Loading...
dk

Husstandsvindmøller | Tesla Forum

kofuukali
kofuukali Jan 19 '16

Hej Alle

Det er super fint at eje en Tesla og jeg følger allerede at jeg gøre klimaet en tjeneste.

Dog synes jeg alligevel at den suge meeeget strøm.

Når jeg er gået rund i mange år nu for at spare på små Watt ved at bruge LED pærrer og at slukke strøm til alt der ligger i stand-by, følger jeg mig lidt snydt at bruge 8kWh på en dagskørsel (hvor jeg før brugte det offentligt).

Altså jeg synes egentligt at det er syndt at Tesla ikke gøre mere for det der kaldes "vampire load", som på nogen dårlig dage bruge så meget som en mikrobølgeovn der kører 24/7...

Med alt det sagt, har jeg så tænkte at det eneste der vil give mening nu vil være at producere min egen el.

Jeg bor i en Villa i Københavns kommune og vil gerne høre om forskellige folks erfaring med at få en husstrandsvindmøller sat op? Giver det de kWh som det skal? Er det nemte med Kommunen, og Dong og energinet.dk?

Og penge mæssigt, kan det betale sig og i hvor mange år?

Hvis i har erfaring med solceller i stedet for er det også interessent, men jeg tænker at det er mest om natten at keg skal bruge strømmen og om vinteren når Tesla'en virkelig trækker. Der er solceller ikke så gode.

Mange tak i forvejen

Hookmaker
Hookmaker Jan 19 '16

Vindmøller  uanset størrelse kan du godt glemme i et boligområde.

Jeg har i et par år nu fulgt med på udviklingen af en vindturbine (horisontal) som bl.a. PhoenixTag har haft fingrene i. Den ligner klingen på en rotorklipper til græs, men er ca dobbelt så stor. Den er ideel, fordi den er næsten lydløs og kan integreres i et parcel hus tag uden at være synlig i omgivelserne. Men der sker ikke meget på det marked, desværre.

Niels
Niels Jan 19 '16
solceller giver rigtig god mening. og mest hvis du ser på tidspunktet af døgnet de producere.
i danmark er der "underskud" af energi om dagen og overskud om natten.
solceller producere altid om dagen og gavner derfor samfundet mest muligt.
nu ved jeg god de ikke producere om vinteren, men de hjælper i det mindste godt til om sommeren hvor kraftværker så kan drosle kraftigt ned.

jeg har solceller og på årsbasis går det stort set op, inkl. tesla kørsel. det skyldes at jeg har både på huset og i sommerhuset - trods det går op, betaler jeg stadig el/afgift/moms da jeg ikke producere nok hjemme og har overskud i sommerhus. hjemme køber jeg så min egen strøm og betaler gladeligt fuld afgifts belagt pris og moms af det.

jeg har også nogle vindmølle andele, og det går også godt..her blev sidste år produceret 17% mere end budgeteret. det sjove ( eller faktisk knap så sjovt) er at i perioder får man penge for IKKE at producere strøm....ja det er rigtigt, min mølle blev flere gange sidste år stoppet for at undgå 'bøder' og i stedet modtage 'stå stille' tilskud......hvor dumt er det lige.


når det er sagt, hvis du har plads på taget så få nogle solceller op, hvis ikke du har plads eller hellere vil have vindmøller, så køb nogle andele - møllen behøver ikke stå i din egen baghave. hver eneste solcelle kwh som du får produceret vil gavne miljøet da der spares på forbruget af fosile brændstoffer 1:1 - alternativet til den producerede kwh ville have været kul eller gas.
Kiefer
Kiefer Jan 19 '16

Jeg har lagt mærke til der er en i Sønderborg der har fået lov til at opstille denne type mølle:

http://www.sawtenergy.com/product/p3000.php

I hvad jeg vil kalde et tættere bebygget område i forhold til hvad vi plejer at se der gives tilladelse til, til husstandsvindmøller. 

Jeg kender intet til projektet i Sønderborg, jeg synes bare det ser vældig interessant ud i forhold til lidt tættere byggeri. Så hvis nogen herinde kender til det, må de da gerne melde sig :-)

/Martin

sjensen
sjensen Jan 19 '16

@kofuukali... For at blive ret konkret, så kan du for 20.000 kr blive medejer af en vindmølle hvor din andel så producerer ca 5.000 kWh årligt i forventeligt de næste 20 år. Det er en forholdsvis enkel og billig måde at blive el-producent på.

Om det også giver et økonomisk overskud afhænger primært af el-prisernes udvikling. Dog er der nogle skattemæssige fordele hvis man har et mindre antal anparter som privatperson.

Klaus_
Klaus_ Jan 19 '16

@sjensen, de ca 5.000 kWh bliver så solgt til el-nettet til en eller anden lav pris (50-60 øre pr kWh, eller hvordan?) - tænker jeg...?     

sjensen
sjensen Jan 19 '16

@Klaus ... Ja, men prisen er nok nærmere 15-20 øre / kWh og meget variabel. I en årrække får vindmøller herudover et tilskud fra PSO midlerne. Hvis du undrer dig over at vi så betaler meget mere for strømmen hjemme, så går resten af pengene til dem som driver forsyningsnettet og selvfølgelig statskassen.

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 20 '16

Et alternativ til husstands vindmøller, er microturbiner: http://www.scan-comfort.dk/produkter/mikroturbiner

 

Jeg så i weekenden at nogen solceller ejere kommer til at betale 2300kr om året, fordi man har fjernet en tilskuds ordning ingen viste eksisterede, er der nogen der ved om det også gælder vindmøller?

P85DK
P85DK Jan 20 '16

@Martin - interessant, jeg har ledt efter sådan en type til sommerhuset ved Vesterhavet - ser dog lidt store ud

RobertJ
RobertJ Jan 20 '16

DONG Energy Gentofte har nogle lodrette 'kunstværker' stående ud mod motorvejen.
Det ligner på en prik noget der kunne trække en generator.

Dong @ Google

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 20 '16

Jeg tror små vindmøller i alle mulige afstøbninger bliver stort når udviklingen endelig tager fart og priserne kommer ned. Se fx. http://www.alternative-energy-news.info/tree-shaped-wind-turbines-paris/

Det næste er langt billigere batterier så vi selv kan gemme vores strøm. Tesla er på rette vej med powerwalls men jeg håber på der kommer noget der er langt billigere.

 

MrCoffee
MrCoffee Jan 20 '16
Genialt, sådan et træ må jeg have i haven...
Kiefer
Kiefer Jan 20 '16

Helt enig, nogen der ved hvad sådant et træ koster?

Specs siger det kan producere ca. 4kWh.

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Jan 21 '16

Det var ikke meget Martin. Og hvor lang tid tager det så?

RobertJ
RobertJ Jan 21 '16

£23500 if opslaget i #11.

4kWh kan man ikke bruge til meget. Måske bage et brød eller koge en gang risengrød. 
Er det 4kW effekt du mener?

Kan den få nok vind under bladene i et villakvarter til at det rykker ?

Det ser ellers lækkert ud.

Kiefer
Kiefer Jan 21 '16

Ja ok, jeg overså prisen på den første side, og kunne ikke se de skrev noget om det på deres eget site...

£23.500,- for et system der ifølge deres egne specs kan producere 2.400 kWh er måske en anelse for lidt:



Ovenstående billede er taget fra deres info site med specs. 

/Martin
 

 

kofuukali
kofuukali Jan 30 '16

Blot en opdatering herfra.


Har talt med vindmøllerforeningen (dkvind.dk) som sagde at hvis der ikke var minimum 30 meter (helst 100 meter) mellem mit hus og naboens, ville det ikke virke godt nok.

Så sagde han os at, til at producere nok til et behov af 6000kWh/år, skulle man gå efter en 10Kw vindmøller som koster mellem 400 og 700'000dkk...

så det var helt oplagt...

Jeg kigger nu lidt på solceller, men er ikke overbevidst da:

1. De er super grim og kan nedsætte husets værdig

2. Det er jo mest om vinteren at min Tesla bruge meget strøm og det samme for huset... og der generer solceller næsten ikke noget... det føles ikke som det rigtig løsning endnu

Johannelund
Johannelund Jan 30 '16
Ny lov der træder i kraft den 1. April hvis man har solcelleanlæg at man skal til at betale en nettarif på ca. 23 øre på kWh som man producerer til elnettet, hvilket vil medføre at det mest økonomiske vil være at oplade sin elbil i dagtimer (samme tidsrum hvor dk har underskud på CO2 neutral strøm) istedet for At oplade sin elbil om natten, hvor der er overskud på CO2 neutral strøm) endnu et eksempel at dk gerne i teorien vil have grøn strøm, men i praksis ikke, (solcelleejer, og elbilejer)
Kiefer
Kiefer Jan 30 '16

Ja den har staten regnet godt ud, de offentlig ejede el-selskaber skal nu tjene penge på at andre producerer strøm til dem som de så kan sælge videre...

Man skulle tro det var netop en 1. april.

/Martin

ErikBH
ErikBH Jan 30 '16

@Kiefer: og det strider jo mod al fornuft at jeg reelt nu får dummebøder (jeg har den gamle års nettomålerordning) for IKKE at anvende min solcellestrøm med det samme fremfor at lade bilen om natten hvor der er overskud af strøm.

/E

Sider: 1 2 »