Man kan så håbe at denne strategi med officielt at ignorere at det har betydning bliver fulgt op af pæn behandling af de kunder der måtte rende ind problemer.
Man kan så håbe at denne strategi med officielt at ignorere at det har betydning bliver fulgt op af pæn behandling af de kunder der måtte rende ind problemer.
Jeg er lidt tvivlende om det gode ved at charge 100% i 24 timer.
Det er i direkte modstrid med denne artikel på Teslarati
http:///...ntaining-ev-battery/
hilsen
Robert
Nu blev det antydet tidligere at jeg ikke vidste noget om balancering af batteri og det er da bestemt også muligt, men det jeg efterspurgte var egentlig om der fandtes noget officielt andet end det hav af Uofficielle artikler om hvordan man bør behandle sit batteri.
Der er jo nogen mere eller mindre velkendte "regler" for batterier som de fleste nok kender i et eller andet omfang, men jeg har aldrig set noget med Tesla logo på, der angiver hvordan man balancere det? Bilen har heller ikke rigtig andet input til batteri behandling end at 100% altid ikke er sagen og så en advarsel når man parkere under 20% - jeg har i hvert fald aldrig fået andre beskeder?
jeg håber da at Tesla som andre bilproducenter har skjult en lille rest når man når 0.
Mine brændstofsbiler har alle uden undtagelse kunnet køre efter 0 km tilbage var nået..
Der har været snak om at der var en reservebuffer når man ramte 0%, men wk057 på teslamotorsclub.com har skilt og hacket et par teslabatterier til sin solcellepark, og han siger i utvetydige vendinger at det ikke er tilfældet.
Når brugere oplever at bilen kan køre efter at have ramt nul, er det så fordi den har et upræcist estimat af kapaciteten, ikke fordi der er indkalkuleret en reserve.
Så lad være med at krydse en vinterstorm med batteriet gående mod nul i forventning om at moder Tesla holder hånden under dig...
Jeg har da tænkt mig at prøve at køre min flad med varmen når den er blevet lavet for at se hvor grænsen er nu :-)
Jeg kan i øvrigt godt lade den nu og en fuld ladning er 97% ca. (den sprang lige fra 86 til 97 uden at være igang med at lade og så svinger den den lidt mellem 97 oh 98 og hopper gerne et par procent op efter den er parkeret uden at være sat til strøm) det oversætter dog kun til ca. 300km typical, så bilen har taget livrem og seler i brug for at forsøge at undgå at køre tør på et batteri som styreboksen åbenbart lidt har mistet kontrollen over :-D
Har en SuC manager nogen specialviden om opladning?
Har Tesla ikke alle oplysninger om lademønstre?
Jeg undres!
Det kunne godt lyde som om, det var denne balancering, den var begyndt på, og det derved kun var mindre dele af batteriet, der blev fyldt på til sidst. Har I prøvet det samme ved ladning til fuld?
Med baggrund i #30 vil jeg lade den stå, til den er færdig næste gang, men tør nok ikke umiddelbart lade den stå et helt døgn efterfølgende.
Så det er da meget godt at man får fuld udnyttelse af sit batteri ved 100% i 24 timer. Men hvis det betyder du efter et par år har 5-10% lavere Max kapacitet på batteriet, er det da noget af en bjørnetjeneste.
Det med 24 timer lyder helt vildt. Det skal nok være rigtig hvad han har sagt - at det giver den optimale afbalancering. Men..... der siges jo ikke noget om al den viden der ellers er om Li-ion batterier, hvor det er ret alment accepteret, at henstand på 100% skader batteriets kapacitet. Jo længere tid, jo værre.
Så det er da meget godt at man får fuld udnyttelse af sit batteri ved 100% i 24 timer. Men hvis det betyder du efter et par år har 5-10% lavere Max kapacitet på batteriet, er det da noget af en bjørnetjeneste.
@runeh - Samme person hos TESLA SuC team som anbefalede at opretholde 24 timers kabeltilslutning efter100% opladning for at foretage en "best practice" balancering - sagde samtidig at det med at batteriet tager varig skade af at stå fuldt opladet uden at aftage energi ikke er så drastisk en påvirkning som nogle åbenbart har opfattet! - Sååå deeettt ?
1.
I have the same question. I talked to a local Tesla rep and they said to charge daily to 90% and only to 100 if you are on a trip and rarely. Then I talked to another rep in another town and they said 75% is better for battery life daily... Then talked to the main office and they said either was fine... Didn't matter, just minimize the 100% charges.
2.
My Peeps at Tesla have told me quite clearly there it makes no difference if you charge between 50-90%....No Difference at all. They made it clear that 100% full charge will put the Battery Cells under a lot of stress & pressure and is best to avoid doing this.
Der er et utal af udsagn der stritter i alle retninger, så udsagn fra tilfældige Teslamedarbejdere giver jeg ikke meget for.
Men.. jeg vil da trods alt sige, at jeg er mere tryg ved at lade til 100% end før de udsagn blev nævnt. Det og så "gamle" ejere der jævnligt går til 100% (og kører straks), men efter 2 år stadig har god kapacitet.
Præcis. Og Stig, du skriver han sagde "ikke så drastisk påvirkning som antaget". Der siger han jo direkte at det kader. Måske ikke meget - men det skader. Om det så er 0,1%, 1% eller 10% over en vis årrække er der jo intet svar på. Men Tesla har ikke sagt for meget og kan ikke hænges op på noget.Men.. jeg vil da trods alt sige, at jeg er mere tryg ved at lade til 100% end før de udsagn blev nævnt. Det og så "gamle" ejere der jævnligt går til 100% (og kører straks), men efter 2 år stadig har god kapacitet.
Indtil da har jeg tænkt mig balancere 4-5 gange årligt og lade 100% til en hver tid, hvis jeg er det mindste i tvivl om en "daglig ladning" kan slå til...!
Nu er vi godt nok gået lidt off topic.. Men.. hvorfor egentligt afbalancere så ofte, selv om vi nu antager det ikke skader noget. Hvis man alligevel ikke har brugt for de ekstra 5-10 km kørsel nogensinde?