Loading...
dk

Problemer med opladning 230v alm. stik | Tesla Forum

JohnU
JohnU May 12 '14
Jeg har nu flere steder forgæves forsøgt at lade på et alm stikkontakt 230v, hvor opladeren blinker rødt, som givetvis betyder at der ikke er jordforbindelse (i hvert fald ikke tilstrækkelig god). Er der andre der har oplevet det samme og har en god idé til løsning?
Kiefer
Kiefer May 12 '14

Ja, har prøvet det samme hvor jeg var ude ved en hvor jeg kunne låne hans 400V udtag hvor jeg oplevede det samme. Her var scenariet dog at der var fusket godt og grundigt på grund af en maskine der trak sikringen hver gang der kom vand ind, så ejeren havde fjernet jord...!

Hvis du skal forbedre jord-forbindelsen skal du jo ind og "fixe" deres installation, jeg tror ikke der er så meget at gøre når først bilen siger der mangler jord udover at forsøge et andet stik hvor der måske er bedre jordforbindelse.

/Martin

FrederikC
FrederikC May 12 '14

Man kan da også køre rundt med et jordspyd og 10 meter jordkabel, men det er måske lige voldsomt nok. :o)

PeterJ
PeterJ May 12 '14

Tesla'en skal selvfølgelig checke, at el-tilslutningen er iorden. I Norge har de haft udfordringer med dårlige jordforbindelser (klippegrund). I Norge har Tesla vist løst denne problemstilling. Tesla i Kastrup kan sikkert svare på de konkrete spørgsmål om jording, men det er en god idé, ikke at slække på sikkerheden i forhold til jording. Opladeren kan også blinke rødt, hvis stikkontakten afbryder på nullederen i stedet for faselederen. Det er let at checke med en polsøger.

DerHansi
DerHansi May 12 '14

Lige et generelt spørgsmål : kan man lade med det medfølgende standardkabel, på de offentlige ladestationer (type 2 stik) ?

DerHansi

sjensen
sjensen May 12 '14

Nej. Du skal have et type2-type2 kabel.

Hvis du alligevel også skal have et ladekort til Clever, så har de en pakke

https://shop.clever.dk/package.aspx?id=165

Det andet større netværk i DK er e-on. Her koster en brik 99,- i oprettelse

http://www.eon.dk/e-mobility/Lad-pa-farten/

Clever har 22 kW og e-on stort set kun 11 kW

Begge dele har fungeret upåklageligt de gange jeg har prøvet - så længe pladserne ikke var taget af benzin-biler.

DerHansi
DerHansi May 12 '14

@sjensen : du har sikkert ret, men så fatter jeg hat af hvad det er Tesla skriver om det medfølgende type 2 standard ladekabel ????????. Passer stikket ikke ind i ladestanderen ? - og hvis ikke , hvorfor f.... kan man så ikke købe en adaptor ??

DerHansi

Kiefer
Kiefer May 12 '14

Rolig nu, det Type2 kabel der følger med til bilen passer til et 400 CEE kraftstik samt til et enten Schuko eller almindeligt dansk 220V stik via adapter.

Det sjensen mener er at du skal have et Type2 <-> Type2 kabel, hvis du skal bruge en Clever eller EON stander. Et sådan kabel følger ikke med bilen men kan købes forskellige steder fra omkring 1500 kroner. Tesla har et til en små 3.000,-

/Martin

Bianco
Bianco May 12 '14
Citat fra Kiefer

...Type2 <-> Type2 kabel, hvis du skal bruge en Clever eller EON stander. Et sådan kabel følger ikke med bilen men kan købes forskellige steder fra omkring 1500 kroner. ...

Hvor finder du det til ca. 1.500,- ?

Jeg har ikke fundet det billigere end 2.300,- leveret.

Kiefer
Kiefer May 12 '14

@Bianco: Hmm, ja du har ret 1500 var vist lige optimitisk nok, havde set et til 1595 hos evse.dk, men kan se det er et type1 <-> type2. Man kan få et 16A Type2 til 269 EUR mens jeg har set et 32A type2 til 339 EUR hos: http://esl-shop.de/produkte/kabel-stecker.html

/Martin

sjensen
sjensen May 12 '14

Jeps. Det medfølgende ladekabel er type2 i den ene ende (bilen) og anvendes normalt med det ligeledes medfølgende røde 400V CEE stik i den anden ende. Udmærket løsning både hjemme og mange andre steder, men begrænset til 11kW.

En europæisk Tesla er lavet med type2 og det skal vi også være tilfredse med. Man kan således godt finde ladestationer der har et kabel med type2 stik og de passer direkte i Tesla'en (foruden VW e-Up!, BMW i3,  Zoe, ...)

På en offentlig ladestation er et kabel imidlertid udsat for slid og en kandidat for hærværk, så derfor må man selv have et kabel med. Af gode grunde har ladestationerne også type2 forbindelse og ikke f.eks. bare et 400V CEE stik. Dermed opstår behovet for at have et type2-type2 kabel med i enten trunk eller frunk.

sjensen
sjensen May 12 '14

Som antydet ovenfor.... Til Tesla bør man købe et 32A type2-type2 kabel og ikke et 16A (med mindre man har valgt dobbelt-lader fra til bilen og er sikker på at man ikke vil tilkøbe den senere)

DerHansi
DerHansi May 12 '14

@sjensen og andre :Ja, jeg har valgt dobbeltladeren fra i tillid til at vi i løbet af 2014 får det lovede SC net, men kan godt se det åbenbart trækker noget ud. Den ladestander ved storebæltsbroen ser ud til at kunne "påduttes" det røde 400 v CEE stik og er dermed fint nok, mens vi guffer på den nærliggende restaurant.

DerHansi

Kiefer
Kiefer May 13 '14

@DerHansi: Ja jeg gjorde det samme ud fra betragtninger, må nok indrømme at var der noget der skulle vælges om var det nok valget af dobbeltlader jeg ville have valgt til, ægrer mig i dag lidt over at jeg sparede de 11.000 da jeg konfigurerede bilen i sin tid, det er jo vanvittigt dyrt at få eftermonteret og efter min mening en helt ublu pris Tesla tager for det.

/Martin

kajakaj
kajakaj May 13 '14

Jeg vælger nok at købe Chademo-adapteren når den kommer, og så lade 50 Kwh DC-strøm direkte på batterierne. Clever har ca. 50 af disse ladestandere i DK og der er rigtig mange i EU. Håber selvfølgelig på at Superchargerne snart kommer herhjemme.

Kiefer
Kiefer May 13 '14

Jeg synes bare at både Clever og EON er alt for dyre pr. kWh, med en pris på henholdsvis 5,5 og 5,25 pr kWh vil det jo næsten koste det samme at tanke en benzinbil som at tanke en el-bil, ved godt at man ved Clever ved at betale 99,- om måneden kan få prisen ned på 3,5 pr. kWh. Der er break even så hvis du tanker mere end 50kWh pr. måned ved Clever til 275,- pr. optankning, samme optankning koster dig et sted mellem 55 og 100,- ved at tanke hjemme på egen kontakt. Jeg vil dog tro at prisen på ca. 5,5 nok er den pris de kan få det ned til, for at få det til at løbe rundt. Også selv hvis man tager lidt af anlægsudgifterne fra, er der stadig et support apparat der skal holdes i luften, med hvad der nu skal bruges af medarbejdere til dette.

Jeg har ikke taget prisen for en hjemmelader med i beregningen da den vil koste det samme som en Chademo, og der følger jo trods alt allerede en lader med bilen.

Det ser også ud til at flere af de nye SC'ere i Tyskland har både Tesla Superchargere og CCS/Chademo laderes ved siden af hinanden, måske de begynder med en forretningsmodel hvor andre biler kan købe opladning mens Tesla ejere får det "gratis". Kan jo gøre at deres chancer for at vinde det danske udbud er langt større.  Jeg kan egentlig stadig ikke se hvordan Clever eller andre skal kunne få en forretningsmodel til at hænge sammen uden at få opladning fra Teslaejere med ind hvilket jo nok bliver svært når Tesla får deres egne standere op med tiden i DK.

/Martin