Loading...
dk

Hvad kører vi på literen? | Tesla Forum

koden
koden Feb 4 '16
Det bliver jeg tit spurgt om.

jeg har nu kørt 3300 km og har et gennemsnit på 282 Wh/km

Det er nok lidt højt.

men lad os sige det var 250 Wh/km.

Så er det vel ca. 50 øre pr. km eller hvordan omregner man dem til 1 Kwh hjemme på min elmåler som jeg for nemheds skyld siger koster 2 kr.

men måske er det 2.2 kr. ?

DeaconWP
DeaconWP Feb 4 '16
Hvad du kører på literen i dit aktuelle tilfælde kan svares sådan her:

I EN LITER BENZIN ER DER 9,125 KWH. JEG KØRER MED ET GENNEMSNIT PÅ 282 WH/KM.
SÅ DET SVARER TIL, AT JEG KØRTE 9125 WH/L DIVIDERET MED 282 WH/KM = 32,4 KM/LITER.

PRISEN PR KILOMETER:

DIN ELPRIS: 2,20 KR PR KWH DIVIDERET MED 1000 GANGET MED DIT FORBRUG SOM ER 282 WH/KM.

DET FÅR JEG TIL 62 ØRE PR KILOMETER.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Feb 4 '16
SuneH
SuneH Feb 4 '16

Din beregning er selvfølgelig rigtig, Deacon.

Men i praksis mener folk "Hvor billig er den at køre i?", når de spørger om hvor langt den kører på literen. De færrest spørger til hvor energieffektiv den er. Oftest tænker folk på, hvad det koster at køre i den.

Jeg siger derfor: "Jeg kører ca. 5 km på en kWh. Den koster ca. 2,5 kr. Det giver 50 øre/km. Hvis en liter benzin koster 10 kr, skal man køre mindst 20 km/l for at komme ned på 50 øre/km. Så prismæssigt svarer det til, at jeg kører 20 km på literen".

Så: min store, hurtige TMS er lige så billig at køre i som en Kia Picanto. På en god dag.

At det energimæssigt er en langt mere effektiv bil jeg har, som kører nærmere 50 km på det energiindhold, der er i et liter benzin, er en anden sag. Det tror jeg ikke folk tænker over, når de spørger hvor langt den kører på literen.

DeaconWP
DeaconWP Feb 4 '16
Det er da en god måde at forklare det på. Især med sammenligningen.

Og så har han den lidt mere nøjagtige beregning til sig selv. Takker.

Jeg har en tendens til at blive for teoretisk og matematisk. Og jeg glemmer, at det ikke er det de fleste har brug for, når de spørger om noget.
ElPeter
ElPeter Feb 4 '16
@DeaconWP: Det sidste lyder som det min søn tænker om mig når jeg hjælper ham med matematik. I bund og grund vil han bare have facit på opgaven ;-)
Kristian70k
Kristian70k Feb 4 '16
Jeg har kørt 87.000 kr brugt 8500 kWh på hjemme måleren får en kr i refusion så giver lige omkring en kr så det er 9000 kr.. Det giver vel omkring 10 øre pr km..
koden
koden Feb 4 '16
Tak Deacon og SuneH.
Det var lige nøjagtig det jeg også har sagt til folk der spørger.
20 km på literen.

Det er jo pænt for så stor en bil.
Men vel ikke meget mere end 25% bedre end en stor Audi dieselhakker.

Fordelen er så at det er ved max. El pris.
Alt under den pris vil øge km på literen.
Kristian70k
Kristian70k Feb 4 '16
.. men det jo bare ikke helt rigtig Sune og Deacon.. hvis man gør brug af de refusions muligheder der er, så kommer du jo længere ned.. mit regnestykke vil være 220 wh pr km.. det er 4,54 km på en kwh.. der er 9,3 kwh i en liter benzin.. plus der kræves 4,3 kwh til at producere en liter benzin.. så det er 42,2 km på en liter.. plus 19,52 på de 4,3 så alt i alt svare det til 61,7 km på en liter benzin.. hvis vi regner det om i kr. på det aktuelle kwh forbrug minus refusion.. så får jeg det til at koste 22 øre pr km.. når halvdelen kommer fra Suc så kommer jeg ned på cirka 10 øre pr km.. så synes jeres regnestykke er helt i skoven (og i synes nok mit er..)
hhs
hhs Feb 4 '16

Ikke så interessant hvor meget vi kører på literen. Det afgørende er miljøbelastning pr. kørt kilometer.

En Kia Picanto der i praksis kører 20 km/l udleder ca. 160 gram CO2 pr. kilometer incl. CO2 udledning ved udvinding, raffinering og distribution af benzin. Ved 15.000 km bliver det til 2.400 kg CO2 pr. år.

I 2015 blev der i Danmark i gennemsnit udledt 211 gram CO2 pr. produceret kWh. En TMS der kører ca. 5 km/kWh vil incl. distributions- og ladetab udlede ca. 50 gram CO2 pr. kilometer. Ved 15.000 km bliver det til 750 kg CO2 pr. år.

Altså mindre end 1/3 af Kia Picanto ! 

I 2020 vil CO2 udledningen pr. kWh iflg. Energinet falde til højst 150 gram pr. produceret kWh. 

TMS CO2 udledning vil derfor i 2020 falde til ca. 35 gram pr. kilometer svarende til 525 kg CO2 pr. år ved 15.000 km.

Kia Picanto vil stadig udlede mindst 2.400 kg CO2 i 2020 foruden NOx mv.

TMS giver slet ingen forurening lokalt.

koden
koden Feb 5 '16
Nu gik oprindelige spørgsmål på ren økonomi ud fra en hjemmeladning.
Der passer de 20 km/L jo meget godt.

dette tal kan selvfølgelig forbedres, da elpris er variabel nedad.
Modsat benzin som er rimelig fast.
Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 5 '16
RobertJ
RobertJ Feb 5 '16
Det er fint muligt at komme under 20øre/km (50km/l eqv).

Det er altid mit svar når jeg får dette spørgsmål. Et sted omkring 50-60km/l.

50km/l sammenlignet med benzin og afgiftretur ordning. 

60km/l sammenlignet på Co2 i 2015.

Benytter selv ca. 2/3 hjemmeladning 1/3 SuC. Dette kunne nemt optimeres mod mere SuC men gider ikke sidde på en SuC for 70kr/timen. Hellere øko-køre hjem med -2% range.
31000km kørt, 3500kWh ladet hjemme.175kr/md + 1000kr oprettelse. 109øre retur ladeboks.Økonomi 1.år 20øre/km 2.år 18,5øre/km (62000km) 3.år 18øre/km (93000km) osv.

koden
koden Feb 5 '16
RobertJ: er det 31.000 km på et år.?

det lyder jo som en pæn besparelse at kunne gå fra 50-60 øre og ned på 20 øre med en returordning.

men den ordning med retur udløber jo i år og der er vel ikke nogen der tror på den fortsætter?

Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 5 '16
RobertJ
RobertJ Feb 5 '16
@Koden - det er for 1år. Udløb tja, det sagde vi os sidste år. Alligevel blev den fortsat til slut 2016. Tror personligt den fortsætter til 2020, eller indtil der kommer en differentieret elpris eller afløser til ordningen.

@Nostromo, Elbilsupport.dk's Wallbe Eco. De 175/md er abb. + afskrivning af boksen.

Ved ikke helt hvad der sker med den abb. afgiften når boksen er 100% afskrevet.

Det kan kun blive billigere.

- R

Invisibletycoon
Invisibletycoon Mar 15 '16
Jeg kører ca 10-12 km per liter(3 km pr KWH) nogenlunde det samme som min gamle Mondeo.
P85DK
P85DK Mar 15 '16
@Invisibletycoon - 333 wh/km er ca. 27 km/l, så næsten 3 gange så langt på literen som din gamle Mondeo :-)
Invisibletycoon

Jeg giver 2,25 kr pr kwh svarende til 75 øre pr km, Pris på 1 liter benzin ca 9,-svarer til 4kwh og betyder 12 km pr liter. Udover det tab på adskillige km pr døgn etc, ca 10km på 3kwh.

Hvis jeg skulle køre 27 km/l skal jeg  kun bruge 150 wh pr km.

ja regning er svært.

Invisibletycoon
Køb af ladeboks og 32 amp ekstra og elektriker regning ca 5 km/l de første 2 år.
Lennartbj
Lennartbj Mar 15 '16
Lidt sjov matematik i #19. Hvor langt kører man per liter hvis benzin koster 15 kr per liter?
Invisibletycoon
ja så vil jeg nærme mig 20 km pr liter og hvis benzinen koster 25 kr pr liter så ville jeg køre 33 km pr liter.
Lennartbj
Lennartbj Mar 15 '16
OK, så hvor langt en bil kører per liter er en funktion af prisen på brændstof? Den køber jeg ikke helt :-)

Men forstår godt man har brug for at lave sammenligningen når man skal kommunikere til ikke-elbil folket

Forummets indlæg er redigeret af Lennartbj Mar 15 '16
Sider: 1 2 »