Loading...
dk

P85D ejere - hvad er jeres typiske Kwh/km? | Tesla Forum

MarkC
MarkC Jan 20 '16

Kære alle

Jeg ejer P85D, siden midt november 2015, og har den nyeste firmware, den såkaldte "Spotify" version. Jeg har kørt ca. 9000 km i bilen. 

I hele perioden har jeg altså et snit på 262 kwh/km, og jeg har en typisk range på 250 km på min 85 batteri, når jeg lader til 90%. Før 8. januar var mit snit ca. 245 kwh/km, men den 8. januar fik jeg både vinterdæk på (19" Pirrelli) Og fik Spotify opgraderingen, så jeg ved ikke, hvor årsagen til det øget energiforbrug skal findes. 

I virkelighedens verden har jeg max ca 160-200 km pr ladning, så er batteriet på, eller under, 10%. 

At komme fra laderen på Amager til Østerbro koster 10% batteri. En køretur fra Østerbro til Århus og tilbage (620 km) kan kun gennemføres med 5 besøg på SuC, hvor to af ladningerne er til 100%. 

Tesla påstår, at mit tal er "helt normalt".

Hvad er jeres kwh/km? 

På forhånd tak

Mark

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 20 '16

I min P90D ligger jeg på mellem 280 og 300 W/km og har en reel rækkevidde på mellem 250 og 300 km

Bilen står i opvarmet garage så den er aldrig bundfrossen ved start

Dette er ved normal kørsel inden for fartgrænserne, hvis jeg kører som jeg normalt ville gøre i mine tidligere biler ligger jeg mellem 350 og 400 w/km

Ikke specielt overbevisende men det må skyldes de lave temperaturer

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Jan 20 '16
T3S7A
T3S7A Jan 20 '16

Det er normalt på denne årstid, med disse temp. vi har lige nu.

Du kan vælge at slå range mode til on, sænke kabine temp. til 18.5 grader, og kører 10-15% mindre hastighed, det vil give dig mere rækkevidde.

Men ellers er det helt normal omstændigheder i disse frostgrader.

JeppeB_HinnerupAuto

Ved Tesla behind The Scenes anbefalede Tesla at slå range mode fra for bedre rækkevidde, med range mode on vil opvarmning af batteri mv. slå fra og det giver ifølge Tesla dårligere udnyttelse af batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Jan 20 '16
MarkC
MarkC Jan 20 '16

Jeg kører med Range Mode slået fra. 

Jeg forsøger at koble bilen til "shore-charging" 30-45 minutter inden jeg kører, eller planlægger at ladningen til 90% standser ca. ved køretid. 

Og, jeg bruger min app til at tænde bilens klima anlæg 15 minutter inden kørsel, da denne anfærd angiveligt skulle forvarme batteriet. (Har jeg forstået det korrekt, at bilen forvarmer batteriet mest, når klima anlægget i bilen er tændt, i tillæg til, at bilen er kablet til laderen?)

Mark 

P85DK
P85DK Jan 20 '16

@JeppeB

400 w/km svarer til ca. 24 km/l - var det den benzinøkonomi du havde i dine tidligere biler om vinteren, eller bliver det lidt mere overbevisende når tallene sammenlignes korrekt :-)

@MarkC - dit forbrug lyder helt normalt

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 20 '16
JeppeB_HinnerupAuto

Tror ikke dette spørgsmål går så meget ud på økonomi for skulle vi alle have købt en C1 i stedet for en Tesla. Problematikken er rækkevidde, en rækkevidde som for de fleste er alt afgørende i forhold til om en elbil er et alternativ til benzin/diesel.

Tesla har nok oversolgt en smule på rækkevidden og det kommer bag på mange, helt fair som jeg ser det. Hvis du bruger deres egen beregner kommer du også frem til helt andre tal end dem vi reelt kører. De gode råd om at slukke varmen og køre 90 km/t er selvfølgelig fine men så er elbilen jo ikke et reelt alternativ.

Jeg har heldigvis ikke behov for at køre mange kilometer dagligt men for dem der har købt bilen med dette behov har formentligt brugt argumentet med at de billige kilometer skulle dække noget af omkostningerne ved at bilen er dyrere. Dette regnestykke går jo helt galt hvis ikke bilen kan bruges effektivt til  netop disse ture

P85DK
P85DK Jan 20 '16

Enig - men jeg forstår alligevel ikke helt folk bliver overrasket over hvor meget det koster at køre om vinteren. Fair nok at folk ikke har sat sig ind i at de kun kører med 9 l benzin i tanken, og helt enig i at Tesla ikke har 'uddannet' deres kundegruppe godt nok, men det har aldrig været nogen hemmelighed at elbiler har begrænset rækkevidde pga af den begrænset mængde energi de har med, det er jo derfor at de aldrig har fået et gennembrud.

Teslas egen beregner er ikke helt off - en P85D, 120 km/t, 0 grader, varme tændt og 21" siger de 312 km, hvis du så har våd vejbane og vind, så koster det lidt ekstra. Det er 272 wh/km.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 20 '16
T3S7A
T3S7A Jan 20 '16

Jeg forstår det virkelig hellere ikke. Jeg kan sgu næste forstå det, den gang vi købte vores første Nissan Leaf ( elbil ) i 2011. Der var der ikke meget info, viden, forum mm. om dette. 
Eks. kører vi med ca. det dobbelte forbrug i vores leaf om vinteren som om sommeren. 

Men alle dem som har købt Tesla nu her, de har da haft rig mulighed for at undersøge lidt om hvor langt den kan kører. Så kan ikke forstå det kan komme bag på nogen, og at rigtig mange tror ders bil ligefrem fejler noget. Det er helt normalt. 

Tesla er endda mig bekendt den eneste som endda oplyse forskellige rækkevidde, alt efter sommer vinter, varme kulde, hastighed. Alle andre producenter, skriver blot NEC rækkevidden. Eks en Leaf til 199km. Som nu her maks kører 100km. 

ODE90D
ODE90D Jan 20 '16

Hej Mark,

Jeg kan også bekræfte at dit forbrug virker ok på denne årstid, og ligner mit. Jeg kan dog ikke forstå hvordan du kommer frem til 5 SuC besøg? Skyldes det, at  du ikke kan lade den helt op inden du kører hjemmefra? 

Med et fuldt opladet batteri vil du have et range på minimum 220 km med rigtig god fart, og bedre endnu hvis du har stoppet ladningen og forvarmet bilen umiddelbart inden afgang. Det bringer dig til Middelfart med en lille smule tilbage på batteriet. Her skal du lade til ca 90% (nu er batteriet varmt og du kører længere pr kWh), og kan derefter køre til Århus, og have nok til at komme retur til Middelfart. Tilbage i Middelfart lader du igen til ca 90% og kører hjem på det. 

Så 2 x 90% ladninger burde være nok -. hvis du altså har lademulighed derhjemme. Ellers er du nødt til at stoppe i Køge på vej ud og hjem, men så giver det 4 SuC stop.

hhs
hhs Jan 20 '16

https://www.youtube.com/watch?v=xPGaaqeHL0s  Denne video forklarer "Range Mode" og hvordan man bedst forvarmer.

KbhP90DL
KbhP90DL Jan 20 '16

Har en P90DL og har efter 3000 km et snit på 290 wh/km, så misundelig på dine 260.. :-)