Loading...
dk

Stikkontrakt brændt af.. | Tesla Forum

Kmj
Kmj Feb 4 '16

Købte min Tesla for et par måneder siden, samtidig bestilte jeg en ladestation. Dog er var der en del ventetid, så opladning måtte fra start være gennem en almindelig stikkontakt.

Da jeg fik bilen udleveret spurgte jeg til om der var noget jeg skulle være opmærksom på, når jeg ikke havde en ladestation fra start af. Manden fortalte, at der skulle være jordforbindelse. Jeg kunne fortælle at mit hus var 5 år gammel og have Jord i alle stik. Da han hørte det, så mente han ikke jeg skulle være opmærksom på noget.

Jeg kom så hjem med min bil og startede med at lade. Alt gik som det skulle et første par måneder. Men her den anden dag brændte min stikkontakt af og det yderste af stikket begyndte at smelte.

Efterfølgende ringede jeg til Telsa. Jeg spurgte damen der inde om der var noget jeg skulle været opmærksom på, hvis jeg ville lade der hjemme. Nej det mente hun ikke der var. Så fortalte jeg hende hvad der var sket. Efter hun hørte det, så var det pludselig min fejl at jeg ikke have tjekket min elinstallation igennem og sikret den kunne holde til den belastning det var at have bilen til at lade.

Jeg har været på Teslas Hjemmeside og syntes ikke jeg kan finde nogle informationer, på hvad jeg skal sikre inden jeg lader der hjemme.

Så mit spørgsmål er:

1) Hvor ligger ansvaret for dette?

2)Burde jeg have fået information om denne risiko og fik I andre det?

3) Hvilke forholdsregler gør i jer, når i lader ved andre? syntes da ikke jeg er helt tryg hvis jeg skal ”låne” lidt strøm eksempelvis ved mine forældre.

Kmj
Kmj Feb 4 '16
Lige et billede mere
Vinse
Vinse Feb 4 '16

Min holdning:

1 - Dig selv

2 - Ja

3 - Det svage led i en mormor ladning er ofte stikket eller hvis ledningen ligger i en rulle. 

Personligt sætter jeg ladningen i gang - Tjekker at bilen tager imod og det hele kører. Så mærker jeg på stikket (i huset) og ledningen efter en 10-20 min. Hvis jeg syntes det bliver lige varmt nok, så skruer jeg ned i bilen. Generelt lader jeg kun med 10A på denne måde da en meget stor del af energien ellers bliver brugt til at varme græsplænen ved sommerhuset op ;) (Jeg bruger kun en 2,5m2 ledning)

Gronhund
Gronhund Feb 4 '16
Jeg vil jo hellere have, at der er nogen der har forstand på det der svarer, men hvis dit stik ikke har været sat helt i vægen, eller hvis det er blevet trukket ud mens du lader, så kan man forestille sig noget i den stil kunne ske. Det er jo 12-13 A den trækker.
Det mest sandsynlige er nok at det er stikkontakten der er defekt. Det skal forståes på den måde, at hvis der inde i stikkontakten ikke er ordenlig forbindelse til dit stik, så vil der blive meget varmt, da du får en høj Ohmsk modstand. Det kan give dit resultat.
Jeg tror desværre ikke det er Tesla der er skyld i problemet, med mindre der lige er blevet trukket en del mere strøm end de 13 A, eller at stikket er defekt. Men det ser ud til at varmen kommer inde fra stikkontakten og ikke stikket.
CarstenHansen
CarstenHansen Feb 4 '16
For mig ser det ud som om det er stikkontakten den er gal med. En lille løs forbindelse kan sagten lave den ballade man ser på billedet, specielt når der er så meget belastning på stikkontakten.

Om det havde været ladeudstyr, støvsuger eller andet udstyr der havde siddet tilsluttet i lige så lang tid, var du nok endt ud i samme resultat. Desværre. 

Jeg skal dog ikke kunne udelukke dette er et problem man oftere støder på ved opladning af en TMS.

Vh. 

El-installatøren :)

ElPeter
ElPeter Feb 4 '16
Jeg synes tvært imod at det ser ud til at det er stikket der er overophedet og dernæst har svedet stikkontakten til. Men jeg er ikke belastet af nogen særlig viden om emnet ;-)

Inden jeg selv fik sat kraftstik op ladede jeg også med alm 230 V. Der satte jeg max til 10A i bilen, for en sikkerheds skyld.

Klaus_
Klaus_ Feb 4 '16
Jeg mener at der inde på din My Tesla side, ligger en PDF omkring opladning derhjemme. Det er muligt den kun er til installering af CEE stik, jeg husker ikke om den også indeholder generel information.

Når jeg lader 220v (mormor) hos andre, skruer jeg altid lidt ned for hvor meget bilen trækker. Man ved aldrig hvor gode installationer folk har, og hellere lade med 5 km/t og undgå at blive uvenner med nogen :) 

Kmj
Kmj Feb 4 '16

Nu får jeg heldigvis min ladeboks i næste uge, så kan elektrikeren samtidig se på den stikkontakt. Men det er klart at jeg i fremtiden vil skrue godt ned, hvis jeg skal mormor lade andre steder.

Men jeg kunne godt nok godt have tænkt mig noget information om denne risiko ved udlevering af bilen..

CanEl
CanEl Feb 23 '16
det danske stik, som er varmet op, er du nød til at skifte ud, da det er udglødet og ikke kan bære høj strøm mere. jeg vil tro at der er ledning nok til at montere et nyt stik på do, eller monter evt et blåt cee stik.
runeh
runeh Feb 23 '16
Som allerede nævnt kan det aldrig blive Teslas ansvar at din elinstallation ikke kan holde til belastningen. Selvfølgelig kan man altid sige de skulle oplyse det ene og det andet. Men al mulig sund fornuft siger nu også, at et 5 år gammelt hus burde kunne klare det fint. Har aldrig selv oplevet problemer eller hørt om andre i nye huse med problemer. Så jeg synes egentligt de har informeret dig fint nok. 

Og der står sikkert diverse advarsler i manualen et eller andet sted. Det er jo et amerikansk firma, så manualen er vel konstrueret så defensiv som muligt. 

Kiefer
Kiefer Feb 23 '16

Tesla tager også indirekte ansvar for din installation, brænder skidtet og tager din bil med i faldet, så dækker garantien på bilen, det ser man vist ikke andre elbil-fabrikanter gøre!

Alle stik kan smelte hvis de ikke er monteret 100% korrekte. Jeg har selv oplevet det i en byggestrømtavle jeg havde fået sat op midlertidigt mens vi byggede hus. I den var der et 16A udtag som pludselig holdt op med at virke. Og det var først da jeg fik skilt det ad jeg fandt ud af at tingene kan altså blive varme.

Selv om dette stik var lavet af en elektriker kan det altid gå galt. Jeg ville aldrig trække 10A på en almindelig stikkontakt i ret lang tid. Og slet ikke hvis det er en ældre installation, dog burde en 5 år gammel installation dog kunne holde til dette, men der kan jo være halvskidt monterede kontakter over det hele hvis det f.eks. lige er gået lidt for hurtigt for den elektriker der skal lave installationen.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 23 '16
TVJ
TVJ Feb 23 '16
Jeg kan lige tilføje at jeg fik brændt en stikkontakt af i sidste uge. Det var dog en almindelig elkedel der var skyldig. Havde ellers fungeret upåklageligt i flere år. Er bange for stikket ikke var sat rigtigt i.
Knudsen
Knudsen Feb 24 '16
Det er en klassiker med moderne stikkontakter..! Det har jeg set ret mange gange efter hånden...! 

Det er blevet dejlig nemt at montere en stikkontakt i dag med feks. LK's klem-tilslutning - Problemet kan dog ofte være at klemmen der "griber" fat i ledningen ikke får "gnavet" sig godt og grundigt ind i ledningen - og derfor alene holder den fast i et meget lille kontakt-punkt - og dermed kan den ikke holde til den langvarige belastning... Kontaktfladen fra ledningen og over til den klem-tilslutning i stikkontakten er ganske enkelt for lille. Derfor er det god praksis at sikre at ledningen har ordentlig fat i klemmen i stikkontakten.
Du ville have sansynligvis have set nøjagtig det samme med fex. støvsuger hvis den var tændt lige så lang tid som din bil.
Og når du får installeret ladestation, så sørg for at sikre dig at der er brugt kvalitets komponenter i eltavlen mv. for ellers kunne du få samme varmeproblem her. Og envidere sikre dig at elektriker spænder ALLE samlinger ordentligt. Havde selv en skod automat sikring der nåede 86 grader efter 2 timers ladning... LOL (billig harald-nyborg bras..!)

MDamm
MDamm Feb 24 '16
Jeg har haft samme situation, og jeg har fået stor respekt for mormorladning.

Jeg kontrollerer varmeudvikling, hver gang jeg er på fremmede installationer, så jeg ikke risikerer flere smeltede kontakter. Jeg er ret overbevist om at Knudsen har ret i ovenstående, og efter den brændte kontakt er blevet skiftet, har der ikke været problemer med den.
Forummets indlæg er redigeret af MDamm Feb 24 '16
Niels
Niels Feb 24 '16
i sommerhuset har jeg en eltavle af billigt fabrikat. den er godkendt og monteret af elektrikker. når bilen lader kan jeg mærke at hpfi/automat sikringer bliver meget varme.
jeg har derfor planlagt at jeg asap. skufter hele tavlen til mærkevare.
der hjemme har jeg en LK med schneider tavle og den er helt kold.....

jeg syntes nu også tesla burde informere bedre om netop fare for overophedning i stik/kabler. og de kan som sådan nå det endnu blot ved at sende en informations mail ud, hvor de gør folk opmærksom på dette potentielle problem - derved ville de have røven fri den dag et hus brænder ned.
Kiefer
Kiefer Feb 24 '16
Jeg har haft en Schneider automatsikring der strøg på grund af varmen, den blev byttet ud med en ABB og så virkede det tilsyneladende.

Nu bruger jeg nogle Häger automatsikringer, de bliver også lune men ikke noget der virker til at være kriminelt. 

/Martin

Flemming
Flemming Feb 24 '16
Når jeg lader på 220 volt stikkontakter på hoteller eller andre steder har vænnet mig til at skrue lidt ned for med hvor mange Amp. der skal lades med.
Hvis biler vil lade med 10 Amp skruer jeg ned til 8 Amp og er det 16 Amp skruer jeg ned til 13 Apm.
Siden jeg begyndte med at gøre dette, har jeg ikke siden oplevet at sikringerne er sprunget og er kommet ned om morgenen til en bil der ikke ladet som den skulle i løbet af natten
Kiefer
Kiefer Feb 24 '16
Flemming: Godt valg, det var jo det samme Tesla gjorde med alle vores biler i slut 2013 start til midt af 2014, hvor de skruede ned til 13/26A på samtlige biler.

Det var også først da de skruede op igen at jeg opdagede at tørretumbler og Tesla begge sad på L2. Indtil da havde det ikke været et problem.

/Martin

Knudsen
Knudsen Feb 25 '16
@Kiefer (og andre): Hvad er din erfaring mht. fabrikat og kvalitet på automat sikringer - altså hvis vi ignorerer prisen fulstændig, og alene kigger på kvaliteten. Hvad tænker i der er bedste valg...? 
Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Feb 25 '16
NCL
NCL Feb 25 '16
Knudsen: Har gode erfaringer med Schneider, og de ligger heller ikke i den dyreste ende.
Sider: 1 2 »