Loading...
dk

Auto steer oftere utilgængelig efter Update til 7.1? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Jan 13 '16

Efter at have opdateret til 7.1 virker det som om autosteer er blevet mere krævende/kritisk, og derfor ikke tilgængelig i samme omfang som tidligere. Kører ofte turen mellem Odense og København og nydt autosteer i næsten al slags vejr, men de sidste på dage har en smule regn og tåge været nok til, at jeg kun har kunnet aktivere det på en mindre del af ruten. 

Jeg mener at have kørt ruten under langt værre forhold (mere regn, tåge mv.) hvor Autosteer var tilgængelig det meste af tiden, og jeg har derfor en mistanke om at Tesla har vægtet sikkerhed ved at skrue op for forudsætningerne for at aktivere auto steer i den seneste update.

Det skal siges at jeg har rengjort radaren (eller hvad det nu er der sidder foran midtfor forneden) flere gange dagligt, da jeg tænkte det kunne være årsagen. Det havde dog ingen effekt.

Har andre samme erfaringer som jeg eller ved om det er tilfældet?

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 13 '16

Jeg tror at du har ret. Der står lidt om de generelle begrænsinger i release notes for 7.1, men bemærk at også tåget vejr også kan være med til at begrænse brugen af AP hvis den ikke kan se vejstriberne tilstrækkeligt.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Jan 13 '16
Ledsager
Ledsager Jan 13 '16

Autosteer har hele tiden været problematisk og lidt ustabilt i tåge og tæt regn. Så intet nyt der.

Til gengæld virker Autosteer nemmere at flytte vejbane med her efter opdateringen. Man skal stort set bare blinke. Før skulle den nogle gange have et lidt tydeligt nyk i rattet før der skete noget samtidig med at man skulle blinke.

Hookmaker
Hookmaker Jan 13 '16

Nu skal man også tænke på at det er en meget væsentlig faktor at vores store veje og især motorveje er i en UTROLIG dårlig afstribningsstand helt generelt. Vi ligger langt fra vest europæisk standard og nærmer os faktisk rumænien og andre øst lande. Det gør det ikke specialt meget lettere for AP. 

Kiefer
Kiefer Jan 13 '16

Hookmaker: Mjoe, jeg kan godt følge din pointe, og vejdirektoratet har da også været ude og sige de skal have forbedret vejene til alle disse nye selvkørende biler.

Når det så er sagt er min (meget korte) erfaring med autosteer at den efter opdateringen er blevet lidt mere hysterisk med vejstriberne end den var i sidste uge inden opdateringen. 

Mit sammenligningsgrundlag er landevej og motorvej mellem Tinning og Kolding, en strækning på 114km. Jeg synes også den lidt oftere kommer og vækker mig med "hold hænderne på rattet" beskeder end den gjorde i sidste uge. Vildt irriterende ;-)

Hookmaker
Hookmaker Jan 13 '16
@kiefer, det sidste kan du takke early Youtubers for. De klodrianer der lige skal teste grænserne af er skyld i at der nu kommer flere meddelelser når man ikke har føling med fattet.
Nilaus
Nilaus Jan 13 '16

Jeg er meget tilfreds med autosteer efter opdateringen!

De to største problemer for autosteer har været når to baner fletter sammen (med tæt trafik) og når en vej deler sig i to baner.

Til sammenfletning kan man nu se om den har fanget den bil der er ved at køre ind foran, det gør den som regel og fletningen går ofte godt.

Når vejbanen deler sig så er den bedre til følge enten højre eller venstre stribe, hvor den før bare lage sig i midten og "gik i panik" når der kom en ekstra stribe midt på vejen. Dette afhjælper faktisk også på meget brede veje hvor den så holder sig til den højre stribe istedet for at ligge i midten.

(Ring 4 i myldretiden har mange sammenfletninger og split af vejbaner.

Det bedste er at den automatik vælger fartgrænse+5 når man slår autosteer til istedet for den nuværende hastighed.

RobertJ
RobertJ Jan 13 '16

Er enig med mange af de nævnte udsagn.
Jeg er dog mest af alt tilfreds, med autosteer opdateringen. Jeg kører dagligt landevej med mange småbyer og dermed fartchikaner. Der er en række ind og udfletninger af dobbeltvejbaner. Det håndtere den simpelt langt bedre, ingen skarpe højre venstre ryk når den mister førligheden og ingen undvige manøvre når den sigter mod chikanerne. Behageligt!

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jan 13 '16
Lauer
Lauer Jan 13 '16

Jeg er enig i at den er blevet meget mere kritisk i 7.1. Jeg har også mange steder hvor jeg før kunne bruge autosteer, men hvor jeg ikke kan mere. Troede egentlig at mit kamera manglede kalibrering efter ny forrude, men godt at læse at andre oplever det samme med 7.1. Jeg er så uheldig at min anden Tesla ikke er opdateret til 7.1 endnu og den fungerer stadig som den skal med autosteer.

Noget andet jeg har observeret, er at 7.1 flere gange har krydset midterlinjen og på vej over i den anden bane uden at advare. Det har jeg ALDRIG oplevet med 7.0, den blev altid i det rette spor ellers brokkede den sig.

EVfan
EVfan Jan 14 '16

Efter opdatering ser det ud som Tesla's gamle kort skinner igennem, nu vises der 60km begrænsning og ingen mulighed for autosteer selvom jeg har meget fine streger og 80 km skilte, men efterfølgende på samme strækning inde i byen med 50 km skiltning, ingen begrænsning, det skal rettes i 7.2.

/Jens

Ledsager
Ledsager Jan 14 '16

Efter opdateringen har min foretaget "krumspring" til venstre på overhalingsbane på 3-sporet motorvej med massiv beton midteradskillelse. Godt jeg havde fat i rattet. Det er aldrig sket før.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 14 '16

Pyha det lyder da ikke særligt betryggende. Husk at rapportér det til Tesla...

TVJ
TVJ Jan 14 '16

Jeg må nu sige den er blevet væsentlig bedre. Den ser vejen bedre og er bedre til at følge bilen foran hvis striberne er dårlige.

Autosteer er også meget oftere tilgængelig - selv i tåge.

Jeg havde et stort problem før, hvor jeg kører på en vej hvor der på samme tid kommer svingbane til Venstre og til Højre. Tidligere fandt den på at tage en af svingbanerne (nogle gange højre, andre gange venstre og nogle gange den rigtige vej ligeud), så man skulle være hurtig på rattet. Striberne på vejen er ellers meget tydelige.

Kunne godt ønske mig den blev bedre til at håndtere brede vognbaner - lige nu slingrer den meget frem og tilbage, når striberne i siden varierer i kvalitet.

Ser allerede frem til version 7.2 :-)

TorbenS
TorbenS Jan 14 '16

Hvis man vil leve livet spændende, så er Autosteer ok. Men styre selv, det er den desværre langt fra endnu..

ODE90D
ODE90D Jan 15 '16

Auto Steer har ellers fungeret forrygende på motorvejen indtil opdateringen - ihvertfald for mit vedkommende, hvor min 90% af turen til Kbh blev kørt med Auto Steer. Men min tillid til den er røget en tur med den seneste opdatering, hvorefter den har været meget uforudsigelig.

I dag var det helt galt på vejen til Kbh fra Odense, hvor den i fuldt dagslys, forrygende sigtbarhed og tørt føre pludseligt skifter bane ud af det blå, og efter jeg griber ind kan auto steer ikke længere aktiveres. 

Jeg ringer til Tesla som fortæller mig de kan se bilen melder at kameraet er tilsmudset, men det var ikke tilfældet. At kameraet skulle være forstyrret af snavs giver god mening, hvis jeg tænker på hvordan bilen har opført sig i løbet af ugen, men der var bare ikke fysisk snavs på ruden eller radaren. Hvor det "snavs" er gad jeg godt vide.

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Jan 15 '16
Kristian70k
Kristian70k Jan 15 '16

Min køre selv til og fra vejle, til eller fra randers.. ingen problemer før eller efter opdateringen.. kørte også det meste af turen til thisted i dag. det meste lande vej.. så synes det fungere perfekt..