Loading...
dk

Hvad skal man forvente af få som "typical range" ved en fuld opladning?? | Tesla Forum

FAB
FAB Feb 7 '16

Det kommer selvfølgelig an på model, hjul dæk osv...

 

Jeg spørger fordi jeg bemærkede at min P85D for godt en måned siden kunne lade op til 404 km på en fuld opladning (billede 1)og nu kun 393 (billede 2). DOG kørte jeg 5,6 km (reel kørsel), før den gik ned på 392 efter den sidste opladning. 5,6 km reel kørsel for mig svarer til ca. 8-9 km typical range (især i starten), og derfor kunne noget tyde på at mængden strøm er den samme.

Det slår mig at jeg har skiftet fra 21" sommerdæk til 21" vinterdæk mellem de to opladninger. Jeg har fået at vide at jeg skal forvente at køre kortere - men bliver dette mon "indkodet" i  bilen, så den simpelthen giver mig ca. 10 km (eller ca. 2,5%) mindre typical range...

 

1. billede er fra ladning den 29/12 2015

2. billede er fra ladning den 26/1 2016

 

Jeg har kørt ca. 4000 km mellem de to billeder, og villa da være ked af hvis det koster mig 2,5% på batteriets levetid!!?

 

I er velkommen til at besvare ovenstående spørgsmål...

 

Derudover vil jeg opfordre til en lille statistik.. Jeg starter

 

Følgende "Typical range" opnås ved FULD opladning

P85D (11.000 km) - 21" vinterdæk - 393km

P85D (7.000 km) - 21" sommerdæk - 404km

 

Jer der har andre (eller tilsvarende) konfigurationer, smid jeres tal i tråden, så kan vi sammenligne :-)

 

Morten

runeh
runeh Feb 7 '16
Du kan læse en masse om det rundt omkring på det her forum. Det har intet med degration at gøre. Det skyldes, at bilen ikke ved præcis hvor meget strøm der er på batteriet, derfor er de km tal altid et estimationer og fuldstændig ligegyldigt hvad den viser. 

Du kan få den tilbage til nær start ved at køre til 0% og lade til 100% i et par timer efter den er nået 100% og står på "calculating time". Spar dig selv for bekymringer og få den tilsat vise % i stedet. 

Du skal vide, at det nok vil beskadige dit batteri over tid hvis du laver for mange af de der "recycles". 


Angående. Degradering skal du regne med, at der sker et relativt stort fald de første 10-20k km (2-5%), derefter meget lidt, hvis du bruger batteriet rigtigt. Altså ikke efterlader den på lave eller højre state of charge. 

KS
KS Feb 7 '16
@FAB: Der skete noget ved upgrade til 7.1 - der faldt min tilsvarende, så det er ikke batteriet, men noget i softwaren..
edge
edge Feb 7 '16
Min p85d lavede det samme hop ved upgrade 7.1. Ikke noget der bekymrer mig, da batteriet vel er det samme. Tænker at de hele tiden justerer og forbedrer lidt på softwaren, så visningen bliver mere præcis eller ensartet eller hvad de nu vil...
FAB
FAB Feb 8 '16
I har SELVFØLGELIG ret... Der var også liiiiiige en softwareopdatering, jeg ikke havde fået med i mine overvejelser... GODT set...

Der er kvajebasser herfra når vi ses næste gang :-)


Morten

FAB
FAB Feb 8 '16
... men derfor kunne det stadig være fedt med en statistik over hvor meget folk kan lade af Typical Range på de forskellige Modeller... Så kan vi jo alle drage nytte af sammen,ligningerne - så kom glad :-)



SuneH
SuneH Feb 8 '16
Ladede for første gang til 100% i fredags. Der sagde min 70RWD 362 km. Jeg kørte derefter 5,5 km inden den talte ned. Så reel range 367 km.
Har dog ikke lavet Runeh's trick med at køre den ned til 0 og lade til 100 flere gange. Tror han har ret i at det skal man for at få et præcist bud på range.
Comeback
Comeback Feb 8 '16
S60: 19" sommer og 19" vinter 35.000km

2014-nov 2015 - 100%=291km "ikke faldet i 16 måneder."

7.1 nov 2015 - 100%=304km

Comeback
Comeback Feb 8 '16
100% ladninger skader ikke batteriet over tid ifølge professor Jeff Dahn. se hans video. 

Det er skader batteriet er at lade TMS stå med over 90% eller under 10% i længere tid(over 1 time), eller langsom ladning med varmt batteri. 

Når du laver 100% skal du køre min 40km af bagefter med det samme så skader det ikke. 

runeh
runeh Feb 8 '16
Men nu tager det jo gerne et par timer efter 100% for rent faktisk at komme til 100%. Så allerede der oplever man vel en (minimal) degration. 
Gronhund
Gronhund Feb 8 '16
Du skal jo også (ifølge ovenstående) bare op på 10% før det ikke skader (mindre kan sikkert også gøre det).
Hilbert
Hilbert Feb 8 '16

@Comeback

Hvor (minutter henne) i videoen siger/viser Jeff Dahn at 100% ladnining ikke forkorter batteriets levetid?

 

Jeff Dahn m.fl. siger derimod at levetiden forlænges væsentligt (ca. 3 gange), hvis man generelt lader til max 80% i stedet for 100%.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17152-What-should-my-ideal-charge-percentage-be/page25

http://batteryuniversity.com/learn/article/electric_vehicle_ev

 

Jeg synes, at man skal være pokkers sikker inden man anbefaler at lade imod Teslas anbefalinger - da det kan få følger i forb. med en evt. garantisag.

Så mit råd er: ”Brug kun ladning/afladning uden for 20-80%, hvis du har brug for det.

 

Det med at langsom ladning skulle skade batteriet, gælder vist ikke Tesla (tværtimod) - da Tesla klimatiserer batteripakken (altså ingen høje temperaturer).

Comeback
Comeback Feb 8 '16
jeg siger ikke man altid skal lade til 100% men gør det når du skal bruge det, men lade mellem 10-90% til daglig brug.

Tesla har lagt en sikkerheds buffer ind i batteriet så man aldrig kommer helt op på batteriets 100% ladning.

Hilbert
Hilbert Feb 8 '16
Og hvor fremgår det så. 4,2 V bør mig bekendt være absolut max. Og det kører ladningen op til.
Comeback
Comeback Feb 8 '16
tesla max batteri spænding(på 85) er ca. 405V delt over 16 moduler, der igen er delt over 6 grupper med 74 stk i parrelelt  = 4,21V per celle
Mwn
Mwn Feb 8 '16
For detaljeret info om batteriet se evt. her:


http:///...-to-77-kWh-usable%29


Der er kun 81 kWh i pakken uanset opladningsgrad.

Korsnab
Korsnab Feb 11 '16
Ladede lige til 100% da jeg skulle bruge fuld rækkevidde.
85D fra maj 2005 kørt 46.000 km
Typical/rated: 409/511 km
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 12 '16
Korsnab. Ja men så ved vi da ud fra din update at tidsfaktoren absolut ingen rolle spiller når de gælder degenerering af batterierne ;-)
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 12 '16