på at ICE biler kører væsentligt kortere i kold vejr end i varmt vejr? Går straks i gang med google :-)
EDIT: ICE biler er faktisk så hårdt ramt at de må have en ekstra motor i en trailer - se video for dokumentation fra Norge
på at ICE biler kører væsentligt kortere i kold vejr end i varmt vejr? Går straks i gang med google :-)
EDIT: ICE biler er faktisk så hårdt ramt at de må have en ekstra motor i en trailer - se video for dokumentation fra Norge
Har VW lavet den for at mindske NOx/CO2 udslippet (en trailer skal vel ikke have målt udslippet ;-)
S70D for the Win :-) Køge Odense og retur på en opladning lykkedes.
Turen startede i morges, hvor jeg i Køge fyldte bilen 100% op. (Hældte lidt ekstra Elektroner ind gennem bagruden med ladekablet bare lige for at være sikker på der var nok)
Jeg kørte så med Range Mode On, varmen slukket, tæppe over benene og autopiloten sat til 110Km/t
Da jeg landede i Odense så det sådan her ud.

Så det så ud til at sagtens at kunne lade sig gøre at komme frem og tilbage. Så sidst på dagen satsede jeg og vendte næsen mod Køge uden at have ladet yderligere.
Da jeg landede retur i Køge så det sådan her ud.
Så jeg har brugt 25,5Kwh på hjemturen mod 29,9Kwh på turen ud. Ved ikke om det er modvind på vejen over, eller kulden i morges, som giver denne forskel. Km differencen burde kun give en difference på 1Kwh. Men synes et samlet forbrug på 210wh/km er ganske fint.
Fra Køge og hjem, fik den fuld skrald på varmen og blev pisket hele vejen. Underligt nok resulterede det ikke i et forbrug på mere end 275wh/km
Turen skal køres igen i næste uge. Der finder jeg nok lige en lader i Odense hvor jeg fylder lidt op, så turen kan tages med varmen tændt.
Tak for at input fra folk, og særligt tak til alle dem, som bare melder ind at jeg bare kan komme og lade hos dem. Fantastisk med så mange søde mennesker der er på dette forum. Hvis der skulle være nogen der i Lyngby/Søborg området, som har behov for lidt strøm står min dør selvfølgelig også åben.
Ja, med så meget tilbage havde jeg nu nok tændt for varmen da jeg nærmede mig SuC - eller givet gas ;-)
@Toftager: Du skriver at du havde slukket varmen. Betyder det at du havde slukket for hele klimaanlægget (og dermed også blæseren) eller bare skruet ned for varmen? Jeg tænker på om den ikke duggede uden blæser...?
Ja ankomst med 13% viser jeg har kørt en tand mere forsigtigt end nødvendigt :-)
Gad ikke tænde varmen, nu var jeg jo pakket ind i vinterjakke og tæppe. Så ville jeg jo bare komme til at svede. Og auto-piloten var jo sat. Så den fik bare lov til at trille i mål.
Desuden var det interessant, at se hvor jeg ville end, når jeg kørte ens både frem og tilbage. Synes det var ret tankevækkende hvor stor forskel der var på de 2 ture, på trods af hvor ens de blev kørt.
Jeg overvejede faktisk at se om jeg kunne nå helt hjem, men har kun 230v stik da mit 400v ikke er blevet monteret endnu, så ville det betyde jeg at jeg ikke kunne nå at lade særlig meget til dagen efter og derved påvirke de næste par dages kørsel. Så besluttede at fylde godt på på SuC'en da der var massere af pladser. (Synes faktisk at det er blevet helt ok i Køge igen. Har ikke være kø der de sidste par gange jeg har været der)
I forhold til klima-anlæggget, så havde jeg også regnet med det ville være nødvendigt at have det tændt på minimum, men det var faktisk ikke. Duggede lidt i Odense, men ikke noget der betød noget. Det viser i virkeligheden bare hvor piv utæt bilen er og hvor meget luft der kommer ind ved motorvejskørsel, men det er nok bare vilkårene med en amerikansk luksusbil :-)
Tager turen igen mandag. Så må jeg lige overveje om den skal tage med 130Km/t eller med varmen tændt. Nogle bud?
Jeg vil uden tvivl mene, at du vil bruge meget mere energi på at køre 130 frem for 110 i forhold til at køre med klimaanlægget tændt. De grafer der har været snak om i en anden tråd, viser hvor meget rækkevidden falder med øget hastighed. Når du nu alligevel lader i Køge, vil kabinen være opvarmet og batteriet ligeledes inden du kører af sted og skal bruge din rækkevidde. Derfor skal klimaanlægget "kun" vedligeholde temperaturen i bilen (med alle utæthederne). Men det er nok ikke helt forkert, at du skal bruge omkring 3 kW på det. Med 3 kW øget effekt på motoren, kommer du ikke fra 110 til 130 km/t. Måske til 115 km/t. Så alt i alt - hastighed er en meget vigtigere faktor end klimaanlægget. Specielt når bilen allerede er driftsvarm. Har du range mode på, vil klimaanlægget aldrig komme over 3 kW. Desuden vil vindforhold også være en meget større faktor end varmen i bilen. 10 m/s modvind svarer til 36 km/t øget vindmodstand. Groft sagt svarer det altså til, at du ved 110 km/t "belaster" motoren svarende til 146 km/t og ved 10 m/s medvind kun med 74 km/t (jeg ved godt det ikke kan præcist opgøres på denne måde, men eftersom vindmodstand er den største faktor ved disse hastigheder, er det ikke en helt forkert tilnærmelse).