Loading...
dk

At pendle 60t km. årligt i en Tesla? | Tesla Forum

Thomas31
Thomas31 Jan 16 '16

Jeg overvejer så småt, at udskifte min nuværende bil med en Tesla Model S. Men jeg har fulgt lidt med på siden herinde og kan se, at der de sidste par måneder, har været en del skriveri omkring ventetid/kø, for at komme til at oplade på Tesla's Superchargere rundt omkring og det kan blive et problem. Naturligvis har jeg planer om en hjemmelader, såfald jeg anskaffer mig en Model S. Men med mit årlige kørselsforbrug, vil der være dage, hvor det ikke er nok, at kunne oplade hjemmefra og nå hjem igen, uden en opladning på vejen. Her vil jeg være nødsaget til at benytte mig af Supercharger systemet. Men hvis jeg både skal holde i kø, for at komme til, for dernæst at bruge en 30-60 minutter på en opladning, så går tiden hurtigt og det har ikke min interesse.

Så mit emne er mest henvendt til de folk, der er i samme båd som jeg - nemlig at vi pendler en del km. om året. Hvordan klarer I jer? Er der nogle problemer forbundet eller har I fundet en løsning der virker for Jer?

Pt. kører jeg en lettere modificeret Audi S8 fra 2013, så økonomisk set vil der også være en gevinst for mig, ved at skifte til en elbil. Gevinsten ryger dog hurtigt, hvis man skal sidde og kukkelure i kø, for at oplade. Her er det lidt nemmere at bruge 3 min på at fylde 90 liter benzin på.

God weekend til jer alle

FedthaS
FedthaS Jan 16 '16

Hej Thomas31

Jeg pendler dagligt 200 km frem og tilbage fra bolig (vordingborg) og til job (københavn v) og lader fra tid til anden på Køge SuC, min bil er en 85D og jeg syntes 100% den dækker mit kørselsbehov også når jeg engang imellem køre længere ture.. det skal siges at jeg møder 10.00 i Kbh og køre hjem efter 17.00 så jeg løber aldrig ind i myldertiden hverken på motervejen eller ved Køge SuC, der er altid max 3-4 der lader på de 10 pladser når jeg er der har aldrig oplevet kø.. men her skal folk der køre på mere normale tider nok komme med deres besyv de kan sikkert belyse det bedre..

mit årlige kørsels behov skifter lidt men jeg kan sige jeg har haft min tesla siden 17 nov og har PT kørt 13.000 km...

:)

Kiefer
Kiefer Jan 16 '16

Thomas: Jeg kører som konsulent og nåede at køre 82.000 km fra marts 2014 til september 2015.  Siden 12. december og frem til nu har jeg kørt 3500 km og været nød til at bruge SuC 2 gange, en gang på grund af rækkevidden, og 2. gang fordi jeg kom for tidligt hjem og ingen nøgle havde, så en tur til Randers og side i varmen. 

Jeg ankom til Randers midt i frokostpausen, der var SuC godt brugt med en lille kø, men ikke noget at skrive hjem om. Og køen forsvandt da jeg venligt spurgte en enkelt om han dog ikke godt ville parkere lige ind i båsen så der var plads til to biler...

I den første bil brugte jeg ifølge bilen 18.000kWh, mens min hjemmelader sagde ca. 14.000kWh. forskellen har været lidt opladning ved familie og venner, men resten har været SuC. 

Nu skriver du ikke hvilke SuC du primært vil bruge, er det Falster tror jeg ikke du vil opleve det som et problem, er det derimod Amager er det noget helt andet. Den vil jeg holde mig langt væk fra hvis muligt. Hvis du kører meget øst/vest så vil du blive glad for den SuC der åbner i Slagelse, den er nok beregnet meget på os der pendler mellem København og Jylland :-)

Jeg ville aldrig lade valget på en Tesla være op til at kunne bruge SuC, dertil vil jeg formode du kommer til at bruge dem for lidt, og da slet ikke lade det være en del af den økonomiske beregning på bilen. Dertil sparer du ganske simpelt for få kroner om måneden i forhold til at blive en time mere på arbejdet.

Desuden, tror jeg en stpr del af problemet med kø på SuC var sammenfaldet med juleferien, alle havde jo pludselig tid til at holde og bruge deres juleferie på en SuC i stedet for sammen med familien ;-)

/Martin

Thomas31
Thomas31 Jan 16 '16

Tak for fyldestgørende Jeres svar :-) Vil dog gøre opmærksom på, at jeg ikke har medregnet gratis opladning, som en del af det økonomiske aspekt. Men jeg vil ikke kunne komme uden om, at skulle gøre brug af de gratis Superchargere et par gange om ugen. For mit temperament holder ikke til at ligge med 100 km/t. på motorvejen.

Jeg vil primært skulle bruge Supercharger i Køge og den kommende i Slagelse. Nordsjælland er stadig uden Supercharger og jeg vil ikke satse på at der forefindes plads på Amager, ikke med 2 sølle opladningsmuligheder. Her vil der måske kunne opstå problemer, også selvom der kan oplades alternativt.

Naturligvis vil jeg også gøre brug af udenlandske Superchargere et par gange årligt men så vidt jeg kan læse mig til, er der ikke de store problemer sydpå (Tyskland, Frankrig, Italien etc)

Forummets indlæg er redigeret af Thomas31 Jan 16 '16
Kristian70k
Kristian70k Jan 16 '16
82 kliks på odo på lidt over et pr.. Aldrig holdt i kø på en suc hverken i dk eller udlandet..
Airborne
Airborne Jan 16 '16
Og man skal da også huske på de alternativer der findes til suc nemlig e-on og Clever
Thomas31
Thomas31 Jan 16 '16

Det er primært også de sidste måneder der har været travlt optaget, efter der er solgt flere tusinde den sidste tid. I sommers var der vel under 1000 i hele landet, nu er der over 3700 indregistreret. Det må give et vis belastning alligevel.

Naturligvis findes der disse byladestationer men tildels er de ikke altid central placeret til mine bestemmelsessteder og opladningstiden kan vel næppe matche Supercharger. I min bog er de ikke aktuelle, medmindre man holder parkeret mere en 2-3 timer på samme sted. I øvrigt synes jeg at have bemærket, at de ofte er optaget af de hvide BMW i3ere navnlig i København.

FedthaS
FedthaS Jan 16 '16

Ja de kunne lige så godt omdøbe dem fra Elbils Pladser til Drive Now I3 pladser.. lol

Kiefer
Kiefer Jan 16 '16

Har man et metrokort kan man jo i princippet bare flytte I3'erne i KBH over på en anden plads, koster vel hvad, en 2-3 kroner pr. km at køre i dem?

Man skal så nok bare sikre sig man er to når man gør det, så der ikke er en anden I3 der tager pladsen i mellemtiden...

Kristian: Det længste jeg har holdt i kø har været ved Hotel Lindtner i Hamborg, de har kun 6 pladser og er meget brugt af danskere og nordmænd i ferieperioden.

/Martin

larwar
larwar Jan 16 '16

Hej Thomas31,

Vi kører en 85D fra juni 2015, som har rundet 32.000 km på det halve år. Med mange kundebesøg i Århus og det midtjyske er SUC Århus, SUC Middelfart og SUC Køge de 3 SUC’er jeg møder oftes.

Både Køge og Middelfart har i sommerperioden været bombet med Nordmænd og siden december 2015 fylder alle AY’erne meget på SUC’erne. Århus bruges meget af de lokale og Tesla selv med jævnlige kø’er til følge, men her kender jeg ikke køtiderne, fordi jeg de gange der var kø valgte at liste til Middelfart og lande med noget nær 0 tilbage i ”tanken”.

Jeg har holdt i kø en del gange, men kun i få minutter. Rekorden kom i går på vej hjem fra et møde i Herning, hvor jeg måtte vente 10 min. før der blev en plads ledig i Middelfart. Det var dog en fornøjelse at kunne bruge den nye 7.1 automatparkering, idet man jo bakker ind på laderne i Middelfart!

Alle de nye Tesla-ejere skal jo lige lære deres bil og dens formåen/muligheder at kende, så jeg er sikker på at belastningen på SUC’erne falder til et mere passende leje, når man bliver mere bevidst om, hvor langt TMS’en kan køre på en opladning afhængig af vejret og kørestilen. Man bliver desuden meget hurtig træt af ”unødvendige” besøg på SUC’en.

Desuden skal der lige indfinde sig en passende ”social” rutine på SUC’erne, så man:

• Generelt aldrig forlader bilen mere end 30 min.
  • Trænger man til et toilet, en kop kaffe eller noget at spise, så forlader man bilen med det samme og er tilbage indenfor de 30 min.
  • Indret resten af opladningsperioden i bilen så du ikke spilder din tid (læs en roman, e-avisen på browseren, dine mails etc.)
  • Du kan også passende tale i telefon, MEN vær opmærksom på at alle udenfor bilen kan høre med, når du har den du taler med over TMS’ens højtaler!!
  • Men sid venligst i din bil igen efter ca. 30 min, så du kan forlade pladsen i tilfælde af kødannelse og selvfølgelig under forudsætning af at du har opladet tilstrækkeligt, MEN heller ikke mere hvis der er kø.

Jeg er sikker på at der falder ro over tingene om en måned eller 2, når alle ”de nye” har fundet rutinen.

Cooking
Cooking Jan 17 '16
Er der nogen i denne tråd der ved hvordan man varmer batteriet op inden afgang om morgenen. Bilen holder i p-kælder med konstant 17 grader C og lader op ved at 16amp kraftstik.
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 17 '16

Ja du slår range mode fra, og lader den op helt frem til afgang ved at time ladningen. Hvis du vil ud i en varm bil starter du tilmed HVAC fra appen så bruger den ikke strøm fra batteriet til at varme bilen op.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 17 '16
Cooking
Cooking Jan 17 '16
#Gustavfar1 Super, tak, det prøver jeg.