Loading...
dk

Så kom der regning på Grøn ejerafgift | Tesla Forum

Qur_Tesla
Qur_Tesla Jan 31 '16

Jeg har en 90D og i reg. attesten står der følgende:

Samlet beregnet brændstofforbrug: 44,3 km/l

Jeg forventer bestemt ikke at skulle betale mere end den lavest mulig grønafgifttakst.

Michael72
Michael72 Jan 31 '16

Som jeg forstår det, varierer prisen på den grønne afgift, alt efter hvilken str motor man har (formoder jeg) på sin TMS. 

Kunne man fabrikere en lister over hvad en 70, 70D, P85+, P85D osv skal koste, så ville det måske give mening, eller har jeg misforstået ?

P85DK
P85DK Jan 31 '16
@Michael72, prisen er den samme for alle bilerne, da de alle havner i den billigste kategori på nuværende tidspunkt. Det gælder alle elbiler, så prisen bliver 320 kr/halvårligt, så du kan godt begynde at spare op ...
Jabba
Jabba Jan 31 '16
Citat fra Qur_Tesla

Jeg forventer bestemt ikke at skulle betale mere end den lavest mulig grønafgifttakst.

Pudsigt at der står brændstofforbrug på din registeringsattest. På min er feltet brændstofforbrug tomt, som forventet.

Hvor i din registreringsattest var de 44,3 km/l anført? Under supplerende oplysninger?

Qur_Tesla
Qur_Tesla Feb 6 '16

Citat fra Jabba
Citat fra Qur_Tesla

Pudsigt at der står brændstofforbrug på din registeringsattest. På min er feltet brændstofforbrug tomt, som forventet.

Hvor i din registreringsattest var de 44,3 km/l anført? Under supplerende oplysninger?

Jeg husker ikke lige om det var under supplerende oplysninger.

Jeg gik bare ind på skat.dk og fandt min bil via reg. nummeret og her var feltet "Samlet beregnet brændstofforbrug" angivet til 44,3km/l.

Har du fundet feltet eller skal jeg gå ind og tjekke efter?

Lars72
Lars72 Feb 10 '16

Under Tesla 2016-nyregistreringer på www.Nrpla.de står alle Tesla'er med grøn afgift på 3-3.500/halvår. Det giver ikke mening, når Skat.dk skriver nedenstående på deres web-side. 

Korte version - ALLE elbiler bliver placeret på billigste trin (kr 620/årligt) sålænge de bruger under 450Wh/km, da det svarer til 20km per liter benzin. Tesla ligger på 180-230Wh/km

Fra skat.dk

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817286&vId=0&lang=DA

Eksempel på omregning af elektrisk forbrug til km/l for elbiler

Du har en elbil med et elektrisk forbrug på 158 Wh/km. Ved omregning giver det et brændstofforbrug på 57,8 km/l, som er det, du i dette eksempel skal betale grønne ejerafgift af.

Elforbrug

158 Wh/km

Omregning af elforbrug til liter benzin/100 km

158 Wh/km / 91,25 Wh/l = 1,73 l/100 km

Omregning til km/l

100 / 1,73 l/100 km = 57,8 km/l

Eksempel på omregning af elektrisk forbrug til km/l for plug-in-hybridbil på el og benzin

Du har en plug-in-hybridbil med et benzinforbrug på 0,6 l/100 km og et elektrisk forbrug på 115 Wh/km. Ved omregning giver det et brændstofforbrug på 53,8 km/l, som er det, du i dette eksempel skal betale grøn ejerafgift af.

Elforbrug

115 Wh/km

Benzinforbrug

0,6 l/100 km

Omregningsfaktor elforbrug til benzinforbrug

91,25 Wh/l

Omregning elforbrug til liter benzin/100 km

115 Wh/km / 91,25 Wh/l = 1,26 l/100 km

Samlet benzinforbrug

(1,26+0,6) l/100 km = 1,86 l/100 km

Omregning til km/liter benzin

100 / 1,86 l/100 km = 53,8 km/l

Se de aktuelle satser (skm.dk)

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Feb 10 '16
Karl
Karl Feb 11 '16
Er der noget der har set et "forkert beregnet" grøn ejerafgift girokort. Hvis en sådan skulle dukke op, må vi høre skat hvad deres beregningsgrundlag er. De burde jo bruge deres egne vejledninger.
EivindTriel
EivindTriel Feb 11 '16
Makværk!!

Beregnigen for hybrid bilerne er på ingen måde retvisende. Beregningen for 0.6L/100 km tager jo afsæt i hvor langt bilen kommer ved først at bruge alt strøm og derefter brænde 1L benzin af. Et ingeniør "sanity check": Elmotoren er mindre energieffektiv end benzin motoren - passer det med den virkelighed som vi normalt lever i? Nej.

Hvad man burde have gjort:

1) Beregn forbrug af energi ved ren el drift. Omregn til l/100 km.

2) Beregn forbrug af energi ved ren benzin/diesel drift. Omregn til l/100km.

3) Definer andelen af kørsel som antages af hhv. el og benzin/diesel. F.eks. 70% el kørsel og 30% benzin/kørsel. Evt. baseret på middelværdi ud fra måling af kørsel på et størrere antal hybrid biler.

4) Beregn forbrug. Forbrug pr. 100 km = 0.7 * 1) + 0.3 * 2)

Tadaa. 

-Eivind

Jesperbang
Jesperbang Feb 12 '16
Har lige slået min egen P85D op på nummerplade.de og under afgift står der 310kr pr halvår. Kan vi være så heldige at det er tilfældet
Forummets indlæg er redigeret af Jesperbang Feb 12 '16
SuneH
SuneH Feb 12 '16
Ja Jesper, det er korrekt. Alle TMS går til den laveste sats.
Icebreak
Icebreak Feb 13 '16
Har netop talt med en chef for skat motor afd der oplyser at afgiften jf loven bliver 310 kr pr halvår. Der vil blive kørt en særkørsel i systemet inden for uge 7 og 8 så alle får den rigtige opkrævning. Så kan vi godt lukke den dialog ned for denne gang
KasperD
KasperD Feb 13 '16
Er det bare mig eller er min tråd kørt fuldstændig i ring :-) Skat har jo længe erkendt fejlen og meldt det korrekte beløb ud. Det står også skrevet i tråden.

God weekend. 
Twinauto
Twinauto Feb 13 '16
Citat fra KasperD Så kom der et girokort fra skat på 3.212 kr. for 6 måneders afgift :-/
Ringede til dem men de kunne ikke rigtig svare mig på om det ikke var lidt højt. 
Andre der har oplevet det?
Har lige fået opkrævning på min s70 - 268 kr for 6 mdr
Arbo
Arbo Feb 16 '16
310,- for min 85´er.... Ville ønske jeg kunne gå ned og betale dem kontant...... Men en pose 50´øre... 
CarstenHansen
CarstenHansen Feb 16 '16
70D står også til 310,- 
PeterE
PeterE Feb 16 '16
Og 85D er ditto 310,-
JesperRoedkjaer
JesperRoedkjaer Feb 16 '16
S85R = 306,56,-
DeaconWP
DeaconWP Feb 16 '16
Alle der har ejet sin elbil siden sidste år, skal betale 310 kroner frem til 30/6 2016.

Hvis man så får en regning der er mindre, har de beregnet startdatoen som en anden, og slut datoen lige så.

De 3 kr og 44 øre der "mangler" i Jespers opkrævning er fordi der er opkrævet for 2 dage mindre end et halvt år, Der regnes sikkert fra den 29/12/15 og et halvt år frem til den 29/6/16, hvoraf der er afgiftsfrie dage.

Derfor er nogle opkrævninger mindre her i starten. Men den næste kommer så på det fulde 6 måneders beløb.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Feb 16 '16
TeslaFreak
TeslaFreak Feb 16 '16
Også 310 her for min 70D det samme for vores Nissan Leaf.
Soreno
Soreno Feb 16 '16
310kr 1/2årligt for min 90D
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »