Jeg havde her i sidste uge besøg af et par jounaliststuderende der gerne ville lave et interview, ikke med mig, men med min bil, det er der kommet en fin lille artikel ud af :-)
http://www.groenbil.dk/?p=284
/Martin
Jeg havde her i sidste uge besøg af et par jounaliststuderende der gerne ville lave et interview, ikke med mig, men med min bil, det er der kommet en fin lille artikel ud af :-)
http://www.groenbil.dk/?p=284
/Martin
Jo, havde egentlig skrevet det i et tidligere indlæg her på siden, men kan ikke selv finde det længere...Det er nok sat lidt på spidsen at det er besparelsen der finansierer bilen der er mer ei det som så for at få betalingen ned på ca. 3 år.
Jeg skulle give 718.000,- for min Tesla med de optioner jeg havde valgt og samtidig havde jeg en bil jeg havde afbetalt, den solgte vi for 315.000, det gav et restbeløb på ca. 403.000,- som vi tog af vores opsparing med andre ord vi lånte af os selv.
* Jeg brugte rundt regnet 25.000 om året på reperationer og service på min gamle bil.
* Jeg kører ca. 36.000 km om året på kilometerpenge, dagen kurs giver det 20.000 på den høje takst og 16.000 km på den lave takst, samlet er det ca. 108.000 om året.
Så er der brændstof, min gamle bil kørte 8km/l og jeg brugte ca. 4500 liter benzin om året til 12,- pr liter. Det kostede ca. 54.000 jeg skal så bruge 9000kWh ved et forbrug på 250wh/km (min oprindelige beregning før jeg fik bilen var på 300wh/km) det koster mig med ladeabbonnement så ca. 9.000 kroner om året, det giver en besparelse på 45000 om året i benzin.
Der skal så tillægges 6.000,- til en omgang service om året.
Så regnestykket ser således ud:
Køb af Tesla 718000
Salg af bil -315000
Kilometerpenge 108.000,- pr år samlet 348.000 i 3 år ved uændret takst
Besparelse på brændstof 2x 45.000 om året og en gang 36.000 i 3. år (tilskud udløber i 2015)
Så efter 3 år er bilen betalt ned til et overskud på ca. 70.000 kroner uden at jeg har haft penge oppe af lommen til månedlige afdrag udover besparelser og kilometerpenge :-)
Jeg har her ikke taget prisen for dæk med da den er det samme som min tidligere bil. og ikke mindst er der heller ikke de 25.000 om året reparationer med i beregningen, det giver jo en yderligere besparelse på 19.000 om året (fratrukket 6.000,- til Tesla service)
øj, havde glemt vægtafgiften, der sparer jeg næsten 8.000 om året, samlet 24.000 i 3 år. Forsikring er nogenlunde det samme som jeg betalte tidligere.
/Martin
Hvorfor vil du lade via EON og ikke bare via en hjemmelader?
Så sparer du jo minimum 1 krone i forhold til EON og deres priser. Du skal huske at Gen 3 er annonceret til 2017, men jeg vil ikke blive overrasket hvis den bliver forsinket, der er alle de andre modeller de har produceret i sin tid.Og nej efter min mening er Tesla relativ dyre på deres servicepriser...
/Martin
Forsikringen burde du også kunne få ned på 7-8.000,- per år.
Medmindre du er 19 år og bor på Nørrebro ;-)
@Kiefer: Jeg bor i lejlighed på Østerbro derfor kan jeg ikke få en hjemmelader. Så jeg skal nok hellere påvirke min arbejdsplads til at sætte en lader op :-) Eller ud og besøger kunderne noget mere.
Ja Gen 3 er nok først i DK tidligst i 2018, og enig i 6k for service er meget på en bil uden særlig mange reservedele. Men forudbetaler man for 4 år får man det jo ned i 19k eller svarende til 4.750 kr. pr. år.
@Bianco: Forsikringssnakken har jeg fulgt, hvor nogen har fået til 6k. Men kan også se forsikringsselskaberne er ved at finde ud af hvad Tesla S er. Dvs. mange får enten krav om GPS, Alka boks eller lign. for at få den ned i pris.
Så som 32 årig på Østerbro koster den nok stadig ca. 10k.
@120281: EON har deres favoritladerløsning, så hvis der sådan en(en EON stander) i nærheden kan du med et abb. komme ned på 49,- om måneden og 1,6,- pr kWh, trods alt noget mindre end de både 5,25 og 3,5 de ellers koster.
/Martin
@120281: EON har deres favoritladerløsning, så hvis der sådan en(en EON stander) i nærheden kan du med et abb. komme ned på 49,- om måneden og 1,6,- pr kWh, trods alt noget mindre end de både 5,25 og 3,5 de ellers koster.
/Martin
Det er et tillægs abb. så du skal også have deres alm. abb.
Den bedste løsning ( Bliver nok ændret når Eon finder ud af det ikke er smart ) er vel blot at benytte Cash løsning. Ingen abb. eller noget. 99kr for en opladning, uanset mængde strøm. Lader man eks. 70 kWh, er prisen 99kr/70kWh = 1.41kr/kWh
Ja 99 for en optankning ser umiddelbart billigt ud, jeg kan konstatere med mit forbrug at jeg lader i snit ca. 50kWh i døgnet, og så koster det, det samme som "almindeligt" strøm. Det vil jo være fint hvis man bor ved siden af en stander :-)
Jeg havde ikke set at det var et tillægsabb for at få den billige ladepris.
/Martin