Loading...
dk

Bil død ved 7% tilbage | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Feb 23 '16
@Franz: Min teori er at Tesla ikke vil give nogen officielle retningslinier fordi de ikke ønsker at problematisere det at have en el-bil. Nogle potentielle kunder vil sikkert stå af hvis de får indtryk af at man virkelig skal 'nurse' sit batteri for at undgå at det går i stykker.

Man kan så håbe at denne strategi med officielt at ignorere at det har betydning bliver fulgt op af pæn behandling af de kunder der måtte rende ind problemer.

RD_85D_15
RD_85D_15 Feb 23 '16
@The Stig og Hansi

Jeg er lidt tvivlende om det gode ved at charge 100% i 24 timer.

Det er i direkte modstrid med denne artikel på Teslarati

http:///...ntaining-ev-battery/

hilsen

Robert

Seppe
Seppe Feb 23 '16
24 timer virker voldsomt, det er aldrig rigtig muligt for mig at lade bilen stå i 24 timer.

Nu blev det antydet tidligere at jeg ikke vidste noget om balancering af batteri og det er da bestemt også muligt, men det jeg efterspurgte var egentlig om der fandtes noget officielt andet end det hav af Uofficielle artikler om hvordan man bør behandle sit batteri.

Der er jo nogen mere eller mindre velkendte "regler" for batterier som de fleste nok kender i et eller andet omfang, men jeg har aldrig set noget med Tesla logo på, der angiver hvordan man balancere det? Bilen har heller ikke rigtig andet input til batteri behandling end at 100% altid ikke er sagen og så en advarsel når man parkere under 20% - jeg har i hvert fald aldrig fået andre beskeder?

DeaconWP
DeaconWP Feb 23 '16
Hej Seppe.
Jeg læste dit indlæg på arbejdet i dag, men kunne ikke lige skrive.

Jeg kan godt se, at du kan læse tidligere indlæg her i tråden som antydninger af, at du ikke ved hvad balancering af batteriet er. Jeg er frygtelig ked af, at man kan fortolke måske mit indlæg som sådan. Det var absolut ikke meningen. Jeg fortolkede din forsigtighed i ikke at aflade for meget som at du nok også var forsigtig med at oplade for meget.

Og det var jo nok mere korrekt af mig at spørge til det, fremfor at konkludere noget selv.

Jeg undskylder på det dybeste, og beklager, at min iver på at hjælpe med at analysere fejlmuligheder og fejlkilder kunne opfattes som en slet ikke ment hentydning til, at du ikke skulle vide nok om emnet. Det var ihvertfald ikke meningen.

Og du har fuldstændig ret i, at det er svært at finde noget direkte rådgivning, som Tesla vil lægge navn og logo til på skrift.
HRH
HRH Feb 23 '16
@DeaconWP.
Fårstår jeg det rigtigt, det du skriver, at Tesla ved service tømmer batteriet ved at lade døren stå åben, og varmen på fuld knald?
Har du selv gjort det, og kan du skrive lidt mere om detaljerne?
DeaconWP
DeaconWP Feb 23 '16
Flere har berettet her på forum, at når biler er til reparation, hvor man skal arbejde på batteriet, evt skifte en switch, der forsyner kredsen der vedligeholder 12 volt systemets opladning, så har de set Tesla tømme strøm af batteriet ved at bruge den metode. Og med et 6 kW varmelegeme, vil man jo kunne tømme de sidste kWh af batteriet, ved at bruge den metode.

Jeg har ikke gjort det selv, (har jo ingen elbil). ;-)

Oh vil man lige undersøge hvor langt man kan komme ned i opladning, inden bilen "stopper for alt", så kan man jo i stedet for at køre i ring rundt på vejene omkring Superchargeren jo lige bruge de sidste kilometers rækkevidde på at varme Danmark lidt op. :-)

Så skal man jo ikke skubbe bilen hen til laderen.

Og varmelegemet vil ikke bruge så meget strøm sidst, da det jo ved lav state off charge også bliver reduceret i effekt.

Men du kan komme ned på noget der ligner 0% ved at bruge den metode, selvom den holder stille.
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 23 '16

Citat fra koden jeg håber da at Tesla som andre bilproducenter har skjult en lille rest når man når 0.

Mine brændstofsbiler har alle uden undtagelse kunnet køre efter 0 km tilbage var nået..

Der har været snak om at der var en reservebuffer når man ramte 0%, men wk057 på teslamotorsclub.com har skilt og hacket et par teslabatterier til sin solcellepark, og han siger i utvetydige vendinger at det ikke er tilfældet. 

Når brugere oplever at bilen kan køre efter at have ramt nul, er det så fordi den har et upræcist estimat af kapaciteten, ikke fordi der er indkalkuleret en reserve.

Så lad være med at krydse en vinterstorm med batteriet gående mod nul i forventning om at moder Tesla holder hånden under dig...

SuneH
SuneH Feb 23 '16
Hatten af for den undskyldning, Deacon. Som vist også var på plads :-)
Seppe
Seppe Feb 24 '16
Helt ok Deacon, ingen ømme tæer ;-)

Jeg har da tænkt mig at prøve at køre min flad med varmen når den er blevet lavet for at se hvor grænsen er nu :-)

Jeg kan i øvrigt godt lade den nu og en fuld ladning er 97% ca. (den sprang lige fra 86 til 97 uden at være igang med at lade og så svinger den den lidt mellem 97 oh 98 og hopper gerne et par procent op efter den er parkeret uden at være sat til strøm) det oversætter dog kun til ca. 300km typical, så bilen har taget livrem og seler i brug for at forsøge at undgå at køre tør på et batteri som styreboksen åbenbart lidt har mistet kontrollen over :-D

Forummets indlæg er redigeret af Seppe Feb 24 '16
kps
kps Feb 27 '16
SuC manageren fra Tesla Cph var i torsdags i Køge for at interwieve om lademønster. Havde i den forbindelse en snak om balancering af batterierne.
Helt klare anbefaling: hver 2.-3. måned 100 % opladning og efterfølgende 24 timer i stik. I de 24 timer bliver der regelmæssigt lukket op for strømmen til bilen, hvor "huller" bliver balanceret. Det anbefales IKKE at køre batteriet fladt til 0%.
Kunne ikke få svar på hvorfor Tesla ikke melder noget officielt ud om batteri pleje. Her er anbefalingen fortsat at holde batteri stand mellem 20 og 80-90 %.
Så i tråd med The_Stig #18
God weekend
Kim
Raymond
Raymond Feb 27 '16

Har en SuC manager nogen specialviden om opladning?

Har Tesla ikke alle oplysninger om lademønstre?

Jeg undres!

Nikolaj
Nikolaj Feb 27 '16
Jeg forsøgte selv at lade min op til 100% i sidste uge, efter at jeg havde kørt den ned til 7%. Da den nåede 100%, så sagde den stadig "charging". Den ladede dog kun med 2kw og hverken bil eller app sagde slut-tidspunktet mere. Efter 20min slap min tålmodighed op mht. om batteriet kunne tage skade, så jeg slog ladning fra og kørte den ned til 90%. 

Det kunne godt lyde som om, det var denne balancering, den var begyndt på, og det derved kun var mindre dele af batteriet, der blev fyldt på til sidst. Har I prøvet det samme ved ladning til fuld? 

Med baggrund i #30 vil jeg lade den stå, til den er færdig næste gang, men tør nok ikke umiddelbart lade den stå et helt døgn efterfølgende.  

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 27 '16
Den balancerer altid batterierne i kortere eller længere tid på denne måde når man lader til 100% og lader den stå med stikket i. Hvor lang tid det tager afhænger af hvor lang tid siden det er at man har gjort det sidst. Det kan variere alt mellem 1 time og 5-10 min.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 27 '16
runeh
runeh Feb 27 '16
Det med 24 timer lyder helt vildt. Det skal nok være rigtig hvad han har sagt - at det giver den optimale afbalancering. Men..... der siges jo ikke noget om al den viden der ellers er om Li-ion batterier, hvor det er ret alment accepteret, at henstand på 100% skader batteriets kapacitet. Jo længere tid, jo værre. 

Så det er da meget godt at man får fuld udnyttelse af sit batteri ved 100% i 24 timer. Men hvis det betyder du efter et par år har 5-10% lavere Max kapacitet på batteriet, er det da noget af en bjørnetjeneste. 

The_Stig
The_Stig Feb 27 '16

Citat fra runeh Det med 24 timer lyder helt vildt. Det skal nok være rigtig hvad han har sagt - at det giver den optimale afbalancering. Men..... der siges jo ikke noget om al den viden der ellers er om Li-ion batterier, hvor det er ret alment accepteret, at henstand på 100% skader batteriets kapacitet. Jo længere tid, jo værre. 

Så det er da meget godt at man får fuld udnyttelse af sit batteri ved 100% i 24 timer. Men hvis det betyder du efter et par år har 5-10% lavere Max kapacitet på batteriet, er det da noget af en bjørnetjeneste. 

@runeh - Samme person hos TESLA SuC team som anbefalede at opretholde 24 timers kabeltilslutning efter100% opladning for at foretage en "best practice" balancering - sagde samtidig at det med at batteriet tager varig skade af at stå fuldt opladet uden at aftage energi ikke er så drastisk en påvirkning som nogle åbenbart har opfattet! - Sååå deeettt ?

Raymond
Raymond Feb 27 '16

1.

I have the same question. I talked to a local Tesla rep and they said to charge daily to 90% and only to 100 if you are on a trip and rarely. Then I talked to another rep in another town and they said 75% is better for battery life daily... Then talked to the main office and they said either was fine... Didn't matter, just minimize the 100% charges.

2.

My Peeps at Tesla have told me quite clearly there it makes no difference if you charge between 50-90%....No Difference at all. They made it clear that 100% full charge will put the Battery Cells under a lot of stress & pressure and is best to avoid doing this.

Der er et utal af udsagn der stritter i alle retninger, så udsagn fra tilfældige Teslamedarbejdere giver jeg ikke meget for.

runeh
runeh Feb 27 '16
Præcis. Og Stig, du skriver han sagde "ikke så drastisk påvirkning som antaget". Der siger han jo direkte at det kader. Måske ikke meget - men det skader. Om det så er 0,1%, 1% eller 10% over en vis årrække er der jo intet svar på. Men Tesla har ikke sagt for meget og kan ikke hænges op på noget. 

Men.. jeg vil da trods alt sige, at jeg er mere tryg ved at lade til 100% end før de udsagn blev nævnt. Det og så "gamle" ejere der jævnligt går til 100% (og kører straks), men efter 2 år stadig har god kapacitet. 

The_Stig
The_Stig Feb 27 '16

Citat fra runeh Præcis. Og Stig, du skriver han sagde "ikke så drastisk påvirkning som antaget". Der siger han jo direkte at det kader. Måske ikke meget - men det skader. Om det så er 0,1%, 1% eller 10% over en vis årrække er der jo intet svar på. Men Tesla har ikke sagt for meget og kan ikke hænges op på noget. 

Men.. jeg vil da trods alt sige, at jeg er mere tryg ved at lade til 100% end før de udsagn blev nævnt. Det og så "gamle" ejere der jævnligt går til 100% (og kører straks), men efter 2 år stadig har god kapacitet. 

Min konklusion er at de få gange årligt man lader fejlagtigt til 100% uden, at skulle bruge fuld rækkevidde alligevel, giver mig ikke bange anelser om forringet batterilevetid. og skulle jeg mod forventning eje skoddet om 4 år når garantien udløber, findes der nok alligevel en dude der vil købe......

Indtil da har jeg tænkt mig balancere 4-5 gange årligt og lade 100% til en hver tid, hvis jeg er det mindste i tvivl om en "daglig ladning" kan slå til...!

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Feb 27 '16
runeh
runeh Feb 28 '16
Ja, jeg lader nu også 100% hver gang jeg har brug for det. 

Nu er vi godt nok gået lidt off topic.. Men.. hvorfor egentligt afbalancere så ofte, selv om vi nu antager det ikke skader noget. Hvis man alligevel ikke har brugt for de ekstra 5-10 km kørsel nogensinde?

Sider: « 1 2