Loading...
dk

Valg af opladningsform | Tesla Forum

kammersgaard
kammersgaard Nov 17 '14

@Raymond: Jeg synes ellers Rasmus Skaarup skrev ovenfor at man kunne gøre opladning gratis for alle teslaejere, så var det virksomheden der betalte? Kan man ikke det?

RasmusSkaarupMay 9 "Hvis man er selvstændig må det ultimative være at gøre sin ladestander gratis for alle (dermed inkl. sig selv). Så afregner firmaet el og får lidt afgift retur - og så er den ged barberet."
Skaarup
Skaarup Nov 17 '14

@Raymond, jeg forstår ikke hvordan du i firmaet vil trække ting fra, som du privat får en regning på?

Det optimale må være at firmaet modtager en regning fra elselskabet, som indeholder al el leveret til matriklen. Kvartalsvist sender man en regning til sig selv privat på de kWh firmaet er blevet afregnet af elselskabet minus de kWh som bimåleren (der kun måler på "ladestanderen") har målt i perioden. På momsafregningen indtaster man de afgifter der er betalt for bilmålerens kWh. Momsrefusionen sker "af sig selv" når man gør det på den måde.

Raymond
Raymond Nov 17 '14

@Rasmus, De kWh som du "trækker fra" på momsafregningen, skal der være betalt fuld afgift af - firmaet kan ikke nøjes med at fakturere "privat" forbrug minus ladeforbrug.

@Kammersgaard: Ja, man kan godt lave gratis opladning til alle inkl. sig selv, men det skal foregå på en offentlig tilgængelig matrikel(altså ikke din private!).

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Nov 17 '14
Skaarup
Skaarup Nov 17 '14

@Raymond, det må du uddybe.

Eksempel: LilleAltMuligFirma I/S modtager en regning på 100 kr fra StortElskab A/S, den indeholder cirka 30 kr el, 50 kr afgift og 20 kr moms. Den regning indgår i LilleAltMuligFirmas regnskab, og LilleAltMuligFirma får resusion for 20 kr moms "automatisk" (se momsafregning om lidt). 

Bimåler svarer til el, afgift og moms på 40 kr, så firmaet sender en regning til PrivatPerson på 60 kr indholdende cirka 18 kr el, 30 kr. afgift og 12 kr moms. 

Ved næste momsafregning indtastes der 20 kr i købsmoms, 12 kr. i salgsmoms og 20 kr i elafgift (30-50).

Ladestander må gerne stå på privat matrikel, bare den er offentlig tilgængelig, som du også selv siger.

kammersgaard
kammersgaard Nov 17 '14

@Raymond og @RasmusSkaarup, det er vel denne tekst der specificerer placering?

"Det er et krav, at der sker en måling af den elektricitet, der anvendes til opladningen. Kravet om måling gælder, uanset om ladestanderen er placeret i det offentlige rum, hos husholdninger eller andre steder. Måleren skal være placeret i forbindelse med ladestanderen."

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2062223

Bemærkede også lige dette afsnit:

"Hvis der i en virksomhed udelukkende skal ske fordeling af energiforbrug mellem privat og erhvervsmæssig anvendelse, kan fordelingen ske skønsmæssigt, dvs. uden konkret måling."

Raymond
Raymond Nov 17 '14

@Rasmus, jeg kan ikke tage stilling til om den konstruktion vil være ok, jeg tror det ikke, for der skal bl.a. være et abonnement indblandet. - Jeg kan bare sige, at min er helt ok, d.v.s trække "privat" elafgift + moms" fra i selskabet med refusion, når mobillader er ejet af selskab(og der er abonnement på det) og der samtidigt er en måler.

Din matrikel er pr. definition privat, der må ikke komme andre ind på din matrikel, hvis du ikke specifikt gør opmærksom på det, d.v.s. et stort skilt med ordene "GRATIS OPLADNING AF ELBILER" eller lignende.

Raymond
Raymond Nov 17 '14

@Kammersgaard: nej skønsmæssigt går ikke for elbiler: "Det er et krav, at der sker en måling af den elektricitet, der anvendes til opladningen. Kravet om måling gælder, uanset om ladestanderen er placeret i det offentlige rum, hos husholdninger eller andre steder. Måleren skal være placeret i forbindelse med ladestanderen. Kravet om måling gælder også, hvis virksomheden oplader batterierne til den registrerede elbil på batteriskiftestationer." 

Men derudover er det den rigtige lov, du har fat i - den skal bare læses i det hele også specifikt hvad angår elbiler.

kammersgaard
kammersgaard Nov 17 '14

@Raymond det er nu også okay at der skal en måler på :-)

Det er mere om jeg skal lade det køre gennem virksomheden eller ej. Men jeg kan jo selvfølgelig altid bare starte med at gøre det privat, så kan jeg jo altid bare sætte en måler op senere. Det var bare for at betale installationen af stik, osv. gennem virksomheden inden jeg sætter det op.

Er der nogen her i forummet, som kører det igennem virksomheden?

Raymond
Raymond Nov 17 '14

@Kammersgaard, ja, jeg kører det igennem virksomheden. Virksomheden har betalt for installering samt ladeboks(som jeg selv har samlet - nå nej, det er løgn, det var PerPower, der loddede og bøjede  - jeg så bare på - tak Per). Jeg betaler et månedlig abonnement til virksomheden og får afgift+moms retur hvert kvartal(billede af måler som dokumentation) og virksomheden fradrager afgift + moms i momsafregningen. 

Kiefer
Kiefer Nov 18 '14

@Raymond: Det er samme løsning jeg bruger, jeg valgte så bare at lodde tingene sammen selv i første kasse, nr. 2 skulle der ikke loddes i, men slutresultatet er nogenlunde det samme...

Har et megadyrt abonnement via mig selv...

/Martin

Mike2810
Mike2810 Nov 18 '14

Jeg har også ladet mit firma betale og installere 400/32 tilslutning til separat måler og efterfølgende ladebox i min carport der er fælles med 8 andre beboere. dette efter råd fra min revisor.

kammersgaard
kammersgaard Nov 19 '14

@Kiefer og @Mike2810 men lader i virksomheden betale elregningen og så fakturerer jer selv for jeres privatforbrug, eller betaler i stadig den privat. Det er lige den sidste ting jeg skal have afklaret i konstruktionen, om man skal lave en offentlig gratis oplader :-)

Kiefer
Kiefer Nov 19 '14

Jeg betaler forbruget privat og bliver refunderet en del af afgiften af firmaet der ejer ladestanderen. I mit firma er der ikke noget der hedder "gratis" ;-)

/Martin

Raymond
Raymond Nov 19 '14

Jeg gør nøjagtig som Kiefer og er enig.

Sider: « 1 2