Loading...
dk

7.1 typical range | Tesla Forum

Frank
Frank Jan 12 '16

Efter 7.1 opdateringen ser det ud til at typical har ændret sig enten pga. beregning eller (håbe håbe) har vi fået lov til at bruge en større del af batteriet.

Det er en 85D(6000km på tælleren)

7.0 data(nok ikke 100% korrekt da jeg egentlig ikke går SÅ højt op i det):
Ny
90% 367km
100% 406km

Lige før update(efter 6000km):
90% ca. 360
100% ca. 400

7.1 data
90% 377km
Næsten 100%(manglede 15min ladetid) 422km

Andre der ved mere/ser det samme?

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 12 '16

Spændende. Ikke at det har den store reelle betydning hvis det forholder sig sådan, men alligevel har det nok en vis psykologisk betydning for mange.

mortendk
mortendk Jan 12 '16

Må desværre sige at min typical range ligger på nøjagtig samme niveau som før opdateringen (90% = 330km på en S85).

madsbm
madsbm Jan 12 '16

Jeg har oplevet præcis det samme. Har også en 85D (også med 6000 kilometer kørt).

thvestergaard
thvestergaard Jan 12 '16

Min 85D der har kørt 21000km har også fået lidt længere typical Range ved 7.1. Ved ca 80% er den nu 324 km, hvor den før version 7.1 lå på 312 km. Om det er en form for nulstilling af min typiske range som vel normalt er baseret på kørestil, eller om der er frigivet mere af batteriet, er et godt spørgsmål.

Frank
Frank Jan 12 '16

@thvestergaard

typical er mig bekendt ikke baseret på kørestil men baseret på en fast værdi...for min 85D er det 200Wh/km mener jeg.

NT_nofuel
NT_nofuel Jan 12 '16

Typical er ifølge forbrugsgrafen i bilen på 200Wh/km. Men er snarere på 192Wh/km hvis man prøver at sammenholde typical range med rest kapaciteten på batteriet. Ret underligt, da det burde være 200Wh/km

SuneH
SuneH Jan 12 '16

Mener Hookmaker eller Kiefer har skrevet at typical er 195, og det stemmer for min bil (70RWD).

Michael84
Michael84 Jan 12 '16

I min har det hele tiden været 189 wh/km der svarer til typical. Det har jeg udfra det gennemsnitsforbrug der er beregnet når projekted og typical er ens. Min er 70D.

De ekstra km typical der er kommet er måske fordi værdien der beregnes udfra er ændret og nu er lavere end 189 wh/km i en 70D'er.  Jeg har ikke haft tid til at teste dette i min endnu.

Hvis det ikke er tilfældet, så må det i mine øjne være fordi der er blevet gjort lidt mere tilgængelig og dermed mindre buffer under 0 km. Batteriet kan de ikke ændre eller forbedre OTA.

Hilbert
Hilbert Jan 12 '16

Frank; Gustavsfar og Vestergaard: I er vist inde på noget af det rigtige.

Men - Av min arm. Nu bliver "degraderingsberegnerne" da helt forvirrede. Eller mon de vil hævde at batterikapaciteten er blevet forøget?

Tro mig - det I ser og kan beregne har intet med virkeligheden/sandheden at gøre. Teslas beregninger/formler har to formål og justeres sandsynligvis til dette: Give kunden nogenlunde den rækkevidde der forventes og kunne overholde garantien på 8 år.

Når vi nærmer os de 8 år bliver det interessant at se, om de som har misbrugt/degraderet deres batterier med diverse "forsøg" imod Teslas anbefalinger, også vil være dækket af garantien.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jan 12 '16
lysmanden
lysmanden Jan 12 '16
Tænker at de blot har ændret den Formel ( værdierne ) der bruges til at beregne et snit 

Hilbert: hvordan mener du med at degradere / forsøg ? Taler vi om 100 pct ladninger eller at bruge supercharger som hjemme lader. ?
CCR
CCR Jan 12 '16
I min 90D har jeg oplevet nøjagtig det samme som Frank og andre ovenfor:

Før 7.1
80% 340 typical km
100% 421 km

Efter 7.1
80% 350 km
100% 439 km

Hilbert
Hilbert Jan 12 '16

lysmanden: Tænker du at forholdet mellem rækkevidde (km) og kapacitet (kWh) er blevet ændret?

Når jeg lader får jeg normalt 5 km (typical og rangemode ON) pr "påfyldt" kWh - altså 200 Wh/km, men måske ændres dette afhængig af om der samtidig bruges energi til opvarmning/afkøling af batterier og kabine. Det ved andre sikkert mere om end jeg.

Tesla fraråder UNØDIGE hyppige ladninger til 100% og "afladninger" til 0%, da det kan forøge batteripakkens degradering/levetid. Supercharging er tiltænkt  som "rækkeviddeforlænger" på langture.

Dvs.at hvis man UNØDIGT handler groft mod dette, kunne man forringe sin stilling i en evt. garantisag.

Mobileineurope
Mobileineurope Jan 12 '16

Ser ud som om at alle der rapporterer øget typical er D-modeller - kan der være en ledetråd der? Jeg mener også at min egen 70D skrev nogle flere km her til morgen - uden dog at have præcise tal.

Er der nogen med RWD, der har set øget typical?

jr
jr Jan 12 '16

Interesant nok med ekstra rækkevide efter 7.1 update, Har dog ikke selv opdateret endnu, men kunne godt tænke mig at vide om der er andre der har oplevet degradering af batteri har selv en 85D købt i sep.2005

Min typical rækkevide under software version 7.0 i okt. var 411 km 100% opladning

Efter 7800 km er rækkevide ved 100% opladning 400 km, det er omkring et par % tab,

Har siden købet af bilen opladet til max ca. 5 gange

Fandt denne på insideevs, de viser degradering af batteri på en Nissan Leaf

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/leaf3.jpg

Interesant om den samme % gør sig gældende med Tesla, de 2 % passer i hver tilfælde på min efter det antal km.

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 12 '16

100% opladning af P90D gav i dag 414 km typical, det var 425 inden update

Jesper74
Jesper74 Jan 12 '16
Opladede efter opdateringen til 90% til 372 km i min 85D fra september (17,5k km). Før var jeg på 353 (nede fra ca 360). Har ikke opladt til 100% med den nye opdatering.
GO4IT
GO4IT Jan 12 '16

Opladet til 90% i dag P85D - før opdatering 364 - efter opdatering 350 average. 

Maho
Maho Jan 12 '16

Min 85P har ikke ændret sig efter opdatering.......

Kristian70k
Kristian70k Jan 12 '16

:) det hedder sku da en P85 Maho...

Sider: 1 2 »