besynderligt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817286&vId=0
/jens
Sådan beregner SKAT grøn ejerafgift for el- og plug-in-hybridbilerJeg har også i dag modtaget en opkrævning på kr. 3.230 i grøn ejerafgift for et halvt år.. Nogen der har noget konkret på om det er fejl?
Bilens elektriske forbrug (Wh) pr. km omregnes til antal km pr. liter benzin.
Bilens elektriske forbrug oplyses af fabrikanten og bliver indtastet, når bilen oprettes i Motorregistret.
Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. km til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. km med en fast faktor på 91,25.
Er der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. km, fastsætter SKAT energiforbruget i liter benzin pr. 100 km.
Eksempel på beregning af grøn ejerafgift for elbil
Du har en elbil med et elektrisk forbrug på 158 Wh/km. Ved omregning giver det et brændstofforbrug på 57,8 km/l, som er det, du i dette eksempel skal betale grønne ejerafgift af.
Elforbrug
158 Wh/km
Omregning af elforbrug til liter benzin/100 km
158 Wh/km / 91,25 Wh/l = 1,73 l/100 km
Omregning til km/l
100 / 1,73 l/100 km = 57,8 km/l
Det er en fejl ja. Der kommer en ny opkrævning ud i løbet af februar.Sådan beregner SKAT grøn ejerafgift for el- og plug-in-hybridbilerJeg har også i dag modtaget en opkrævning på kr. 3.230 i grøn ejerafgift for et halvt år.. Nogen der har noget konkret på om det er fejl?
Bilens elektriske forbrug (Wh) pr. km omregnes til antal km pr. liter benzin.
Bilens elektriske forbrug oplyses af fabrikanten og bliver indtastet, når bilen oprettes i Motorregistret.
Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. km til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. km med en fast faktor på 91,25.
Er der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. km, fastsætter SKAT energiforbruget i liter benzin pr. 100 km.
Eksempel på beregning af grøn ejerafgift for elbil
Du har en elbil med et elektrisk forbrug på 158 Wh/km. Ved omregning giver det et brændstofforbrug på 57,8 km/l, som er det, du i dette eksempel skal betale grønne ejerafgift af.
Elforbrug
158 Wh/km
Omregning af elforbrug til liter benzin/100 km
158 Wh/km / 91,25 Wh/l = 1,73 l/100 km
Omregning til km/l
100 / 1,73 l/100 km = 57,8 km/l
Jeg har en p85 fra 2014.
Det registrerede forbrug, oplyst ved registrering er også vigtigt, når der skal beregnes registrerings afgift.
Jo lavere forbrug, jo bedre.
Hvis man regner, som var det en benzinbil, opnår man et "nedslag i registreringsafgiften" på 4.000 km pr kilometer den kører mere end 16 pr Liter Benzin.
Hvis man regner som en diesel, er det 4.000 kr pr km over 18. Så der opnås 8.000 mere i nedslag i registreringsafgift ved sammenligning med benzin, fremfor diesel.
Så efter nogle år, vil den besparelse være spist op af den lidt større årlige afgift.
Har Lige tjekket min P85D på skats hjemmeside - den står til 238 w/km
Højt angivet, specielt i betragtning af at det er en del højere end bilens faktiske gns. forbrug som pt. ligger på 206 w/km - dette er for perioden marts 2015 til nu slut januar 2016 - kommer nok til at stige lidt endnu - meget over 210 ender jeg ikke på set over første år.
Teoretisk(skat's) forbrug for andre biler (benzin/diesel) er jo lavere end det faktisk forbrug man oplever
min 207sw køre i praksis 13.5 km/l - på skats hjemmeside står den til 16,6 km/l
Har andre P85D også 238 w/km ?
Vores Roadster Sport står til 231 wh/km og er omregnet til 39,5 km/l
Vores P90D står til 185 wh/km og er omregnet til 49,3 km/l
Det lyder lidt tosset da vores Roadster kører længere pr w end vores P90D
Desuden er Teslas egne tal for Model S vel 160 wh/km
Jeg har modtaget brev fra SKAT med varsel om at jeg nu skal til at betale afgift men der står ikke noget om beløbene
Alle P85D'ere fra marts er registreret med 238 wh/km, hvilket er pænt inden for 620 kr/året med den nuværende inddeling - men det skal jo rettes til de samme som de seneste P85D'ere og P90D'ere, for der kommer jo helt sikkert en revision af skæringspunkterne og dermed afgifter og så kan det hurtigt løbe derudaf.
Jeg havde for et par år siden en klage over min ejendomsvurdering, hvor SKAT ringede til mig og bad mig om at trække klagen tilbage, da der jo var loft på hvor meget ejendomsskatten kunne stige og dermed var min klage underordnet. Jeg forklarede at det primært var grundskylden som jeg var bekymret for og derfor fastholdt jeg min klage. Det kunne medarbejderen hos SKAT ikke forstå.
Klagen blev afvist uden behandling efter 2 år pga mange klager og siden er grundskylden eksploderet fra 20.000 til 80.000 kr/året - sååå
217kwh svarende til 42.1km/l er min 70D registreret med.
Da alt over 20km/l lander på den laveste grøn ejerafgifts sats, betyder det ikke noget for mig, at det er et konservativt tal vs ICE bilernes optimistiske angivelser.
Ifølge SKAT er det Tesla der har indrapporteret tallene for hver enkelt bil. Og det virker til at de har opgivet tallene lidt i samme stil som vinden blæser...
/Martin