Loading...
dk

Range mode / Torque sleep | Tesla Forum

KimT
KimT Jan 13 '16

Jeg har lige læst lidt interessant fra manden der hacker sin Tesla - WK057: http://www.teslamotorsclub.com/...thread.php?p=1320945

Det tyder på at vores 4WD ikke kører som 4WD, enten trækker den for forhjulene hvis man bruger Range mode = on, ellers trækker den på baghjulene hvis Range mode = off.

Hvis det passer kan det da være man skal være opmærksomt på det når det bliver glat - om man vil køre bilen som forhjulstrækker eller baghjulstrækker.

Og hvilken betydning har Torque sleep så (som der står under range mode). Det tyder da på at det intet betyder da den ene motor åbenbart er i sleep mode stort set hele tiden !

So, I set the cruise at 55 MPH on a road. With range mode OFF the car is not using the front motor at all. The front motor is sleeping. If I flip to range mode, the front motor takes over and the rear motor sleeps. Like, pretty much instantly and is imperceptible. In range mode the rear motor barely comes alive even during full regen where I saw the front motor alone putting out 72kW at one point today. During initial acceleration, unless it's very light, the rear motor will kick in for a short bit then go back to sleep. But in range mode ON the majority of the time it appears just the front motor is used and in range mode OFF the rear motor is mostly used. Kinda cool, and weird I guess.

Michael72
Michael72 Jan 13 '16

Hvorfor mon en RWD også har "Range mode"-muligheden ?

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 13 '16

Range mode begrænser brug af HVAC. Det har relativ stor indflydelse på forbruget på alle modeller.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 13 '16
KimT
KimT Jan 13 '16
Citat fra Michael72

Hvorfor mon en RWD også har "Range mode"-muligheden ?

Varmelegement til batteriet er på 6KW, og det samme til kabinevarmere/AC, De bliver recuceret ved at sætte range-mode = on 

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 13 '16

Varmelegemet reduceres til halv effekt med range mode on - altså 3 kW.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 13 '16
Kristian70k
Kristian70k Jan 13 '16

fedt, så kan man selv vælge hvilken motor der bare skal være med på slæb... ?

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 13 '16

Hvis det er rigtigt så får man da ikke meget ud af AWD med mindre det selv slår til så snart de 2 hjul begynder at glide.

P85DK
P85DK Jan 13 '16

@TeslaFreak

Du får da det optimale ud af AWD på den måde. Når der er behov for AWD så slår alt til med det samme (acceleration, manglende fæste etc.), mens når der ikke er behov, f.eks. ved motorvejs cruise, så sparer du energi ved kun at benytte den ene motor - og du kan åbenbart selv vælge hvilken :-)

Michael72
Michael72 Jan 13 '16

For mig med en 70'er RWD, har jeg umiddelbart svært ved at se hvorfor en AWD er mere interessant. Altså udover at den kan køre længere end RWD på papiret, det kan dog også være softwaren klarer den forbedring og ikke den ekstra motor.

Ledsager
Ledsager Jan 13 '16

Jeg synes ikke det lyder "sundt" hvis man kører med baghjulstræk uden at vide det fx i glat føre. Håber at oplysningen i KimTs indlæg er en and.

Kiefer
Kiefer Jan 13 '16

Har det ikke også været sådan på ældre 4x4 biler, at på landevej kørte man med baghjulstræk og så snart man kom uden for striberne satte man 4x4 til?

/Martin

Ledsager
Ledsager Jan 13 '16

Jo, men der kunne man jo selv vælge at koble alle 4 hjul til hvis det var glat. Med Tesla er det åbenbart lidt uden for kontrol. Samtidig er det jo ikke hensigtsmæssigt, hvis der er Range Mode der skal bestemme om man vil køre primært med forhjuls eller baghjulstræk.

Så hvordan får vi en autoriseret afklaring på dette spørgsmål!!

EVfan
EVfan Jan 13 '16

Måske derfor dyno testen på et Audi center i AU ikke forløb helt efter planen. Bilen trækker måske aldrig permanet på begge aksler.

https://www.youtube.com/watch?v=WQXC2XjC1lg

/Jens

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 13 '16

@Jens7700 alle 4 hjul køre jo fint rundt. Men hvis den sender mere kraft ud bag (større motor) så kommer baghjulene til at køre hurtigere end de forreste og så slår teslaen fra fordi den tror den glider.

@P85D ja det er smart hvis den slår til når det skal bruges. I disse dage med glatte veje vil jeg sætte pris på AWD frem for RWD som det lyder til er tilfældet med "range mode off". Det være sagt har jeg prøvet at give den nogen KW på glat vej og det virker som om alle 4 hjul spinder på en gang.

EVfan
EVfan Jan 13 '16

@TeslaFreak, ja rigtigt, måske her hele sagen om ydelsen på bilen ligger begravet. Range mode mener jeg er kommet til efter de første D modeller er kommet til DK. Så bilen belaster ikke batteriet med fuld træk fra batteriet, som lige da vi fik bilerne. Måske også derfor vi ikke ser problemerne med hovedsikringen så ofte længere... Vi kan jo håbe at WK057 kan finde en "salvaged" model S med en gammel firmware uden Range mode og ligge den på hans bench model. Der er ingen tvivl om at inden længe dukker der ting op som Tesla måske ikke er så interesseret i at skulle frem... f.eks tilstanden på batteriets enkelte celler.

/Jens

KS
KS Jan 13 '16

@Jens7700: Desværre så ligger firmwaren til styringen af motorene ikke i MCU'en men i controller til driveunits, som kører koordineret via netværk i bilen. Disse er koblet direkte til speederen, og MCU'en - eller bench model skærmen, får kun sparsomme oplysninger via can-bussen fra disse systemer. Alt bliver opdateret fra MCU'en eller hovedskærmen i forbindelse med opdateringer, hvor firmware sendes ud via netværket til de enkelte undercontrollere, men i det daglige, så arbejder de på hver sin opgave. Så det er desværre kun Tesla der kan lægge ny firmware ind i de forskellige units.

Ledsager
Ledsager Jan 13 '16
Jo, det er sikkert helt rigtigt Ken, men ved vi med sikkerhed, at det forholder sådan som det fremgår af set første indlæg i denne tråd.
I såfald er det ikke så mærkeligt hvis man får tæsk af en Audiond imellem, når man kører i range mode.
runeh
runeh Jan 13 '16
Lyder interessant. I snevejret her i weekenden kunne jeg for første gang mærke rigtig forskel på min forhjulstræk bil og Tesla'en. Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der skyldes vægt og måske et mere effektivt traction control i Tesla'en. Men den stod i hvert fald sten fast i sneen, indtil den fik fuld pedal. Til gengæld skøjtede Mondeoen rundt ved selv ganske let acceleration. Så jeg er alt i alt meget tilfreds med 4 hjuls træk. Dog uden at vide om det er ret meget anderledes end en rwd Tesla :)
Okkels
Okkels Jan 13 '16
Jeg har ikke spor indblik i, hvilke systemer, som styrer hvad - eller hvordan, i TMS. Til gengæld mener jeg at vide, at det i "almindelige" biler har været (er) en udfordring at få fordelt kræfterne mellem for og baghjul, ved træk på alle 4. Den udfordring må være meget mindre i en elbil, da strømstyrken til motoren er ligefrem proportional med momentet. Det er altså bare at få elektronikken til at fordele kræfterne som man ønsker.
Jeg mener tidligere at have læst at AWD har markant mindre dækslid end RWD, hvilket ikke vil være tilfældet hvis AWD kun trækker for eller bag.
P85DK
P85DK Jan 13 '16

@TeslaFreak og Jens7700 - den har AWD når der er behov for det, det er jo det som er smart. Som Kiefer skrev, så skal man i gamle land rovers etc. selv slå AWD til, mens i en Tesla og faktisk også andre AWD biler, så slår den selv til indenfor millisekunder når den registrerer der er behov for det.

Der hvor du virkelig kan mærke forskel er ved acceleration fra 0 km/t - her føles selv en 85 rwd livlig i bagenden, mens du kan accelerer fuld kraft i en P85D uden hænderne på rettet, ingen slinger i valsen :-)

Med hensyn til dyno, så er det ikke noget problem at sætte den på en dyno, det skal bare være en som er lavet til AWD og så skal man slå slip start til (traction fra).

Jeg havde min på dyno i starten af maj og opdagede at de 700 hk jeg købte faktisk kun var 435 hk ... Der var ikke så lidt der mente at vi havde gjort alt galt og at den ikke kunne måles på dyno etc etc etc - men så kom Tesla jo så selv frem i oktober og indrømmede at den faktisk kun har 469 hk ...

Her er link til min dyno: 

Her har vi den oppe på 248 km/t, hvilket er topfarten på bilen

Her smadrer vi dynoen ved at give den max pedal ved 5 km/t

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 13 '16
Sider: 1 2 »