Loading...
dk

Efter update: Min 70'er er blevet til en 60'er | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Jan 13 '16

@Michael72: Eller andre med samme "problem"
Det kunne være interessant om du/I lavede et lille forsøg.
Noter (eller tag skærmbilleder af) rækkevidde (typisk) og % (kan vælges under >settings – language & units -  energi<) – gerne når den er lav (f.eks. 20%). Oplad til 100% og noter ”påfyldte” antal km og % (100%?). Noter den rækkevidde du har ved de 100%.
Disse målinger/værdier burde give en indikation af om du har uændret rækkevidde (”70”) eller om softwaren har begrænset din rækkevidde til det som haves i en 60´er.
Jeg hører meget gerne resultaterne.

Kurt1
Kurt1 Jan 13 '16
Har også fået fejl på min 70D som softwaremæssigt er" downgraded" til 60. Tesla service i Århus er bekendt med problemet. Efter at have ladet fuldt op i går har jeg kun kunne køre 232 km, og displayet ser således ud
Michael72
Michael72 Jan 13 '16

Dette fra TeslaMotorsClub.com : "Same thing happened to me.I spoke with service and was told that there are some "slight issues" with the firmware update. Apparently, there will be another update sent out."

Så tilsyneladende en update på vej der skal rette denne fejl.

http:///...raded-my-70-to-a-60-(visual-issue-only-)

Hilbert
Hilbert Jan 13 '16

@Kurt: Du har brugt 59,5 kWh og har 7 km (ca. 1,5 kWh) tilbage ned til 0%. For mig ser det ud som om beregningerne passer til et 70´er batteri. Så din tilgængelige rækkevidde er IKKE ændret.

@Michael72: Tak for linket, som bekræfter ovenstående. Så det er åbenbart kun oplysningen om 60´er batteri der er forkert - altså ingen praktisk/reel betydning for din kørsel (rækkevidde mv.).

SuneH
SuneH Jan 13 '16
Citat fra Hilbert

@Kurt: Du har brugt 59,5 kWh og har 7 km (ca. 1,5 kWh) tilbage ned til 0%. For mig ser det ud som om beregningerne passer til et 70´er batteri. Så din tilgængelige rækkevidde er IKKE ændret.

Det forstår jeg ikke du når frem til, Hilbert? 59,5 + 1,5 = 61 kWh. I en 70'er burde der være 68 kWh til rådighed? Så hvor er de sidste 7 kwh (=35 km) blevet af? 

Hilbert
Hilbert Jan 13 '16

@SuneH: Beklager hvis jeg har vurderet på for løst et grundlag.

Kurt skrev blot at han havde ladet fuldt op (ikke om det var til 100%). Jeg troede ikke at man kunne fylde 61 kWh (0-100%) på en 60´er. Er det virkelig rigtigt at man kan fylde 68 kWh på en 70´er?

Mon Kurts bil så er blevet til en mellemvare? ;)

Michael72
Michael72 Jan 13 '16

Det er netop det der er udfordringen, som jeg ser det, altså at vores bil softwaremæssigt er blevet downgradet til en anden bil. Det er ikke bare grafik på en skærm, men en udfordring i den daglige kørsel.

Mit gæt er, at der ligger mere i softwaren end vi lige tror. Reelt set kan det være at batteripakken er lige store på en 60 og en 70'er (som tidligere nævnt) men at softwaren gør forskellen. 

Er en 70'er i virkeligheden en 60'er ????

Forummets indlæg er redigeret af Michael72 Jan 13 '16
dRxL
dRxL Jan 13 '16

Fremkomsten af dette problem kan måske også forklare hvorfor min mulighed for at installere opdateringen til 7.1 blev annuleret udefra (fra hvad en i Teslaservice kunne se i min bils log) efter at tilbudet om at opdatere havde vist sig i bilen. Altså at Tesla valgte at trække den downloadede update tilbage før jeg kunne nå at installere den.

I så fald kan jeg nok roligt regne med at først at få 7.1 når Tesla har fået lavet en 7.1+ der gør skaden god igen på jeres 70'ere. Håber det kommer snart til jer, uden at I skal igennem alt for meget bøvl først. 

Michael72
Michael72 Jan 13 '16

@dRxL, har du også en 70'er ?

dRxL
dRxL Jan 13 '16

En 70D'er, ligesom Kurt1 som åbenbart også er ramt.

Historien kort er at jeg fik besked på app'en om at opdateringen var klar til at installere mens jeg sad inde på kontoret i mandags. Da jeg kom hjem var der ikke tid nok til at installere inden jeg skulle videre, så jeg valgte at udskyde det (annullerede i de to minutters nedtælling). Ca. 50 minutter efter jeg havde annulleret kørte jeg, og bemærkede ganske vidst at det gule ur nu ikke længere blev vist, selvom det stadig havde vist sig lige efter jeg annullerede opdateringen.

Det gule ur er ikke set i min bil siden, og i går ringede jeg til den internationale teslasupport, hvor ham jeg snakkede med kunne se at updaten var blevet fjernet helt fra min bil af en udefrakommende kommando, og skulle downloades forfra for at kunne blive installeret.

Ud fra hvad I nu skriver, har jeg en formodning om at jeg er blevet sparet fra mere bøvl og en større ærgrelse end det at blive forvirret over en update der først viser sig og så forsvinder og den ekstra ventetid. 

Forummets indlæg er redigeret af dRxL Jan 13 '16
Michael72
Michael72 Jan 13 '16

Så et gæt er, at updaten er trukket tilbage fra alle 70'ere, efter Tesla har erfaret bøvlet med 60/70.

dRxL
dRxL Jan 13 '16

Det er selvfølgelig lidt spekulativt, men giver god mening i forhold til at de ønsker at begrænse skaden (stands ulykken) og passer godt på det lidt besynderlige hændelsesforløb jeg har oplevet. 

Michael72
Michael72 Jan 13 '16

Jeg er mere bekymret over om det har en påvirkning på min reelle range, at Tesla softwaremæssigt kan downgrade/upgrade en batteri ( i virkeligheden sammen uanset om det er 60 eller 70 ).

Det bliver interessant at følge med i hvordan Tesla implementerer damage control'en.

Hilbert
Hilbert Jan 13 '16

@Michael: Jeg er forvirret. Hvorfor sender du først et link, og bagefter gætter du på at det forholder sig lige modsat?

Jeg er interesseret i at høre, hvor meget der kan fyldes på en 70´er (0-100%). Gerne før og efter opdateringen. Så kan vi måske stoppe alle vores gætterier, som blot forvirrer og spilder tid.

Michael72
Michael72 Jan 13 '16

@Hilbert: Jeg forsøger at finde frem til empiri om problemstillingen. Du har jo selv afdækket at en 70'er  (Kurt1's) ikke længere har et 70 KwH batteri, men tilsyneladende nærmere et 60 KwH batteri - hvilket fik mig til at spekulere en smule.

SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '16
Jeg har den nye 7.1 på en 70D vin 1060xx. Tanket 10 kWh og soc steg fra 66% til 80% hvilket passer meget godt med 70 kWh. Mon det er tidlige VIN der er født 60 og lavet om til 70?
Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH Jan 13 '16
Michael72
Michael72 Jan 13 '16

@SQLCPH: MIt VIN er 099xxx fra november 2015. Jeg har ikke selv bemærket andet end at der nu står "60" i stedet for "70". Men skal tjekke det senere når jeg er i bilen. Vender lige tilbage.

dRxL
dRxL Jan 13 '16

@Hillbert:

Har læst et sted herinde at den reelle kapacitet på en 70'er er lidt over 68kwh, så hvis kurt1 nu kun kan bruge 59,5kwh fra 100% før han kun har 7km tilbage, virker det ret tydeligt at noget har ændret sig. 

Forummets indlæg er redigeret af dRxL Jan 13 '16
SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '16
Det er forbundet med usikkerhed at regne ned af efter en køretur. Der kan spille andre faktorer ind såsom stilstandforbrug der ikke medregnes på triptælleren. Det er derimod opladningen fra 0% til 100% der siger mest om hvad du kan bruge på batteriet (uden forbrug i bilen undervejs i opladningen). Men igen, hvem ved hvornår bilen løber tør? Ved 0% eller -3%? Ikke to biler er ens gætter jeg på.
Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH Jan 13 '16
Hilbert
Hilbert Jan 13 '16

@SQLCPH: +1.
Helt korrekt. Der er mange usikkerheder i bilens beregnede tal.
Og når så folk taler i øst og vest er det umuligt at kommunikere.

Til Michael m.fl: Jeg kender ikke til 70´eren, men kan sige at 0-100% opladning på en 85´er aldrig giver 85 kWh. Der er efter bedste vidende mellem ca. 4% som sikkerhed efter bilen stopper og 0-5% derfra (fra sikkerhedsgrænsen) og til 0%. Dvs. det man kan fylde på et 85 batteri mellem 0 og 100% (praktisk rådighed) ligger normalt på 76-80 kWh.
Jeg går da ud fra at nogenlunde samme forhold gælder for alle modeller.
Derfor studsede jeg også over Sunes 68 kWh på en 70´er. Men måske hvis der forbruges til opvarmning af batteri og kabine samtidig med opladningen.
For at konkludere og sammenligne værdier, skal det være under samme betingelser. Og selv da skal vi nok stadig regne med andre usikkerheder på +/-5%.

Sider: « 1 2 3 »