Loading...
dk

400V 16A 4P -> 400V 16A 5P (Italien) | Tesla Forum

TT_Tesla
TT_Tesla Feb 15 '16

Hej

Vi er ved at planlægge sommerens tur til Toscana i Italien, og da vores hotel er mere end en times kørsel fra nærmeste SuperCharger, har vi spurgt til mulighed for opladning ved hotellet.

Vi er de første kunder som har spurgt til dette, og efter lidt kommunikation frem og tilbage, har de fundet frem til at de har et stik, som der bør kunne bruges.

Som ”IT-400V-01” viser, så skulle vi kunne forvente 400V og 16A (med jord), så ikke så ringe endda, men som billede ”IT-400V-02” viser, så er der kun 4 ben, hvor vores ”danske” stik forventer 5 ben.
Som jeg ser det, så burde jeg kunne forvente at kunne benytte et sådanne stik (”It-400V-03” - http://dk.farnell.com/walther/210406/plug-free-400v-16a-3p-e-way/dp/7232111?ost=7232111&mckv=s34E4Y9I7_dc|pcrid|73762949214|kword|210406|match|p|plid|&selectedCategoryId=&CMP=KNC-GDK-FDK-GEN-SKU-MDC&gclid=CMyr-5SI-soCFcG6GwodrIYOlA).

Men det helt store spørgsmål er jo hvordan skal jeg lave ”overgangen” fra 4p til 5p.

Er her der nogen her på foraet, som har erfaring med disse 400V stik med kun 4 ben i Italien?
(Når jeg tjekker TeslaMotors i Italien, kan jeg se at de medfølgende ladekabel til 400V er med 5 ben, som det i Danmark)

Jeg har ikke kunne finde info om hvilke forbindelser 4-bens stikket benytter, men måske er det blot et spørgsmål om at bestille et stik, og så forbinde ledningerne;

- PE til PE

- N til N

- Lx til Lx – dvs. skippe det Lx (L1, L2 eller L3), som ikke findes i 4 bens stikket.

Min formodning er jeg kun opnår 2 faser på denne forbindelse, så effekten bliver ikke 11KW, men nærmere på 6KW hvis jeg forstår det korrekt?

Vh Tim
kensmark
kensmark Feb 15 '16
Jeg har et bud på hvor du kan finde knowhow: Campingfolket har knoklet med adaptere i 40 år. Måske kan du finde svar i den verden. Men bruger de ikke Schuko stik i Italien? Som i Frankrig? - til 220v ? Det fungerer nemig fint med en simpel adapter. Aktuelt lader jeg i Frankrigfra sådan et stik med "4 km i timen'.
kensmark
kensmark Feb 15 '16
Jeg har et bud på hvor du kan finde knowhow: Campingfolket har knoklet med adaptere i 40 år. Måske kan du finde svar i den verden. Men bruger de ikke Schuko stik i Italien? Som i Frankrig? - til 220v ? Det fungerer nemig fint med en simpel adapter. Aktuelt lader jeg i Frankrigfra sådan et stik med "4 km i timen'.
kensmark
kensmark Feb 15 '16
kensmark
kensmark Feb 15 '16
Kiefer
Kiefer Feb 15 '16
TT_Tesla: Det bliver lidt af et problem hvis de bruger IT net i Italien, det var jeg faktisk ikke klar over. 

Læg mærke til at de 4 ben har L1, L2, L3 og Jord, du mangler Nul'en. Det er samme type stik de bruger i Norge, så hvis du skal være helt sikker på det kommet til at virke skal du have en rød adapter magen til den de bruger deroppe.  Du kan ikke blot lave dig en adapter selv hvor du kommer til at mangle N i stikket, det vil ikke virke.

Alternativt prøv evt. og søg på Plugshare om ikke der skulle være en offentlig Type2 ladestander et sted i nærdheden.

/Martin

TT_Tesla
TT_Tesla Feb 15 '16
Tak for svarene.

Har kigget efter Type2 ladestandere i området, men der er ikke nogen, der ligger tæt nok på til at man lader bilen stå der nogle timer, mens man går tilbage til hotellet - og dog, hvis man går frem og tilbage så vil bilen med garanti være 100% opladet ;-)

Jeg frygtede lidt de "Norske" tilstande, så måske man skal lede lidt efter en "Norsk løsning" - alternativet er selvfølgelig at forsøge sig med 230V (og en meget længere forlænger ledning).
4 Km i timen er ikke specielt attraktivt (men en nødløsning), vi skulle jo gerne have mulighed for at komme rundt i området og se de ting, der nu er at se på.

Tim
Forummets indlæg er redigeret af TT_Tesla Feb 15 '16
Gronhund
Gronhund Feb 16 '16
Stikket er vel her: http://www.discosupport.dk/...e-stik-4pol-16a-8514
Men hvordan adapteren skal laves ved jeg ikke. Har set TeslaBjørn har sådan en adapter. Men han har jo heller ikke jord problemet (da det jo lyder til, at det er den der mangler).
Stump69
Stump69 Feb 16 '16
Jeg beklager min manglende viden, men hvis det er til hjælp, udlånes gerne tilslutnings muligheder. Grundet min ringe viden om tilslutninger rundt om i Europa, købte jeg den store kuffert på e-driver (se vedhæftede billeder) Der er ihvertfald noget som kan bruges i blandt andet Italien. Såfremt nogen kan have gavn af dette, siger i bare til.

Mvh. Michael
KbhP90DL
KbhP90DL Feb 16 '16
Michael, fed kuffert. Søgte på e-driver men fik "Produkt nicht gefunden". Hvornår købte du den?

Stump69
Stump69 Feb 16 '16
Prøv nedenstående link, så skulle du komme direkte til produktet. Der skal du så bare vælge en af de mange muligheder der er, og om det er single eller dobbelt lader. Hvis ikke du finder det, så kom igen, så skal jeg lige prøve noget andet.

http://e-driver.jimdo.com/tesla-model-s/lade-zubeh%C3%B6r/

Mvh. Michael
TT_Tesla
TT_Tesla Feb 23 '16
Opfølgning:
Har været i kontakt med Tesla ServiceHelpEU, og de bekræfter at det ikke vil være muligt at lade bilen når der mangler Nul i stikket - ærgeligt, så bliver der ikke mulighed for at oplade specielt mange Km i løbet af natten, og turen bliver mere om at finde opladning og vente ved disse end at se seværdigheder.

Tim
HenningWinther
HenningWinther Jul 17 '16
Att. Stump69: den brochure fra e-driver giver jo et rigtig godt overblik, hvis man skal forberede kabler til en tur. Har du mulighed for at scanne den og lægge den op til os andre? På forhånd tak.
RobertJ
RobertJ Jul 18 '16

Til andre der falder over denne gamle tråd.

Adapteren virker kun ved samtidig opkobling på 4P Rødt og et Blåt CEE. Kan bekræfte at have set mange Parkeringshuse i Italien der er ustyret med et 4P Rødt og Blåt CEE i kombi.

4P adapteren er forklaret i en anden thread. Og virker ved at lave en L1-L1 L2-L2 L3-L3 Pe-Pe.
Nul trækkes fra det blå CEE. De to kabler samles i et 5P Rødt CEE.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jul 18 '16
TT_Tesla
TT_Tesla Jul 18 '16

Se også denne - den løsning vi brugte: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4295