Loading...
dk

Faser, grupper o.s.v. | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Feb 10 '16
Det skrives ofte at almindelige huse oftest har 25A sikring i 'masten'. Er det så på 3 faser, eller hvor mange faser ledes der typisk til et hus?

Hvordan bliver de faser der kommer ind i huset så fordelt på grupperne?

Jeg tænker for ekempel på at det jo ikke hjælper meget at jeg har en 3x16A gruppe til Teslaen og en 3x16A gruppe til komfuret hvis de trækker fra de samme 3x25A (antager jeg) faser - så deles de jo alligevel om den samme ressource.

Hvad sker der så hvis man bruger for meget strøm samlet - 'springer' sikringen i masten/skabet så?

Tak for grundkursus i stærkstrøm ;-)

ABCCC
ABCCC Feb 10 '16
Hej ElPeter

Svaret er ja, bruger du mere end de ampere der findes i gadeskabet vil den springe - og du skal have forsyningsselskabet ud og skifte den (ved mig var de her hurtigt den ene gang det er sket - og det var før Tesla'en kom). 

Der er normalt ført 3 faser ind til din måler - og herfra gælder det så for din elektriker om at forsøge at fordele belastningen ud, så alle faser belastes lige meget i huset.

/Anders

Kiefer
Kiefer Feb 10 '16
Alternativt få sat en forsikring på, så springer de før sikringerne ude i gaden, de er en del nemmere at skifte end at få elselskabet ud for at skifte ude på gaden.

/Martin

TorbenS
TorbenS Feb 10 '16

Du kan også få sat større sikringer i gadeskabet. Det kan forsyningsselskabet gøre.

I Odense koster det 1.250 kr pr. ampere. Så fx ændring fra 25A til 35A koster 12.500 kr.

ErikBH
ErikBH Feb 10 '16
hej ElPeter,

Min installation har 3 faser ind fra vejen, hvilket jeg er overbevist om er normalen i Danmark.

Lige efter min måler, er der tre smeltesikringer á 25A; det er min "tarif-sikring". Det er det jeg må trække og det der er betalt for.

Ude ved vejen i "gravstenen" sidder min "maste-sikring". Den er på 3x 35A. Dvs. den burde aldrig gå da de 25A vil gå først.

Hvis du betaler X kr (hos NRGI som er mit selskab er det 1000kr+moms PER ampere) får du nye tarifsikringer og mastesikringer. De ligger i 25, 35, 50A og opad. Desuden kan det ikke usandsynligt at din stikledning (fra gravsten til din eltavle) skal skiftes til en med mere kobber i; altså højre kvadrat - det kommer oveni for egen regning.

I teorien (og hvis din installation ligner min) kan du skifte dine tarifsikringer i huset og trække mere. Men det må du ikke, jeg forestiller mig at vi er ude i en potentiel politianmeldelse.

vh, Erik

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Feb 10 '16
runeh
runeh Feb 10 '16
Jeg har nu aldrig oplevet mine 25A forsikringer går. Men har flere gange oplevet HPFI afbryderen slå fra, selvom den er angivet til 40A. Er det så fordi den reagerer hurtigere på spidsbelastninger og kortslutninger, hvorimod der en lille forsinkelse på smeltesikringer?
Okkels
Okkels Feb 10 '16
Dine sikringer reagerer på for store strømme. En 16A sikring smelter over eller slår fra, hvis strømmen bliver større end 16A.
H(P)FI relæet reagerer på fejlstrømme. Det slår fra, hvis fejlstrømmen overstiger 30mA. En fejlstrøm opstår, hvis der er overgang fra en fase til jord eller til dig, når du rører ved den genstand, hvori der er fejl.
runeh
runeh Feb 10 '16
Ok tak. Hvorfor er der angivet 40A på relæet også? Der står ganske korrekt 30 mA neden under 40A. 
jhyldgaard
jhyldgaard Feb 10 '16
HPFI relæet kan max tåle 40A. De 30mA er den fejlstrøm der skal til før relæet slår fra.