Ha ha Kristian, det gør det sgu da også (måtte endda lige ud og tjekke, pinligt :-)
Jeg har lige haft en dialog med Tesla og de siger at der pt. er en fejl i den nye opdatering hvilket gør at den laver en fejlbehæftet beregning af typical. De arbejder på at fixe fejlen og dette vil blive rettet i den næste opdatering.
Derudover nævnte de noget som jeg ikke forstår. Tesla siger at typical beregningen også bliver påvirket af kørselsmønteret. Dette kan jeg ikke forstå da jeg har fået fortalt at det ud fra en beregning som hedder 200w/km
Hmm, anbefaler de så, at man lade vær med at opdatere den?
Frygter lidt vores 70D ryger ned på 60S og får færre antal km på kontoen. Og selvom der ikke er færre, så vil det jo ikke ligefrem gavne systemet, at den midlertidig regner forkert.
De har lige sendt en opdatering ud. Det er vel den fejl omkring 70->60 de har rettet må man gå ud fra.
Jeg have 386 km på 90% før. Med den nye opdatering har jeg 402 km!
Jeg er meget skeptisk mht om det er reelle km der er kommet ekstra i bilen, eller om de blot har sænket typical fra fx 205 til 199 el. lign.
Der er tre muligheder:
1) Der har været "skjult kapacitet" i batteriet, som Tesla nu har frigivet. Dvs der er reelt flere kWh i batteriet til at bruge løs af. Konklusion: GODT NYT.
2) Tesla har fundet måder at optimere energiforbrug under kørsel, forbedret algoritmer til regen bremsning mm. Dvs man får flere km ud af de kWh man har til rådighed. Konklusion: GODT NYT (med mindre det betyder endnu ringere opvarming af kabine mm)
3) Tesla har valgt at sænke deres beregning af Typical fra fx 205 til 199. Der er ikke flere kWh at arbejde med end før, men da man nu dividerer med et mindre tal, ser det ud til at man har flere km typical. Konklusion: UBRUGELIGT, da det i forvejen er yderst vanskeligt at køre noget der ligner Typical.
Det kan naturligvis være en kombination af alle tre.
Er der nogen der har kørt et batteri helt til 0 og ladet til 100 før og efter opdateringen? Det kunne afsløre 1) herover. Alt andet er spekulation.
Umiddelbart giver det mest mening at de blot har ændret på den måde som typical beregnes på D modellerne. Hvis der var tale om frigivelse mere mere kapacitet ville eksempelvis alle 85 modeller nu også have en øget typical visning, og det er så vidt jeg kan læse ikke tilfældet.