Loading...
dk

størrelse på dæk | Tesla Forum

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 14 '16

~~Vær også opmærksom på at det mindre dæk vil gøre at der kommer flere kilometer på tælleren ved den samme distance, hvis du kører meget vil du på den måde stå med et højere kilometertal på din bil end du egentlig har kørt. Hvis du så regner på værditab pr. kilometer er det ikke sikkert at der har været nogen besparelse ved at købe 235 frem for 245.

krumling
krumling Jan 14 '16

Ja, JeppeB, den havde jeg ikke tænkt over.. 

Må sørge for ikke at køre over 156.400 km på det sæt, ellers ryger besparelsen.. 

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 14 '16
Citat fra krumling

Ja, JeppeB, den havde jeg ikke tænkt over.. 

Må sørge for ikke at køre over 156.400 km på det sæt, ellers ryger besparelsen.. 

Har ikke regnet på det men hvis det er de kilometer der skal til samlet med tab af værdi af de ekstra kilometer holdt op mod besparelsen er det selvfølgelig ligegyldigt, hvordan er du nået frem til tallet ? Regnestykket er formentlig en smule kompliceret :-)
Kan se at det er 1,28 % mindre så det betyder nok ikke ret meget mere end 500 km ekstra på et sæt dæk :-) alt efter kørestil
jensk2
jensk2 Jan 14 '16
Citat fra JeppeB

~~Vær også opmærksom på at det mindre dæk vil gøre at der kommer flere kilometer på tælleren ved den samme distance, hvis du kører meget vil du på den måde stå med et højere kilometertal på din bil end du egentlig har kørt. Hvis du så regner på værditab pr. kilometer er det ikke sikkert at der har været nogen besparelse ved at købe 235 frem for 245.

Mit speedometer er forbløffende nøjagtigt! Det matcher præcist min SmartPhone GPS,. Den eneste bil jeg nogensinde har prøvet, som var lige så nøjagtig, var en Dodge Challenger R/T vi lejede i sommers, men der det tror jeg var fordi det pga. idt for store dæk:-) Da vores Tesla bil jo skal kunne vise omtrentlig hastighed i lange norske tunneler etc. gætter jeg at der måles hjul omdrejninger, men kalibreres via GPS?. I så fald er der intet økonomisk tab ved det 1% for lille 235 dæk:-). På det amerikanske tesla forum kan man finde skråsikre kommentarer som: '
~~oyvind | Octobre 21, 2014
The speedometer is GPS based, just not real time GPS based.

It uses the GPS to calibrate the speedometer (adding a 'fudge' factor to the speed read off the motor). This way the speedometer is automatically adjusted for tire wear, and it will still work when there is no GPS reception.

The tech package contains turn by turn functionality (and built in maps), without it you still have GPS, but are limited to use Google maps (which of course will require a network connection).

As for changing tyres: It will take some driving for the GPS to re-calibrate the speedometer.
'

Jeg har INGEN mulighed for at vide om personen gætter eller er ansat hos Tesla, men hvis man har både GPS, Computer og Motor omdrejninger til rådighed kan jeg ikke se en logisk grund til IKKE at bruge det smart!

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jan 14 '16
mousten
mousten Jan 15 '16

Bare lige kort kommentar. Jeg er ikke raketforsker, men bredden på dækket kan umuligt påvirke omkredsen af dækket og dermed den kørte distance pr omgang, og dermed speedometeret hvis det skulle være så gammeldags af det kun tæller roterende omgange. Dvs skulle der være noget hold i snakken må det være profilhøjden der kan påvirke "antal kørte km", forudsat vi holder os på samme størrelse fælg (fx R19). 

Gronhund
Gronhund Jan 15 '16

Dæk størrelser for dummies (inkl. mig selv):

XXX/YYRZZ

RZZ står for diameter på fælg.

XXX står for bredde på dæk.

YY angiver dækprofilen i procent. Det er dækkets højde som procent af dets bredde. Hvis der ikke er angivet noget tal, er det 80 eller 82.

Så YY gør faktisk en forskel (sammen med XXX), selv om det er 19".

http://taenk.dk/gode-raad/saadan-laeser-du-koden-paa-dit-daek

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Jan 15 '16
PEB
PEB Jan 15 '16
Citat fra mousten

Bare lige kort kommentar. Jeg er ikke raketforsker, men bredden på dækket kan umuligt påvirke omkredsen af dækket og dermed den kørte distance pr omgang, og dermed speedometeret hvis det skulle være så gammeldags af det kun tæller roterende omgange. Dvs skulle der være noget hold i snakken må det være profilhøjden der kan påvirke "antal kørte km", forudsat vi holder os på samme størrelse fælg (fx R19). 

Jo, bredden har indflydelse på omkredsen. F.eks. (nemme tal der ikke findes i virkeligheden.)

Dæk 200/50R19 Bredde 200 mm, højde 50% af bredden er lig: 100 mm

Smallere dæk 100/50R19 Bredde 100 mm, højde 50% af bredden er lig: 50mm

Det giver en mindre rulleomkreds når dækket bliver smallere.

Speedometeret i en Tesla får formentlig pulser fra ABS og speedometeret vil vise en højere hastighed når der monteres hjul med mindre rulleomkreds. (smallere hjul)

mousten
mousten Jan 15 '16

Mmmm jeg er ikke dækekspert, men dvs omkredsen af dækket er afhængig af bredden ??? uanset man har samme profilhøjde og fælgdiameter ?? I min naturvidenskabelige verden giver dette ikke mening. Men måske i dæk-verdenen :-)

Gronhund
Gronhund Jan 15 '16

Hvis du har samme profil og samme diameter fælg, vil et smallere dæk give en mindre rullediameter.

Bredden sammen med profillen (procent satsen iforhold til bredden) kan give dig en forskel.

Du kan sagten have et smallere dæk med samme rullediameter, men så skal profillen kompensere for det.

Der er også lovgivning for, hvor meget man må fravige bilens originale rullediameter (må man ikke glemme).

På min anden bil har jeg 18" sommerdæk men et smallere 16" vinterdæk. Rullediameteren er imidlertid den samme.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Jan 15 '16
mousten
mousten Jan 18 '16

Mmmm. Hvis radius fra center af hjulet til yderkant af dækket er den samme, ændres omkreds af hjulet incl dæk ikke og dermed kørt længde pr rotation jo heller  ikke. Dvs hvis profil+fælgdiameter er konstant er der jo ligegyldigt om bredden af dækket er 235 eller 245. Om der så er noget praktisk involveret mht breddere dæk betyder at dækket ikke synker saa meget sammen, ved jeg ikke noget om. Men det andet er ren geometri. 

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 18 '16

Lad os få det på plads. Profil er en procent angivelse, profilen er højden af bredden i procent. Dvs. at når et dæk hedder 245/45R19 er højden af profilen 45% af de 245 = 110,25 hvis du tager et 235/45R19 er højden på profilen 45% af 235 = 105,75. radius på hjulet vil dermed blive mindre og rulleomkredsen vil deraf også blive mindre.

Hookmaker
Hookmaker Jan 18 '16

øhhh, det kan da ikke være % af bredden på dækket, det er da 2 forskellige ting??

SuneH
SuneH Jan 18 '16

Come on guys. Nu har Gronhund, PEB og JeppeB alle fastslået det samme. Og de HAR altså ret. En simpel googlesøgning, som der er link til allerede i indlæg #26, viser det.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 18 '16
JL
JL Jan 18 '16
+1 til JeppeB og hvis flere er i tvivl kan man bruge denne her dækberegner: http://www.daekberegner.dk
TorbenS
TorbenS Jan 18 '16

Som udlært mekaniker, dengang mænd var mænd og bøsser var geværer, så har SuneH, Gronhund, PEB og JeppeB fuldstændig ret !

Men jeg giver jer ret i at det er meget mærkeligt at dæk måles i:

• millimeter for bredden
  • procent heraf for højden
  • tommer for diameteren
Hookmaker
Hookmaker Jan 18 '16

+1! Jamen så blev jeg så meget klogere, - det lyder som noget kreeret af dummies for dummies, men sådan er det jo...;-)

Sider: « 1 2