Loading...
dk

Pinoccio eller hvad? | Tesla Forum

2LEGS
2LEGS Jan 7 '16

Har en S70D. Har haft den i ca 2,5 måned. Er superglad for bilen. Men er SÅ træt af den nu sluger 3km pr. Khw. Jeg kører ikke hurtigere end man må. Har sat 20 grader i kabinen, kører. Har måtte aflyst tur til Hobro fra Hjallerup ca.130 km.tur/retur, da bilen udregner at den bruger ca. 45% af batteriet hver vej. Syntes det er træls. Ved godt vinterdæk og kulde spiller ind og modvind og...... Har i sammen oplevelse, at man kun kan komme ca. 210-230 km rundt på 90% opladning?

Med lidt Pinoccio næse fornemmelse...

Torben

DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '16

Vil du prøve at genoverveje turen, og så kigge på goingelectric.de ?

Der er da Type 2 lade muligheder i Hobro.

En times type 2 ladning med 11 kW giver da 40 Km ekstra i tanken.

Hvorfor tænker du ikke på, at du skal køre med en bil der er 100 % opladt til turen, og hvor du har varmet både batteriet op ved at lade på det lige før afgang, og så varme kabinen op også, men du stadig er tilkoblet dit kraft stik derhjemme?

Kan det tænkes, at du så kan klare turen alligevel?

Når du skriver 3 km pr kWh leder det til et spørgsmål, hvor langt kører du på sådan en tur, hvor du har det forbrug? Du bruger jo mest strøm på de første kilometers kørsel, da du både varmer batteri og kabine op med "batteristrøm" indtil det er tempereret.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 7 '16
TeslaFreak
TeslaFreak Jan 7 '16

Min rækkevide er ca. den samme i disse dage. Jeg holder i opvarmet garage om natten, men bilen er kold på hjem turen. Køre vel ca. 80% motorvej.

Min er også en 70D

Forummets indlæg er redigeret af TeslaFreak Jan 7 '16
DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '16

Google Maps fortæller mig, at din tur er på 150 km. Med 3 km /kWh, skal du bruge 150/3 = 50 kWh.

Hvorfor kører du så ikke turen?

SuneH
SuneH Jan 7 '16

3 km pr kWh er et snit på 333 wh/km. Det er godt nok højt. Jeg er enig med Deacon: lad til 100% og opvarm kabinen inden afgang, så kan du da sagtens køre 260 km i en 70'er? Det giver et snit på 260 wh/km. Og som Deacon skriver, har du jo type2 mulighed i Hobro som en nødløsning.

Forleden kørte jeg hjem fra Kbh i -4 grader.  Der er 57 km, hvoraf de 35 er på motorvej. Bilen havde stået stille i 2,5 time i frostvejr ved afgang, men batteriet var ikke blevet helt koldt (havde stadig lidt gule streger fra start). Endte med et snit på 188 wh/km. Kører 105 km/t på motorvej og 82-84 på landevej. Meget sparsom opvarmning af kabinen, jakke på og fleecetæppe hen over benene. Morfar-style!

Med 68 kWh i en 70'er, svarer 188 wh/km til en max. rækkevidde på 360 km.

2LEGS
2LEGS Jan 7 '16

Hej DeaconWP. 

Lang historie kort. Kommer fra arbejde og hjem ( ca 50km tur/retur) og skal så videre kort tid efter, til Hobro. Er tanket 90% op om morgenen.Og er så allerede bagud når jeg skal videre.Kan sikkert få lov at lade hvor jeg er i Hobro. Men syntes bare at det er så træls at sidde på nåle og skal lade op for en tur som jeg aldrig har skænket en tanke før. Mit gennemsnit forbrug er ca.300 khw for tiden på...Håber det giver mening. Måske bare et surt opstød.Og lidt skuffelse ikke på alt andet end forbruget. Hvad ligger du på gennemsnit for tiden.Kan jo være der er noget galt?

CarstenHansen
CarstenHansen Jan 7 '16

Dit forbrug lyder af meget. Jeg har selv en 70D og oplever kun de km tal du opgiver ved korte ture. Det lyder for mig helt vildt at den vil skulle bruge 90% batteri for 130km som du opgiver. 

På længere ture og i rangemode ligger jeg nærmere de 240-210 kW/km. I midt december kørte jeg bilen hjem fra Tyskland var jeg nede på 197 kW/km men det er nok for koldt til at opnå sådan et forbrug lige pt.

2.juledag kørte jeg 82 km på knap 35% med 3 personer i bilen og oppakning, hvor bilen var kold fra start og ikke kunne regenerere før den var varm. Det mest af strækningen var motorvej, og jeg kørte ikke morfar kørsel.   

Kristian70k
Kristian70k Jan 7 '16
Hej 320 km i dag, snit på 208 km, brugte 66.6 kWh på at køre.. Så går der lidt til varmen.. Skriv hvis i skal have nogen fif :)
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 7 '16

@Kristian. Det er jo lige før at Kajakaj ikke kan være med længere... ;-)

@twolegs. Hvilke dæk og fælge kører du med og er det motorvej hele vejen?

For mit vedkommende er forbrugt ca.10 % højere her i Januar med frost end i December med de plusgrader vi havde. 

Gennemsnitligt forbrug denne måned indtil videre er ca. 250 Wh/km hvor december måde lå på ca. 225 Wh/km.

Kører ca. 2x40 km om dagen. 75% motorvej 25% landevej/bykørsel.

Typisk 5 min. forvarmning uden med range mode on.  S85 med 19", dæk med rullemodstand C.

Der køres ikke økokørsel, da det primært er min bedre halvdel som kører kilometerne, og hun tænker slet ikke over forbrug, og kan i dag se at topfarten har være lidt over 140 km/t. (håber ikke at hun læser med...)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 7 '16
DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '16

Der kommer jeg til kort, 2 LEGS. Jeg udtaler mig egentlig kun udfra, at jeg altid ser muligheder, og ikke oplever begrænsningerne. Jeg er endnu ikke ejer af en dejlig Tesla, da min X'er jo lader vente på sig. Så man kunne med rette tro, at jeg er lidt uvidende om, hvordan verden virkeligt er skruet sammen. Så jeg har ingen erfaring personlig med forbruget.

Men alle har jo et højere forbrug her i kulden. For der går sku meget kold vind ind under det batteri, når man kører i det her vejr.

Og jo, der er jo ikke det store behov for at strække ben på en kort tur. Men mit næste tip til dig er, at du på vej hjem på rastepladsen Himmerland ved Suldrup kan tanke med Schademo, og der får du jo omkring 40 kW ladeeffekt. Og derfra har du jo kun 63 km hjem. Kommer du helt tom til den rasteplads, skal du bare have 22 kWh på batteriet, for at nå helt hjem. Så lad en sjat på der, og kør når der er de 22 kWh i tanken.

Jo, jeg læser også dit indlæg som en frustration. Men jeg synes det er lidt synd for dig, at du spænder ben for dig selv. Det skal jo kun være ICE bilejerne, der skal tvivle på din Teslas formåen, og får dig til at tvivle. Du kan sagtens klare dig meget bedre, end du frygter. En 70 kan ikke have så meget med. Derfor kan det være vigtigt at kunne lade hurtigt. Og her en den bedste investering en Schademo adaptor, så du kan lade dobbelt så hurtigt, som en der kun har købt dobbeltlader til sin bil. Så tager det kun en dejlig kop kaffe fra din termokande, før du kan komme helt hjem. Og tiden går jo godt, når der er nogle nysgerrige, der godt vil se din bil, mens den lader.

Mvh

DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '16

Forresten, hvis din bil har brugt 333 Wh pr km på dine 2 ture på hver 25 km, til og fra arbejde, så synes jeg ikke det er unormalt. Så ja, du har da allerede brugt en del strøm på to "koldstarter".

2LEGS
2LEGS Jan 7 '16

Tak for en masse feedback. Kan jo se og høre at forbruget er omkring 300kwh på "korte" ture 50km og sikkert nedadgående i forbruget over længere ture. Elsker ellers min Tesla. Så jeg må jo glæde mig til forår og sommer med soltaget tilbage. 

Takker og bukker

Torben 

DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '16

Dejligt Torben. Men hvad med at smutte på en familietur til Hobro og tilbage igen på lørdag eller søndag? Bare for at se, hvad du bruger på turen. Og hvis du ikke skal direkte hjem, en hyggetur til Superchargeren i Randers, hvor du kan handle i Netto, mens du lader gratis op.

Så lærer du din bil bedre at kende, og er mere tryg og tilfreds.

Hjallerup til Bredskiftevej i Tilst er kun 139 km.

2LEGS
2LEGS Jan 7 '16

Skal til Randers på tirsdag.Fuld Peber og så til Graceland og tanke op.....Yes

DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '16

Sådan skal det gøres. ;-)

Og når du tager turen næste gang (til sommr?), kører du hjemmefra så tanken er tom, når du skal tanke ved Graceland. Så tanker du de "dyre dråber" hurtigst muligt så du kan komme hjem igen

Maho
Maho Jan 7 '16

Havde et snit i dag på min lille tur til KBH, 12 km, -4 grader ved afgang på 340 w/km.... Køkørsel det meste af tiden. Worst case sernio. Det koster dyyyyyyrt. Men skulle jeg køre langt ved jeg forbruget falder drastisk, så du burde kunne køre turen :-)

Kristian70k
Kristian70k Jan 7 '16
Du skal regne med et forbrug på max 230 wh pr km i dag.. Så hvis du tager det snit du har efter mange små ture kan du jo kun komme til ÅBYBRO.. Min tur i dag var Randers Lemvig bøvlingbjerg THYBORØN Viborg Randers .. Easy :)
Klaus_
Klaus_ Jan 7 '16

Husk at varme bilen op hjemmefra mens den er i stikkontakten - og hvis muligt kan du også tilpasse så din opladning er færdig så tæt på afgangstidspunktet som muligt, så batteriet heller ikke er helt koldt.

Forleden kørte jeg i -2 grader og kabinetemp på behagelige 23 grader:
1) 50 km om morgenen, opladt og opvarmet fra stikkontakten lige inden afgang. Fem timers pause.
2) 75 km midt på dagen, en times pause.
3) 125 km retur. 

Forbruget lå på 213 wh/km for de 250 kørte kilometer. Motorvej 110 km/t udgjorde lidt under halvdelen af turen.

gronkjaer
gronkjaer Jan 7 '16

Jeg har kørt de sidste 3 dage, med et snit på 543 wh pr km..  Er det for meget ?? hahaha ... Korte ture 79 km. ialt ... :-)  

ElPeter
ElPeter Jan 7 '16
Og brug hastigheden til at justere rækkevidden. Jeg lavede et uvidenskabeligt forsøg forleden hvor jeg med ca. 85 km/t havde et forbrug der matchede Typical. Ved 130 km/t var mit forbrug ca. 60 % højere end Typical. Der var dog også noget modvind ved målingen med 130 km/t.

Sider: 1 2 »