Loading...
dk

Søger brugt lader | Tesla Forum

ahauge
ahauge Feb 8 '16
Jeg har købt en Tesla S 85 med enkelt lader. Er der nogen som kender til muligheden for at købe en brugt lader og få den monteret i bilen - evt. fra en Tesla, som er blevet skadet?
Forummets indlæg er redigeret af ahauge Feb 8 '16
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 8 '16
Hvis du redigerer dit første indlæg kan du også redigere overskriften. Held og lykke med at finde en lader mere. Finder du en skal den jo installeres hos Tesla. Jeg tror måske at du lige skal høre dem hvad det koster. Tror nemlig at der kan være halvpebret...
ahauge
ahauge Feb 8 '16
Tak for råd - Tesla har oplyst mig, at hvis jeg vil købe en lader hos dem, så koster det ca. 18 tkr. inkl. montering. Håber det kunne blive lidt billigere, hvis jeg nu fandt en brugt :-)
Gronhund
Gronhund Feb 8 '16
Er det en dobbeltlader du er ude efter (jeg har ikke nogen), eller er laderen på bilen gået sig en tur?
Hvis du er ude efter en dobbelt, er du så sikker på det er pengene værd?
hhs
hhs Feb 8 '16
Med enkeltlader i bilen og en Chademo adapter kan du lade med 40kW fra EON og Clever hurtigladere (mere ned 100 stk i DK). Hvis du opgraderer bilen til dobbeltlader kan du lade med op til 22 kW fra AC ladestandere eller privat ladeboks. Den medleverede Tesla UMC giver kun mulighed for max 11 kW uanset dobbeltlader i bilen. 
Forummets indlæg er redigeret af hhs Feb 8 '16
DeaconWP
DeaconWP Feb 8 '16
Dobbeltlader er for de absolut fleste spild af penge.

Hvad er det der gør, at du synes du har brug for en dobbelt lader i din bil?
Kiefer
Kiefer Feb 8 '16
Det  nytter ikke noget at købe en lader mere og bare installere denne. Tesla skal også opdatere bilens software så den kan lade med 22KW i stedet for 11KW.


Og de er vist ikke kendt for at være villige til at gøre den slags på ikke Tesla eftermonteret udstyr. Så du slipper nok ikke uden om de 18K hvis du vil have dobbeltlader i bilen.


Desuden, var der vist en årsag til at Tesla holdt op med at sælge bilerne med dobbeltladere. Behovet er ganske enkelt marginalt i dag.

ahauge
ahauge Feb 9 '16

Tak for alle svar.


Ja, det var overvejelserne om at få dobbeltlader i bilen, men som mange af jer siger, så kan det måske ikke betale sig, da det vil kræve en ladeboks på ladestedet for at komme på 22 kW, og det er der alligevel ikke så mange der har.


Kan teknologien bag Chademo adapteren bruges på private lokationer, eller kræver det noget hardware, som kun findes i EON's og Clever's ladestandere?

SuneH
SuneH Feb 9 '16
Problemet er, at hvis du skal lade med fx 50kW, som Chademo laderen kan, skal du have mange Ampere i din installation. Med 16 A får man 11 kW, 32 A giver 22 kW. Gang selv op - du skal op på 64 A for at lade med fx 44 kW. Det har du næsten helt sikkert ikke i din private installation, og elselskaberne tager boksen for at skrue op for Amperene. Mener det er omkring 2500 pr A, så det er dyrt at komme op på 64 fra de 25 de fleste private installationer har.
Kiefer
Kiefer Feb 9 '16
Ah, så er det nu ikke med at skrue op for A, det ligger mere mellem 1200 og 1500, skal du have en "offentlig ladeinstallation2 kan man få en A til ca. 650,-


Men derudover skal du have en Chademo DC lader, de kan fåes fra 50.000 og opefter. så kan du også lade din Tesla op med ca 44-50KW DC direkte på batteriet uden om den indbyggede lader.


Så samlet set ender du nok på et sted mellem 100.000 og 150.000 for at kunne lade bilen op med en chademo adapter derhjemme...


/Martin

P85DK
P85DK Feb 9 '16
63a er ikke unormalt hvis huset er/har været elopvarmet
DeaconWP
DeaconWP Feb 9 '16

En dobbeltlader gør, at du kan lade med 32 amperes kraftstik, 3 faser vekselstrøm, 22 kW.

Og det kan du så gøre fra en udbyder, der tilbyder 22 kW i et type 2 stik.

CHAdeMO er en DC forbindelse, lige som en Supercharger, bare ikke så kraftig på toppen.

Så det er sådan det hænger sammen.

Du kan altså ved kun at investere i en CHAdeMO adaptor til 3.500 kr lade dobbelt då hurtigt, end hvis du investerer 18.000 + i en dobbeltlader.

Dobbeltlader er næsten altid spild af penge.

Tjek selv ud hvor mange steder de har CHAdeMO???


En tesla kan optage op til noget der ligner 44kW via den CHAdeMO adaptor, som du køber hos Tesla. Men en AC ladning med Type 2 stik kan kun give dig 22 kW med en dobbletlader.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Feb 9 '16
DeaconWP
DeaconWP Feb 9 '16
Og ja. Det kræver noget hardware, der kun findes på Clever og E.On stationerne. Nemlig en stor ensretter ( batterilader) der kan lave 44 kW DC.
Kiefer
Kiefer Feb 9 '16
Deacon: Du kan godt få en 25KW hjemmelader til DC, den koster fra omkring 2300 USD:


emotorwerks.com


/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 9 '16
dRxL
dRxL Feb 9 '16
Her er ovenstående link med det manglende : tilføjet ;)
http://emotorwerks.com/.../category_pathway-17
DeaconWP
DeaconWP Feb 9 '16
Nå ahauge. Er du blevet klogere?
ahauge
ahauge Feb 9 '16
Ja det tror jeg, men man er næste nød til at tage en uddannelse som svagstrømsingeniør for at kunne håndterer alle forkortelser og sammenhænge :-)

Jeg har forestået at:
---------------------
- CHAdeMO er en adaptor, som kan smider rigtig meget strøm på batteriet, men problemet er at den fungerer som SuperChargerne - dvs. at den arbejder med jævnstrøm, og derfor skal der været noget hardware installeret før CHAdeMO adaptoren, som leverer jævnstrøm ... og så kræver det en bunk ampere
- enkeltladeren konverterer vekselstrøm til jævnstrøm op til 16A (11 kW) ud fra et alm. kraftstik
- dobbeltlader kan konverterer det dobbelt vekselstrøm dvs. op til 32A (22 kW) ud fra mit kraftstik, HVIS jeg har 32A i huset, og så kræver det en ladeboks
- hvis ikke jeg har ampere nok i huset, så koster det en større eller mindre bunke penge at få det opgraderet :-)
- at det uanset hvad jeg gør, kræver en del hardware og krav til installationen, hvis jeg skal lade hurtigere end med 16A (11 kW), hvilket betyder, at det ofte kun vil være på min hjemmeadresse jeg får gavn af højere ladehastighed, og der står bilen alligevel hele natten, hvorfor enkeltladeren med 11 kW stort set altid er nok

Alt i alt, så findes der ikke en dims, en adaptor eller konverter, som jeg kan have i baglommen, og dermed kunne turbolade hvor som helst (f.eks. trække 50 kW ud af min gamle mors 220 volt stikkontakt til lændevarmepuden) - og det er uanset om jeg har enkeltlader eller dobbeltlader i bilen!

SÅ jeg bør bare være glad for mine 16A (11 kW) og min enkeltlader og spare pengene :-)

Mon det er rigtig forstået?
Er der noget jeg har overset / misforstået?
DeaconWP
DeaconWP Feb 9 '16
Nej, du har fanget det helt godt.

Det eneste tidspunkt du reelt kan have brug for en dobbeltlader er, når du evt er på ferietur, og vil lade mest muligt i løbet af en frokost, uden at du har adgang til en Supercharger.

Og hvis der tilbydes opladning på den lokale "leverandør"s stander med type 2, op til 22 kW, og de så ikke har Chademo samme sted. Så ville det være dejligt med en dobbeltlader monteret.

Men alle de erfarne bilister synes at have oplevet, at det er meget sjældent, at de ikk ebare kunne bruge en Chademo i stedet for.
DeaconWP
DeaconWP Feb 9 '16
Der er forresten ofte 32 amperes udtag i industrien, hvis de har nogle heftige maskiner.
Skulle du i din hverdag ofte få tilbudt at lade på sådan et 32 amperes stik (CEE), så kunne det være rart med en mobil ladeboks til 22 kW, samt en dobbeltlader. Men du må jo vide om du kommer forbi sådan nogle tilbud.
The_Stig
The_Stig Feb 10 '16
Ellers kan den bygges for relativt få midler (ca. dobbeltpris af en CHAdeMO adapter) så kan den både bringes med i bilen og/eller tilsluttes der hjemme til den nye 32A. CE kontakt man får installeret for en anden bunke penge :-) 
Sider: 1 2 »